امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13549 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد؛

تنبلی در مطالعه یکی از پرخسارت‌ترین آفت‌های فرهنگ عمومی است/کتاب باید به سبد اقتصادی و فرهنگی خانواده وارد شود

خبرایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب باید به سبد اقتصادی و فرهنگی خانواده وارد شود و جزء لاینفک مایحتاج خانواده محسوب شود.
تنبلی در مطالعه یکی از پرخسارت‌ترین آفت‌های فرهنگ عمومی است/کتاب باید به سبد اقتصادی و فرهنگی خانواده وارد شود
به گزارش خبرایران، علی جنتی در جشن یاد یار مهربان که با حضور 1200 نفر از معلمان و مدیران آموزش و پرورش، محمد باقر قالیباف شهردار تهران، برگزار شد اظهار داشت: مطمئنا کسانی که در راه ترویج مطالعه و کتابخوانی گام برمی‌دارند ماجورند و اجرشان به هیچ عنوان کمتر از کسانی نیست که در اطعام و پوشش نیازمندان نیت و فعل خیر دارند. آنها جسم نیازمندان را حفظ و شکمشان را سیر می‌کنند و این‌ها روح آن‌ها را جلا می‌بخشند.

وی ادامه داد: چه بسا کسانی که از ثروت و مکنت فراوان بهره‌مندند اما نمی‌خوانند و نمی‌دانند و از ثروت خویش به درستی استفاده نمی‌کنند و چه بسا کسانیکه تنها سرمایه شان دانستن و انس با کتاب است و زندگی و روزگار به شادمانی می‌گذرانند و شما (معلمان) از تبار آنان هستید که روح تشنه را سیراب می سازید و برای ارتقای فرهنگ و دانش برای ایران عزیز گام‌های بلند برمی‌دارید و آرزوهای بزرگ در سر می‌پروید و از این منظر بسیار قابل احترامید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت اگر روزی اهل مطالعه و عضو کتابخانه شدیم به عادت روزانه ایرانیان و ارزشی قابل احترام تبدیل شود آن روز روز موفقیت حقیقی ما در ترویج نهضت کتابخوانی خواهد بود.

وی افزود: تنبلی در مطالعه یکی از پرخسارت‌ترین آفت‌های فرهنگ عمومی است، نقصی که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. پیدا کردن ریشه های این تنبلی و تلاش برای یافتن راه‌های علاج آن باید از مهمترین برنامه های نهادهای موثر در توسعه کتابخوانی باشد چرا که یکی از شاخص های توسعه یافتگی در جهان سرانه مطالعه مردمان یک کشور است.

وی گفت: برای آنکه سنت کتابخوانی در جامعه نهادینه شود در گام نخست باید شوق مطالعه را در بطن جامعه و به ویژه در کودکان و نوجوانان برانگیزانیم و برای این کار برنامه داشته باشیم.

جنتی افزود تقویت بخش کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های عمومی و تجهیز کتابخانه مدارس همراه با بومی سازی و روش‌های رایج در  دنیا و همین طور استفاده از راهکارهای نوین متناسب با فرهنگ ملی و دینی، زمینه ارتقای فرهنگ کتابخوانی و اهل کتابخانه شدن را برای عموم مردم و به ویژه برای کودکان و نوجوانان فراهم خواهد کرد.

وی گفت: در گام دوم باید شمارگان و نوبت چاپ کتاب‌های مفید برای عموم مردم افزایش یابد و کتاب خوب در دست مردم قرار گیرد و به نحوی به مردم معرفی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کتاب باید به سبد اقتصادی و فرهنگی خانواده وارد و جز لاینفک مایحتاج خانواده شود. کتاب را باید در خانه بومی کرد و با محتوای آن مانوس شد. هر خانه با کتابخانه زیباست و فضای آن را فرهنگی و تلطیف می‌کند.

وی افزود: نمایشگاه یاد یار مهربان در سیزدهمین دوره با هدف اهدای کتاب به مدارس شهر تهران و با مشارکت شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

جنتی گفت: یاد یار مهربان طی دوره گذشته به فروش حضوری محصولات فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان اختصاص داشت و کتابهای ارائه شده در آن نیز متناسب با دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی با مهارت‌های آموزشی برای دانش آموزان و معلمان بود.

وی گفت: امسال یاد یار مهربان با تغییر و تحولات اساسی همراه است. برگزاری اختصاصی نمایشگاه این دوره برای پایه‌های هفتم و هشتم آموزش متوسطه برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی از مهمترین تحولات این دوره است.

جنتی افزود: همچنان بخشی از هزینه کتابها را ناشران شرکت کننده تامین می‌کنند و بخش دیگر با هماهنگی شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین شده است تا نسل آینده ساز به راحتی از کتابهای عرضه شده استفاده کنند و هدف این نمایشگاه در تامین کتابهای مفید و مورد نیاز برای کتابخانه‌های مدارس محقق شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی است برای آنکه دانش اموزان بیشتر به موضوع مطالعه و کتابخوانی توجه کنند. کتابهای موجود در کتابخانه‌های مدارس به طور دائمی بین دانش اموزان دست به دست می‌شود از این رو ضرورت دارد کتابهای جدید و تازه‌های نشر زود به زود به کتابخانه های مدارس سرازیر شود.

جنتی یادآور شد: تجهیز کتابخانه‌های مدارس که براساس بخشنامه‌های آموزش و پرورش کتابدار هم دارند در شرایطی مفید است که دانش آموزان به عضویت در کتابخانه‌ها ترغیب شوند و سرانه مطالعه غیر درسی افزایش یابد و این موضوع وظیفه وزارت آموزش و پرورش،‌مدیران و معلمان را سنگین تر می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر چند در این دوره مبلغ اختصاص یافته برای خرید کتاب به ازای هر دانش آموز ناچیز است اما همین که حدود 280 هزار دانش آموز پایه‌های هفتم و هشتم به شیوه‌های مختلف از کتابهای این نمایشگاه بهره ‌مند می‌شوند جای بسی خشنودی است.

وی افزود: بی تردید تقویت فرهنگ کتابخوانی به ویژه در میان کودکان و نوجوانان آینده علمی و فرهنگی کشور را تضمین خواهد کرد. تاریخ نشان داده است ملت‌هایی که با مطالعه و کتاب مانوس بوده‌اند به راحتی از فراز و فرودهای روزگار گذر کرده و قله‌های سرافرازی و سعادت را فتح کردند.

جنتی بیان داشت: تلاش‌های ما در چند دهه اخیر و توسعه کمی و کیفی صنعت نشر متمرکز بوده است اما هنوز نمی‌توانیم به سرانه مطالعه و انس با کتاب به ویژه در میان کودکان و نوجوانانمان ببالیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سازوکار آموزش مدارس ما بر مبنای مطالعه فرسایشی کتابهای درسی و گذر از آزمون های سخت و سرنوشت ساز قرار گرفته است و دانش آموز کمتر فرصت می‌یابد به مطالعه موضوعات مورد علاقه خویش بپردازد.

وی بیان داشت: علاوه بر آنکه زمانی شوق مطالعه در کودک و نوجوان به وجود می‌آید که اولا کتاب خوب خواندنی در دست او باشد و دوم اینکه خانواده و اطرافیان او را به نحو شایسته به مطالعه ترغیب کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب