امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13814 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست شورای سیاست‌گذاری همایش مکمل‌های غذایی مطرح شد؛

فروش مکمل در باشگاه‌های ورزشی باید جرم اعلام شود

خبرایران: برای اینکه بتوان جلوی فروش مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی توسط باشگاه‌داران یا مربیان ورزشی گرفته شود تا افرادی که هیچ تخصصی در زمینه پزشکی ندارند موجب ایجاد مشکلات برای جوانان و ورزشکاران نشوند، باید این کار از نظر قانونی جرم محسوب شود.
فروش مکمل در باشگاه‌های ورزشی باید جرم اعلام شود

به گزارش خبرایران از ستاد خبری همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی، در دومین نشست از شورای سیاست‌گذاری چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی که با حضور دکتر عباس کبریایی‌‌زاده رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران به عنوان رییس شورای سیاست‌گذاری، دکتر امیرحسین جمشیدی مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، دکتر شیرین نیرو منش معاون آموزشی و پژوهشی و رییس بخش پروناتولوژی بیمارستان محب یاس، دکتر جعفر میرفخرایی دبیر اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی، رژیمی، ویتامینی و گیاهی ایران عبدالرضا نباتچیان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل فدراسیون پزشکی ورزشی و لیلا چگینی دبیر اجرایی همایش برگزار شد، در خصوص اهمیت و محتوای این همایش مطالبی ارایه گردید.

در این نشست دکتر کبریایی‌زاده گفت: برنامه‌ریزی در خصوص ارایه مباحث مختلف و برگزاری گردهمایی‌های تخصصی همانند همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی شرایطی را به وجود آورد که بحث تامین تا توزیع مکمل در کشور ا نظم مشخصی برخوردار شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر افرادی که در زمینه تولید یا واردات مکمل‌ها فعال هستند موظفند این محصولات را هم در وزارت بهداشت و هم در سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ثبت کنند. این موضوع باعث می‌شود نظارت مناسبی در خصوص تامین و توزیع مکمل‌ها در کشور صورت بگیرد.

رییس شورای سیاست‌گذاری چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی اظهار داشت: از گذشته ورزشکاران یکی از اصلی‌ترین گروه‌های مصرف‌کننده‌های مکمل بوده‌اند. البته طی چند سال اخیر بیماران خاص از جمله بیماران مبتلا به تالاسمی یا مشکلات کلیوی یا حتی بیماران سرطانی نیازمند استفاده از مکمل‌ها باشد. دغدغه جدی دیگری که در خصوص مصرف مکمل‌ها وجود دارد، استفاده زنان از این فرآورده‌ها است.

دکتر کبریایی زاده تاکید کرد: زنان پیش، در هنگام و پس از بارداری نیازمند مصرف مکمل‌ها هستند. این موضوع روی جنین آنها تاثیر قابل توجهی می‌گذارد. این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است و باید مورد مطالعه متخصصان قرار بگیرد. همین مسایل باعث شده است موضوع محوری چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی اختصاص به مصرف مکمل‌ها توسط زنان دارد. دلیل اصلی وارد کردن فدراسیون ورزشی در مباحث مربوط به مکمل‌ها نیز دغدغه مهم مصرف مکمل‌ها توسط دختران و زنان ورزشکار است.

وی در ادامه اظهار داشت:‌ طی تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته، این موضوع مشخص شده است که ایجاد بیماری دیابت و مصرف هورمون رشد ارتباط مستقیم وجود دارد و حدود 80 درصد افرادی که بدون توجه به مصرف منطقی، از مکمل‌ها استفاده کرده‌اند، دچار دیابت شده‌اند. حدود 15 سال است که ما مرتب در این خصوص هشدار می‌دهیم که مصرف نابه‌جای مکمل‌ها منجر به مشکلات زیادی برای زنان از جمله نازایی یا به وجود آمدن اختلال‌های متابولیکی می‌شود که روی جنین تاثیرهای نامطلوبی می‌گذارد. یعنی آثار نامطلوب برخی از مکمل‌ها روی نسل‌های آینده به صورت دیررس اتفاق می‌افتد.

رییس شورای سیاست‌گذاری چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی گفت: به نظر من لازم است بحث‌های علمی توسط متخصصان و پزشکان صورت بگیرد و تبدیل این مطالب به مقررات توسط فدراسیون ورزشی انجام شود. یعنی موضوع مصرف مکمل‌ها از یک بحث علمی صرف باید تبدیل به بحث و موضوعی اجتماعی شود. طی سال‌های قبل ما به سراغ فراخوان مقاله نرفته‌ایم و بیش‌تر سعی شده است به برخی از متخصصان که در این زمینه فعالیت کرده‌اند، سفارش مقاله داده شود.

دکتر نیرو منش در خصوص وضعیت مصرف مکمل‌ها در کشور گفت: یکی از آثار نامناسبی که مصرف غیرمنطقی مکمل‌های ورزشی، بدون نسخه و نظارت پزشک بر زنان گذاشته است،‌ افزایش تعداد نازایی‌ها در کشور است. فقر آهن پیش از بارداری و پس از بلوغ در دختران باید مورد توجه قرار بگیرد. البته حتی مصرف آهن و اسیدفولیک نیز باید با دقت انجام شود.

وی تاکید کرد:‌ در حال حاضر نزدیک به 95 درصد از افراد جامعه با مشکل کمبود ویتامین D مواجه هستند، اما مطالعات نشان داده است برخی از زنان که در زمان بارداری این ویتامین را با دقت و انجام آزمایش‌های لازم مصرف نکرده‌اند، فرزندشان را در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار داده‌اند. کلسیم، مکمل دیگری است که باید در دوران بارداری به دقت صورت بگیرد و برای رشد جنین اهمیت زیادی دارد.

این متخصص زنان یادآور شد: یکی از مشکلات جدی در خصوص عرضه مکمل‌ها این است که شرکت‌های زیادی وارد این عرصه شده‌اند. این در حالی است که بدانیم برخی از بانوان اصرار دارند که از مکمل خارجی استفاده کنند. در حالی که حدود 80 درصد از این مکمل‌ها تقلبی هستند و ماده موثره ندارند.

دکتر جمشیدی دیگر عضو شورای سیاست‌گذاری چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی گفت: یکی از مشکلاتی که اکنون در جامعه بروز کرده، افزایش تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم است. یکی از دلایل این اتفاق مصرف مکمل‌ها بدون نسخه پزشک یا استفاده از مکمل‌های تقلبی است.

وی خاطرنشان کرد: متخصصان در این مورد اتفاق نظر دارند که آنالیز مکمل‌ها از بسیاری داروها از جمله آموکسی سیلین دشوارتر است. در کشور ما مکمل‌هایی که توسط شرکت‌های دارویی داخلی تولید می‌شوند از کیفیت بسیاری بهتری نسبت به نمونه‌های خارجی برخوردارند. به خصوص که در زمینه مکمل‌های خارجی، بحث قاچاق دارو موضوعی بسیار مهم و حیاتی است. خوشبختانه آمار واردات مکمل‌ها در کشور ما هر سال نسبت به جمعیت پایین‌تر می‌آید. نکته مهم این است که مصرف منطقی مکمل‌ها باید فرهنگ‌سازی شود. یعنی همه باید بدانند مکمل‌ها کجا بیش‌تر و کجا کم‌تر باید مورد استفاده قرار بگیرد.

نباتچیان در این نشست اظهار داشت: طی چند سال اخیر خوشبختانه جامعه زنان ایرانی به سمت ورزش بسیار تمایل پیدا کرده‌اند. البته این مشکل در بین برخی از بانوان ایرانی رواج پیدا کرده است که به اصطلاح می‌خواهند شکل مایکروفر داشته باشد. یعنی در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه مطلوب برسند. همین موضوع باعث می‌شود که این گروه از ورزشکاران به سمت استفاده از مکمل‌ها بیش‌تر تمایل کنند. ما در کشورمان در زمینه با مصرف مکمل نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم. متاسفانه بسیاری از مکمل‌ها توسط پزشک یا متخصص تغذیه تجویز نمی‌شود، بلکه مربیان باشگاه‌ها یا باشگاه‌داران بدون برخورداری از هر گونه تخصصی اقدام به تجویز مکمل‌ها می‌کنند.

وی معتقد است:‌ به نظر بنده سومین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی که سال گذشته برگزار شد، تاثیر خوبی بر موضوع مصرف مکمل‌ها و تلاش برای فرهنگ‌سازی مصرف منطقی آن گذاشت. البته به عقیده بنده مناسب بود در زمینه اطلاع‌رسانی این همایش از نظر متخصصان مرتبط با فدراسیون پزشکی ورزشی نیز استفاده می‌شد. به این خاطر که ما در خصوص خدمات درمانی و بیمه‌ای با حدود 3 میلیون نفر کاربر مواجه هستیم که می‌توانند مخاطب این همایش باشند.

نباتچیان تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در زمینه مصرف غیرمنطقی مکمل‌ها وجود دارد این است که سطح دانش خانم‌ها نسبت به مکمل پایین است و این موضوع باعث می‌شود سودجویان در خصوص فروش مکمل‌ها خارج از توصیه پزشک به بانوان موفق باشند. به خصوص ورزش پرورش اندام در بین مردان سابقه دیرینه‌ای دارد،‌ اما فیتنس ورزشی که به تازگی در بین بانوان رواج یافته است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب