امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13463 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم مطرح کرد؛

باید وسایل و تجهیزات را در داخل کشور تولید کنیم/ در کارگروه فوتبال پژوهش‌های خوبی انجام شد/ می‌خواهیم تحقیقات را از قفسه‌ها خارج و کاربردی کنیم

خبرایران: رضا قراخانلو رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم گفت: در استقلال و پرسپولیس مدام از خصوصی سازی حرف می‌زنند ولی در مورد فارغ التحصیلان ورود نمی‌شود. توسعه مهندسی و فناوری ورزش نیز در دستور کار است.
باید وسایل و تجهیزات را در داخل کشور تولید کنیم/ در کارگروه فوتبال پژوهش‌های خوبی انجام شد/ می‌خواهیم تحقیقات را از قفسه‌ها خارج و کاربردی کنیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی صبح امروز21 دی ماه 1394 با حضور«رضا قراخانلو» رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، «دکتر حمید آقا علی نژاد» مشاور رئیس و مسئول هدایت امور مربوط به معاونت فرهنگی و اجتماعی،« «دکتر محمدرضا کردی» معاون پژوهشی پژوهشگاه تربیت بدنی و اصحاب رسانه  در محل این پژوهشگاه برگزار برگزار و دراین نشست خبری«رضا قراخانلو» رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی اظهارداشت : برای بعد قهرمانی ورزش ارزش زیادی قائلم اما باید با بعد علمی ورزش برخورد جدی داشته باشیم. از 14 آذرماه در همین ساختمان مجددا مستقر شدیم. این مسئله را شروع مجدد برای پژوهشگاه می‌دانم. یک تصمیم نادرست در دولت گذشته گرفته شد و پژوهشگاه به مشهد رفت.

رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی افزود: پژوهشگاه 4 معاونت و 16 کمیته علمی است و از مجرب ترین اساتید استفاده شده است. از نظر پژوهشگاه ورزش یک صنعت است و از بعد دیگر فرهنگ ساز است به علاوه یکی از حلقه‌های اساسی سلامت مردم است و برنامه‌ها را بر این اساس استوار کردیم.

وی عنوان داشت: ابتدا مردم باید از این پژوهشگاه بهره ببرند و ادارات کل و کمیته و وزارت ورزش و باشگاه‌ها و فدراسیون ها در پیش روی پژوهشگاه هستند و خدمت رسانی را وظیفه خود می‌دانیم. ما در 8 حوزه طرح‌های پژوهشی را دسته بندی کردیم که به این شرح است؛ فعالیت بدنی ایرانیان. مهندسی و فناوری ورزش. ورزش و توسعه پایدار، صنعت ورزش توسعه فرهنگی و اجتماعی ورزش، توسعه ورزش بانوان، ورزش قهرمانی

قراخانلو گفت: به علاوه در تجاری سازی یافته‌ها نیز ورود کردیم و می‌خواهیم تحقیقات را از قفسه‌ها خارج و کاربردی کنیم. کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای فارغ التحصیلان ورزشی نیز اهمیت دارد. با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم نامه داریم. اشتغال‌زایی در ورزش با استفاده از بخش خصوصی را در دستور کار قرار دادیم.

وی تصریح کرد: در استقلال و پرسپولیس مدام از خصوصی سازی حرف می‌زنند ولی در مورد فارغ التحصیلان ورود نمی‌شود. توسعه مهندسی و فناوری ورزش نیز در دستور کار است. این توسعه در خصوص تجهیزات ورزشی است که از خارج وارد می شود و ما باید این وسایل و تجهیزات را در داخل کشور تولید کنیم. در تلاشیم تا بسته توسعه ملی ورزش را بنویسیم.

رئیس اسبق کمیته ملی المپیک گفت: بین‌المللی کردن پژوهشگاه در حوزه علوم ورزشی را نیز مد نظر داریم. در پی این هستیم تا ایرانیان متخصص در علوم ورزش که خارج از کشور هستند را ساماندهی کنیم. به زودی خبرهای خوبی خواهید شنید که ایرانیان متخصص در آلمان چه خدماتی را به ورزش کشور ارائه خواهند کرد. ارتباط ما با ایتالیا نیز ادامه دارد و 10 تا 13 نفر از اساتید و دانشجویان را به دانشگاه فلورانس اعزام می کنیم. در اسفند ماه 10 تا 15 مهمان خارجی و اساتید را خواهیم داشت و نهمین همایش بین المللی برگزار می‌شود.

وی افزود: در کارگروه فوتبال پژوهش‌های خوبی انجام شد و به عنوان یار علمی فوتبال در کنار سازمان لیگ خواهیم بود. در ارتباط با جذب مربیان و بازیکنان خارجی عمل می‌کنیم ولی نیازمند ارزیابی دقیق است. سازمان لیگ خواسته تمام تحقیقات و رساله‌های فوتبال را در اسفند ماه گردآوری کنیم و سازمان لیگ از آنها بهره ببرد.

وی در خصوص استفاده فدراسیون های المپیکی از ظرفیت علمی پژوهشگاه به «نسیم آنلاین» گفت: به کمیته ملی المپیک پیشنهاد کردیم که یک نشستی را داشته باشیم و بررسی کنیم در مسیر المپیک ریو جای نگاه علمی کجاست؟ این روزها فدراسیون‌ها با تلاش زیاد درگیر حضور موثر در ریو هستند. می شنویم اردو لغو شد و یا منابع مالی کم و زیاد است اما فراموش شده و در این مسیر چقدر از بعد علمی کار شده است. منتظریم هر فدراسیون و کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش که بخواهد برای ارزیابی پیش از اعزام کاروان ایران به ریو از تمام ظرفیت دانشگاه استفاده کنیم.

قراخانلو گفت: به علاوه بعد از مسابقات نیاز به ارزیابی عملکرد است که معمولا درگیر گفتگوهای سطحی و محاوره‌ای می شود. ما می توانیم در خصوص ارزیابی از المپیک ریو ورود کنیم ولی در این خصوص هنوز مراجعه‌ای به پژوهشگاه صورت نگرفته است و دیدید ماجرای واگذاری سرخابی ها به کجا رسید؟ دیدید که چه بر سر این دو تیم آمد؟ چون مدیریت علمی و عقلانی به کار گرفته نشد. راه درست واگذاری این است که مثل تمام دنیا نگاه علمی داشته باشیم. پوسته مسائل ورزشی را که کنار بزنید می بینید که راهکار حل مشکلات علمی است.

دکتر علی‌نژاد، معاون فرهنگی پژوهشگاه تربیت بدنی نیز در این نشست گفت: سیاست پژوهشگاه در دوره جدید صرف کارهای پژوهشی صرف نیست و در عمل نیز ورود کردیم. در خصوص همایش ورزش و سرطان باید گفت که دستاورد کاربردی خواهد بود و مدیران وزارت بهداشت نیز حضور دارند.

وی افزود: در بخش انتشارات نیز کارهای خوبی شده و بر عکس گذشته تنها یک سوم از انتشارات دانشگاهی بوده و دوسوم کتاب های ما علمی و کاربردی بوده است. نهمین همایش بین المللی را اسفند برگزار می‌کنیم. 1201 مقاله و 6 کنگره رسیده و بزرگان علوم ورزشی از آمریکا و سوئد و نروژ حضور دارند. 22 کارگاه با جنبه کاربردی و 16 نشست تخصصی برگزار می‌شود و 7 فدراسیون به صورت مستقیم در فدراسیون‌ها قرار دارند که 4 فدراسیون المپیکی هستند. دوومیدانی، بسکتبال، تکواندو، فوتبال و جانبازان و معلولان نشست خواهند داشت.

کردی، معاون پژوهشی پژوهشگاه تربیت بدنی نیز گفت: انتظار این است که یک نگاه علمی به ورزش وجود داشته باشد. در ورزش میلیاردها تومان هزینه می شود اما اگر می خواهیم این هزینه را در مسیر درست باشد نیاز به کار علمی و پژوهشی لست. باید جایگاه پژوهشگاه بالاتر از این باشد. باید از جایگاه پژوهشگاه به عنوان تنها مرکز پژوهشی ورزش حمایت کرد.

وی افزود: گاهی فارغ التحصیلان نمی‌توانند نیازهای کارفرما را تامین کنیم. ما 10 دوره آموزشی برگزار می کنیم از جمله دوره مربی گری سالمندان و دوره توانبخشی با افراد کم توان جسمی. دوره مهارتی رشد کودکان، تربیت مدیریت بازاریابی ورزشی، دوره مربی گری بیماران اختلال عصبی، تربیت مربی ویژه کنترل وزن و مربی بیماران سرطانی از جمله این دوره های آموزشی است.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب