امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13354 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترحمیدرضا کاتوزیان اعلام کرد؛

پژوهشگاه صنعت نفت برنامه‌ریزی‌های خوبی درمورد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد/استقلال اقتصادی یعنی کشور باید مالک زنجیره‌ ارزشی باشد/ نباید خود را ایزوله کنیم

خبرایران: رییس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پژوهشگاه صنعت نفت دستاوردهای مهمی در توسعه دانش فنی داشته، که می توان ازاین بین ایجاد پایلوت دیلی کوکینگ و طراحی و ایجاد پایلوت کاتالیست‌های FCC و RFCC و تصفیه فرآیندها را نام برد.
پژوهشگاه صنعت نفت برنامه‌ریزی‌های خوبی درمورد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد/استقلال اقتصادی یعنی کشور باید مالک زنجیره‌ ارزشی باشد/ نباید خود را ایزوله کنیم

به گزارش خبرنگارخبرایران،‌ دومین همایش ملی تفکر بسیجی، پژوهش واقتصاد مقاومتی با حضور«سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ،«دکترحمیدرضا کاتوزیان» رییس پژوهشگاه صنعت نفت ،«محمدرضا مقدم»معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت ،«روح الله قابضی» دبیرعلمی همایش ملی تفکر بسیجی، پژوهش و اقتصاد مقاومتی و  اصحاب رسانه روز چهارشنبه 16 دی ماه 1394 در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار و دراین همایش«دکتر حمیدرضا کاتوزیان» رییس پژوهشگاه صنعت نفت اظهارداشت:استقلال اقتصادی یکی ازجنبه‌های استقلال کشوراست که امام راحل برآن تاکید داشتند و این جزوشعارهای اصلی امام راحل  بوده است.

کاتوزیان تصریح کرد: استقلال اقتصادی یعنی کشور باید مالک زنجیره‌ ارزشی باشد. به این معنا که از تولید ایده، محصول و توسعه فناوری و ایجاد زنجیره تولید قطعات را مالک باشیم و بخشی از ایجاد زنجیره ارزشی مربوط به فعالیتهای مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: در پژوهشگاه نفت نیز در زمینه توسعه فناوری و تبدیل فناوری به محصول صنعتی اقداماتی را در دستور کار داریم.ضمن اینکه پژوهشگاه صنعت نفت برنامه‌ریزی‌های خوبی برای دست یافتن به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استقلال کشور دارد ودر این برنامه‌ها سعی شده پروژه‌ها به نحوی اجرایی شود تا اقدام به توسعه فناوری و تولید محصولات صنعتی و ایجاد شرکتهای دانش بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی کنیم.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت عنوان داشت: در حال حاضر ما بیش از 110 پروژه در پژوهشگاه صنعت نفت در دستور کار داریم که بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها در جهت توسعه فناوری، ایجاد پایلوت، کسب لیسانس ساخت برخی از یونیت‌ها است و بسیاری از این دستاوردها وارد صنعت نفت کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه صنعت نفت دستاوردهای مهمی  در توسعه دانش فنی داشته ، که می توان ازاین بین ایجاد پایلوت دیلی کوکینگ و طراحی و ایجاد پایلوت کاتالیست‌های FCC و RFCC و تصفیه فرآیندها را نام برد.

کاتوزیان اضافه کرد:توسعه ارتباطات بین‌المللی از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه صنعت نفت است و ما نباید خود را ایزوله کنیم؛ از این رو همکاری با شرکتهای خارجی را آغاز و توسعه فناوری‌های مربوط به پمپ‌های درون چاهی را با طرف‌های خارجی شروع کردیم؛ ضمن آن که در زمینه ساخت 5 واحد پالایشگاهی با یکی از کشورهای خارجی همکاری داریم.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: همکاری پژوهشگاه صنعت نفت با دانشگاه‌های فنی و انفورماتیک آخن و بلف و دانشگاه‌ لهستان در حوزه بالادستی صنعت نفت از دیگر همکاری‌های علمی این پژوهشگاه در حوزه بین‌الملل است و علاوه بر این، حوزه بزرگ نفتی اهواز به پژوهشگاه نفت واگذار شده است .

کاتوزیان ابرازداشت: برای این امر تا کنون 40 پروپوزال تدوین شده که 19 مورد آن پذیرش و 4 مورد آن به تایید نهایی رسیده است. ضمن اینکه ساخت کارخانه نمک‌زدایی نیزاز دیگر برنامه‌های تحقیقاتی پژوهشگاه است و کلیه‌ این پروژه‌ها دارای متقاضی هستند که این امر بر اساس سیاست‌های وزارت نفت بوده است.

وی افزود: کلیه پروژه‌های پژوهشگاه صنعت نفت به صورت مشتری محوری و در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است، علاوه بر آن ما علاقمند هستیم تا محققان این پژوهشگاه اقدام به چاپ مقالات کنند و پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها مجموعه‌های یکسانی نیستند چرا که پژوهشگاه‌ها در جهت جمع‌آوری دانش و تبدیل آن به فناوری و ایجاد پایلوت‌های آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و دانشگاه‌ها در جهت توسعه آموزش فعال هستند.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به سیاستهای اخیر وزارت علوم در زمینه ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم گفت: این سیاست در راستای توسعه پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها است ولی در همه دنیا پژوهشگاه‌ها به عنوان آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مرکزی مطرح می‌شوند و پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه آموزش‌های نیروی انسانی گام‌هایی برداشته است ولی هدف اصلی این پژوهشگاه توسعه فناوری و ارائه خدمات صنعتی با محوریت مشتری بوده و خواهد بود.

بنابراین گزارش، دومین همایش ملی تفکر بسیجی، پژوهش و اقتصاد مقاومتی روز چهارشنبه 16 دی ماه 1394 در پژوهشگاه صنعت نفت برگزارشد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب