امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13790 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محسن حسن‌پور خبرداد؛

انجمن تصویرگران کیفیت نازل دوست ندارد/ یکی از ضروریات ایجاد کمیته‌های مختلف پژوهش است

خبرایران: محسن حسن‌پور رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران با اشاره به این موضوع که بحث کتاب سال را نمی‌توان مربوط به دو سه ماه قبل دانست؛ گفت: 4 دوره از کتاب سال تصویرگری می‌گذرد که رویکرد خوبی است و همیشه معرف افراد است.
انجمن تصویرگران کیفیت نازل دوست ندارد/ یکی از ضروریات ایجاد کمیته‌های مختلف پژوهش است

ه گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری انجمن تصویرگران ایران (تصویرگران کتاب سال) با حضور محسن حسن‌پور (رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران)، سید فضل‌اله طباطبایی (مدیر پروژه کتاب سال) و پژمان رحیم زاده (مدیر هنری پروژه کتاب سال) برگزار و دراین نشست خبری «محسن حسن‌پور» با بیان این مطلب که همیشه بحث از مکانی به عنوان موزه تصویرگری بوده، گفت: در این زمینه اتفاق خوشایندی افتاد و انجمن گرافیک توانست جایی را برای خود پیدا کند و ما هم امیدواریم یک موزه‌ای مختص تصویرگران کتاب سال ایجاد شود. کتاب یک تاریخ مصرف دارد وشاید 10 تا 20 دور به چاپ برسد ولی موضوع این است که بعضی‌ها علاقه‌مند هستند این آثار را در جایی ببینند و ما پیشنهادمان این بود که با حمایت وزارت ارشاد و شهرداری‌ها بتوانیم این کار را انجام دهیم.

رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران ادامه داد: با صحبت‌هایی که انجمن تصویرگران با آموزش و پرورش داشته ‌آنها علاقه‌مند به همکاری و آموزش به نسل جوان بودند. واقعیت امر این است که در گذشته کتاب تصویرگری فقط بخش کودک را پوشش می‌داد ولی این دوره به ابعاد مختلف توجه دارد و برای تمام سنین است و به همین خاطر انجمن رونمایی جدیدی را از سایتش انجام داده و ویرایش های جدیدی در آن لحاظ کرده است.

حسن پور با اشاره به این مطلب که یکی از ضروریات ایجاد کمیته‌های مختلف پژوهش است، گفت: یکی از ایده‌آل‌های من این است که بتوانیم اینجا را که محل انجمن تصویرگران است؛ به عنوان قطب علمی در زمینه تصویرگری تبدیل کنیم و با ایجاد کمیته‌هایی در این زمینه کمک‌هایی به ما شود. اگر ما بخواهیم اینجا را به قطب علمی تصویرگری تبدیل کنیم نیاز به یکسری امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داریم تا پژوهشگران جوان و دانشجویان با جستجوی کلید‌واژه‌ها تحقیقات خود را انجام دهند ولی متاسفانه از لحاظ مالی با مشکلاتی روبرو هستیم و به همین دلیل بهتر دیدیم با طمانینه وارد این قضیه شویم.

رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران با اشاره به این مطلب که انجمن تصویرگران دوست ندارد کاری که انجام می‌دهد با کیفیت نازلی همراه باشد، گفت: وزارت ارشاد استقبال می‌کند که تصویرگری به شهرهای دیگر گسترش بیابد و تمرکززدایی آن کم شود، ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم و می‌توانیم فراخوان‌هایی را انجام داده و مکان‌هایی را تهیه کنیم ولی مشکلات مالی در این زمینه وجود دارد و دوستان هیات مدیره همیشه دوست دارند که کاری ارائه دهیم که الگوی خوبی باشد.

حسن پور ادامه داد: اگر قول‌هایی که وزارت ارشاد داده است، عملی شود ما می‌توانیم موزه‌ای را در این راستا راه‌اندازی کنیم و شهرداری می‌توانند مکان‌هایی را به ما اختصاص دهند و اگر هر هنرمندی دو سه اثر به ما بدهد می‌توانیم موزه را راه‌اندازی کنیم. من احساس می کنم انجمن تصویرگران به تنهایی نمی‌تواند این کارها را انجام دهد و به نظر من؛ ارشاد و شهرداری‌ها می‌توانند در این زمینه همکاری کنند.

سید فضل‌اله طباطبایی (مدیر کتاب سال) سخنران دیگر این نشست بود که گفت: انجمن تصویرگران ایران 4 کتاب سال تصویرگری تولید کرده است اولین کتاب سال 85 ، 86 و 88 که قالب آن در مورد کتاب کودک و بسیار محدود بود.

طباطبایی با بیان این مطلب که امسال سعی مان بر این بود که کتاب را در دوجلد ارائه دهیم، گفت: جلد اول تصویرگری کتاب کودک و مطبوعات کودک و نوجوان و تصویرگری حکایات و قصه‌ها و ... بخش دوم کتاب با ساختار غیرروایی است و ژانرهای مختلفی مانند تصویرگری بزرگسال، تصویرگری آموزشی، تصویرگری تبلیغاتی، تصویرگری‌گرافیک و تصویرگری بازی‌های کامپیوتری را دربرمی‌گیرد و اینها به این واسطه است که پیشرفت جامعه صنعتی ایران به سمت این ژانرها گرایش دارد به عنوان مثال یکی از ژانرها بسیار قدیمی و معاصر طراحی کاراکتر است و ما می‌خواهیم این اتفاق در دوجلد صورت بگیرد.

وی در ادامه افزود: در این دوره نشر پویانما تصویرگری‌کتاب سال را برعهده دارد که در این زمینه با انجمن تصویرگران ایران همکاری می‌کند و نمایشگاه هزار و یک شب را در اسفندماه در موزه نیاوران و همزمان با نمایشگاه بولونیا در شهر بولونیا برگزار می‌کنیم.

پژمان رحیم زاده (مدیر هنری پروژه کتاب سال) با اشاره به این مطلب که یک برنامه‌ریزی یک ساله برای تولید و آماده‌سازی متن فراخوان انجام شده، گفت: طراحی پوستر و جلد کتاب سال و اطلاعات مربوط به به آن با فراخوان‌های صورت گرفته به علاقه‌مندان در این زمینه اطلاع‌رسانی شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب