امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13880 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۳:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کیانیان در نشست خبری «کفش‌هایم کو؟» اعلام کرد؛

مرحوم خسرو شکیبایی با بازیگر کم تجربه دوستی می‌کرد/90 درصد نقش هایم منفی بوده/از فیلم تلخ خوشم نمی آید/ همیشه برای بازی در نقش های جدید اضطراب دارم

خبرایران: بازیگر فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو؟» گفت:یکی از اخلاق های خوب مرحوم خسرو شکیبایی این بود وقتی بازیگر کم تجربه ای در مقابلش قرار می گرفت با او دوستی را آغاز می‌کرد، گویی سال هاست که با هم دوست هستند.
مرحوم خسرو شکیبایی با بازیگر کم تجربه دوستی می‌کرد/90 درصد نقش هایم منفی بوده/از فیلم تلخ خوشم نمی آید/ همیشه برای بازی در نقش های جدید اضطراب دارم
 

نشست خبری فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو» ظهر امروز با حضور کیومرث پوراحمد، علیرضا زرین دست، رضا کیانیان، مجید مظفری، سیدعلی قائم‌مقامی، مینا وحید، میثم مولایی و فردین خلعتبری با حضور شاهرخ دولکو به عنوان منتقد و شاهین امین به عنوان مدیر نشست برگزار شد.

کیومرث پوراحمد در ابتدای این نشست در خصوص ایده شکل‌گیری فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو» گفت: من سفری طولانی مدت با هواپیما داشتم که در این سفر کتابی به نام هنوز عالی است که تازه منتشر شده بود را خواندم.

در پایان فصل دوم جمله‌ای در کتاب است که می‌گوید مامان حالت چطور است که من پس از خواندن این جمله منقلب شدم و در هواپیما زار زار گریه کردم. این کتاب را می‌شد در عرض 5 الی 6 ساعت خواند اما برای من یک ماه طول کشید و بسیار روی من تاثیر گذاشت و یاد آلزایمر مادرم افتادم که 10 سال درگیرش بود و پس از خواندن کتاب پیش خانم دکتر مریم نوروزیان رفتم که آدم مهم و موثری در این زمینه است و پزشک مادرم هم بود و می‌خواستم بدانم که آلزایمر اصلا چیست و چگونه شکل می‌گیرد.

پور احمد ادامه داد: در همان زمان‌ها مجله فیلم برای شماره ویژه عید نوروز از من یک بهاریه می‌خواست و من شروع کردم به نوشتن که قصه یک پیرمرد در آستانه آلزایمر که شب عید تنها است به ذهنم رسید و آن بهاری با نام شب‌هایم کو در مجله فیلم به چاپ رسید و بعدها که آن را خواندم بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتم و مقدمه‌ای شد برای آنکه فیلمنامه «کفش‌هایم کو» را بنویسم.

پوراحمد درباره نقش مینا وحید عنوان کرد: از روز اول قرار بود این نقش را باران کوثری بازی کند اما بعد از آن تصادف هولناکی که اتفاق افتاد، عملا حضور او منتفی شد. تا این که آقای قائم مقامی درباره بازیگر جدیدی در فیلم علیرضا رئیسیان با من صحبت کرد.

 وی ادامه داد: وقتی او به دفتر ما آمد، عین این بود که بیتا (بازیگر فیلم کفش هایم کو) صبح از آمریکا آمده باشد. فقط یک تماس با علیرضا ریئسیان گرفتم و با او درباره اش صحبت کردم. من دوست نداشتم مینا لهجه داشته باشد، چون دختران خودم سی سال است که در آمریکا زندگی می کنند و لهجه ندارند، فقط کلمه کم می آورند.

این کارگردان همچنین درباره تدوین «کفش هایم کو؟» گفت: میثم مولایی بر سر کار مانی حقیقی بود برای همین با او تماس گرفتم و پرسیدم مولایی چگونه است؟ آیا زیاد بحث می کند؟ حقیقی هم گفت که بله بحث می کند اما کارش خوب است.

وی افزود: اما واقعا خلاقیت و کار میثم مولایی حیرت انگیز بود. باید بگویم بعد از چهل و چند سال این اولین بار است که رد پای مونیتور در کار من دیده می شود.

 هنوز سر بینی‌ام جوش میزند

رضا کیانیان، درباره حضورش در فیلم پوراحمد گفت: یکی از اخلاق های خوب مرحوم خسرو شکیبایی این بود  وقتی بازیگر کم تجربه ای در مقابلش قرار می گرفت با او دوستی را آغاز می‌کرد، گویی سال هاست که با هم دوست هستند. من همین همین کار را می کنم، چون می دانم که می توانم برای بازیگر جوان مثل خسرو یک تکیه گاه باشم و معتقد هستم هر چقدر نقش مقابلم خوب بازی کند، من دیده می شوم و بالعکس.

وی افزود: 90 درصد نقش هایی که تاکنون بازی کرده ام، منفی بوده. اما من تمام تلاشم را کردم تا اگر نقش منفی بازی می کنم به آن کمی مثبت بودن بیافزایم یا بلعکس. چون نمی خواهم بگذارم نقش تخت بماند و بیننده را درگیر نکند. کاری می کنم که تماشاگر آن شخصیت منفی را درک کند و ببخشد.

کیانیان ادامه داد: از این شگرد در این فیلم آقای پوراحمد به شکل دیگری استفاده کردم. نقش حبیب در این فیلم خیلی تلخ و سنگین است. من خودم از فیلم تلخ خوشم نمی آید، چون در دنیا اینقدر تلخی هست که نمی خواهم من هم یکی به آن اضافه کنم. شیرینی که به این نقش اضافه کردم باعث می شود مخاطب گاهی لبخند بزند. البته من هر کاری می کنم قبلا با کارگردانم درباره آن صحبت می کنم، هر چند که با آقای پوراحمد مدت هاست که به زبان مشترکی رسیدیم.

وی همچنین با اشاره به مشاوره های پزشک راهنمای فیلم تاکید کرد: در بیماری آلزایمر ارتباط نورن ها قطع می شود و این باعث می شود افراد آلزایمری ارتباط بین واقع و اشیاء را متوجه نشوند. همین آنها را گیج می کند. برای همین است که در مقابل افراد جدید واکنش متفاوتی دارند. اما گاهی به دلیلی که علم هم هنوز نمی داند ارتباط بین این نرون ها برقرار می شود و آنها افراد را می شناسند. بنابراین نباید فکر کنید که در آن لحظات سر کار رفته اید.

بازیگر فیلم«کفش هایم کو؟» با اشاره به این که هنوز مانند روز اول بازیگری اش در هنگام شروع فیلمبرداری هر فیلمی اضطراب دارد، گفت: من همیشه روز اول فی

فیلمبرداری روی بینی ام جوش می زنم و همه گریمورها می دانند که باید آن را پنهان کنند. چون برای بازی در نقش های جدید اضطراب دارم و نمی دانم چه سرنوشتی پیدا می کند. البته جوش من بر سر این فیلم بیشتر از همیشه طول کشید تا خوب شود.

عادت ندارم فیلم متوسط بازی کنم

مجید مظفری عنوان کرد: من فیلم متوسط بازی نمی‌کنم و زمانی هم متوجه شدم که با مسئولین ارشاد دولت قبلی نمی‌توانم کار کنم، هشت سال در سینما نبودم و از این فضا کناره‌گیری کردم و بیشتر در تلویزیون حضور داشتم.

وی ادامه داد: در زمان «مسافران» هم بعد از دو سالی که فعالیت نکردم، در کار آقای بیضایی حاضر شدم. بعد از اینکه این دولت بر روی کار آمد، نشانه‌هایی را دیدم که می‌توان کار کرد. من بعد از سه ماه که با اکسیژن در خانه زندگی می‌کردم، آقای ایوبی و آقای فرجی شبکه اول بدون عکاس و خبرنگار به من سر زدند و متوجه شدم که دوباره حضور دارم و حتی در جشنواره فیلم‌های یاس برای من بزرگداشت گرفتند که اتفاق خوبی بود. ارتباطی که در این مدت با آقای پور احمد شکل گرفته بود، باعث شد در این کار حضور داشته باشم.

لهجه را به نقش اضافه کردم

مینا وحید با اشاره به این که پیش از «کفش هایم کو؟» در فیلم «دوران عاشقی»علیرضا رئیسیان و سریال «شهرزاد» بازی کرده گفت: به پیشنهاد آقای قائم مقامی بود که من در این فیلم بازی کردم. اول با من تماس گرفتند و بعد که به دفترشان رفتم، آقای پوراحمد گفت من بیتایی هستم که در ذهنش داشته است.

وی افزود: ما در حد دو سه جلسه با هم درباره نقش صحبت کردیم تا شناسنامه اش در بیاید. قرار نبود لهجه داشته باشم اما من بعد از صحبت با آقای پور احمد چند ساعت با دوستی که در خارج از کشور زندگی می کند صحبت کردم و با آن لهجه ای که از او برداشت کردم به دیدار آقای پور احمد رفتم و او هم داشتن این لهجه را پسندید.

وحید تاکید کرد: آقای کیانیان از روز اول فیلمبرداری بدون این که قبلا با هم صحبت کرده باشیم، به من کمک می کردند و با هدایت های او این رابطه به خوبی در آمد.

در زمان کم فیلم را به نتیجه رساندیم

علی قائم‌مقامی در ادامه این نشست درباره انتخاب مینا وحید برای فیلم عنوان کرد: در ابتدا خانم باران کوثری برای این نقش انتخاب شده بود که به دلیل تصادف نتوانست در کار حضور داشته باشد، بعد از آن خانم وحید انتخاب شدند که بعد از چند جلسه انتخاب شدند.

وی در ادامه افزود: ما طرح این فیلم را داشتیم که البته طر ح خامی بود و بعد که پروانه ساخت گرفتیم و کل کار در 33-34 جلسه فیلمبرداری شد و این خیلی مدت زمان کمی برای کار است و آقای پور احمد از افرادی است که پلان اضافه‌ای نمی‌گیرد. فیلم هم روزی 10 ساعت فیلمبرداری داشتیم که کارگردان دقیق می‌دانست چه چیزی می‌خواهد و مجموعه‌ای از افراد حرفه‌ای در کار جمع شده بودند تا فیلم به نتیجه برسد.

روح آرام پوراحمد ما را تحت تاثیر قرار داد

فردین خلعتبری درباره آهنگسازی این فیلم تصریح کرد: آقای پوراحمد در تمام مراحل ساخت موسیقی در کنار من بود و فکر می کنم سبکی حضور او به همه گروه فیلمبرداری سرایت کرده است.

وی افزود: همین دیشب در زمان نمایش فیلم هم، گروه آرامش بسیاری داشتند و این به خاطر روح آرام پوراحمد بود. او با همه فیلم هایش زندگی می کند، حتی آنهایی که دوست داشته نشده و به این فکر می کند که چرا این اتفاق افتاده است. خوشبختانه پوراحمد دچار آلزایمر نمی شود و گذشته اش را فراموش نمی کند. او همیشه نظراتش را بی پرده بیان می کند و هر اتفاق خوبی که افتاده تقصیر اوست.

این آهنگساز معتقد است این فیلم می توانست در بازی و قصه اغراق شده تر باشد. او عنوان کرد: من از روز اول گفتم که ما نیاز در بیشتر صحنه ها نیاز به ملودی داریم.

فضای ایرانی در فیلم بسیار دیده می‌شود

شاهرخ دولکو که منتقد این جلسه بود، با اشاره به اینکه کیومرث پوراحمد ملودرام‌هایی که مخلوطی از غم و شادی را در خود دارد را به تصویر می‌کشد، عنوان کرد: برای تحلیل فیلم باید بگویم که استراتژی فیلم‌ساز بسیار مهم است که چطور می‌خواهد فیلمی را به بیننده ارائه دهد.

وی ادامه داد: کارگردان با توجه به اینکه فضای فیلم در ایران می‌گذرد، برای اینکه وارد آن شود، به این موضوع که خانواده مهم‌تر از فردگرایی است، توجه زیادی می‌کند و شرایط کسی که آلزایمر گرفته را در خانواده به تصویر می‌کشد و اینکه خانواده چطور برخورد می‌کند و چطور با آن کنار می‌آید.

علیرضا زرین‌دست در بخشی از این نشست با تاکید بر اینکه حضور چراغ روشن در فیلم‌های دنیا بسیار دیده می‌شود، اظهار کرد: ساختار شخصیت تصویری فیلم است

میثم مولایی نیز در این نشست تاکید کرد: تدوین اولیه فیلم در زمان فشرده‌ای اتفاق افتاد، اما در ادامه باز روی آن کار کردیم. در بعضی قسمت‌ها فیلم رئالیستی است، در بعضی قسمت‌ها شخصیت محور است و برای اینکه هیچ‌کدام از این‌ها بیرون بزند، باید کار می‌کردیم که به دلیل داشتن مواد خام اولیه خوبی که داشتیم توانستیم از این چالش رهایی پیدا کنیم.

وی همچنین اشاره کرد: کیومرث پوراحمد جسارت بالایی دارد و اصلا تفاوت سنی که بین ما هست در کار احساس نمی کردم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب