امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13110 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمد خزاعی خبرداد؛

جشنواره فیلم مقاومت برگرفته از گفتمان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است/کمک هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی به آثار سینمایی جدید در جشنواره 14/ برپایی ۴بزرگداشت/ امیدوارم روحیه ما به دهه ۶۰ بازگردد

خبرایران: دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: جریان سینمای انقلاب اسلامی برای افراد خاصی نیست حق ندارید کسی را از قطار فرهنگی انقلاب پیاده کنید. انقلاب مختص به همه مردم است نباید خط‌کشی کنیم .
جشنواره فیلم مقاومت برگرفته از گفتمان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است/کمک هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی به آثار سینمایی جدید در جشنواره 14/ برپایی ۴بزرگداشت/ امیدوارم روحیه ما به دهه ۶۰ بازگردد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، صبح امروز دوشنبه ۳۰ آذر ماه ۹۴، با حضور «محمد خزاعی» دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، «محمدحسین نیرومند» مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، «یزدان عشیری» مدیر روابط عمومی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و اصحاب رسانه در مرکز فرهنگی وهنری اسوه برگزار و دراین نشست خبری «محمدحسین نیرومند» مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اظهارداشت: پذیرش مسئولیت‌ها در شرایط فعلی بسیار دشوار است و ما فرصت را مغتنم می‌شماریم و امیدواریم در طول این مسیر با همراهی شما بتوانیم موفقیت‌های لازم را کسب کنیم.

نیرومند تصریح کرد:  عمده فیلم‌ها که در جشنواره به نمایش در آمده‌اند فیلم‌هایی بودند که قبلاً اکران یا رونمایی شده بودند و انگیزه لازم برای مخاطبان وجود نداشت تا برای دیدن این آثار بیایند ما باید برای این موضوع تمهیداتی بیندیشیم به همین منظور ۷ الی ۱۰ فیلم را رونمایی کنیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم به این صورت ضعفی که در سالهای گذشته بود را جبران کنیم. انجمن سینمای انقلاب دفاع مقدس نیز ۵ فیلم را در این جشنواره رونمایی خواهد کرد و باید در ارتباط با اعطای بودجه ۲۰ میلیارد تومانی نکته‌ای را بگویم کمیسیون فرهنگی نهایت تلاش را داشت تا این مبلغ به حوزه مقاومت اختصاص یابد در بین کمیسیون فرهنگی ۲۰ میلیارد تومان مصوب شد اما در لایحه بودجه سال گذشته نتوانست برای خود جایی پیدا کند و با آن موافقت نشد البته در دوره جدید با آنها جلساتی داشتیم و قرار شد در این زمینه با ما همکاری کند تا بتوانیم در ارتباط با مقاومت در عرصه داخلی و بین‌المللی تأثیر بیشتری بگذاریم بنیاد روایت نیز کمک‌هایی کرده است.

 نیرومند عنوان داشت: سه فیلم به صورت قطعی و به صورت انجمن در این عرصه وجود خواهد داشت فیلمی در ارتباط با بحث دستگیری ریگی، فیلمی دیگر در ارتباط با لانه جاسوسی و همچنین اثری با دفاع مقدس را در آینده شاهد خواهیم بود. دو کارگردان جوان دیگر را شناسایی کردیم و همچنان مشغول نوشتن فیلمنامه هستیم که ان‌شاءالله در جشنواره چهاردهم مقاومت رونمایی خواهد شد.

 وی افزود: فعالیت‌های جشنواره مقاومت به دلیل اینکه ملی هستند باید به آنها کمک کرد تا حرکتی در شأن انقلاب و دفاع مقدس انجام شود به همین دلیل از نهادهای مختلف دعوت کردیم تا بتواند با ما همکاری داشته باشد به همین منظور طی روزهای گذشته با رئیس سازمان سینمایی حجت‌الله ایوبی و رئیس رسانه ملی سرافراز جلسه‌ای داشتیم که نتیجه آنها متعاقباً اعلام خواهد شد و زمانی که امام (ره) گفته‌اند از هر کسی بگذریم از آل‌سعود نمی‌گذریم نمی‌توان نسبت به آنها بی‌تفاوت بود، جشنواره بستری برای اهل هنر است و باید دغدغه آنها را در این عرصه به نمایش بگذاریم به همین منظور موضوعاتی در ارتباط با آل‌سعود و فاجعه منا را در نظر گرفتیم.

 محمد خزاعی دبیرچهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ادامه این نشست خبری ضمن شادباش روز ولادت و امامت حضرت ولی‌عصر (عج) اظهارداشت: در طی روزهای گذشته شاهد اتفاقات ناخوشایندی بوده‌ایم که می‌توانم به شهادت یکی از سران مقاومت در لبنان توسط رژیم صهیونیستی اشاره کنم و همچنین کشته شدن هزاران شیعه در نیجریه که سازمان ملل و همه نهادهای مدعی حقوق بشر در قبال این فاجعه سکوت کرده‌اند و حتی کوچکترین بیانیه‌ای را صادر نکردند.

دبیرچهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ابرازداشت:۳۲ سال از برگزاری اولین دوره جشنواره مقاومت می‌گذرد این جشنواره در سال ۶۲ شکل گرفت که در بحبوحه جنگ بود که حضور آن احساس شد. این جشنواره مقاومت کمک کرد تا در ارزیابی استراتژی بتوانیم عمل کنیم و دقت داشته باشیم.

وی افزود: اولین دوره آن با عنوان هفته فیلم در پارک لاله برگزار شد و به همین ترتیب تا به امروز چهاردهمین دوره آن را برگزار کردیم. از وقتی که مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس محمدحسین نیرومند بر سر کار آمد مانند سالهای گذشته حکم دبیر را در آخرین روزها و ماههای مانده به جشنواره صادر نکرد و از همین حالا دبیر را مشخص کرد تا بتوانیم بهتر عمل کنیم و این که یک فرصت ۸، ۹ ماهه که به ما داد یک فرصت جدی برای ما در عرصه داخلی و بین‌الملل است.

 خزاعی اضافه کرد: جشنواره مقاومت برگرفته از گفتمان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است و ما بزرگترین جشنواره مقاومت را تجربه می‌کنیم که ابعاد گسترده دارد ابعاد مختلفی در حوزه داخلی و خارجی.همچنین باید اشاره کنم که در بُعد داخلی بخش‌های مختلفی داریم همچون استان‌ها که در فرصت مقتضی توضیحات لازم را در ارتباط با آن خواهم داد.

وی یادآورشد: بخش سینمای ایران نیز یکی دیگر از بخش‌های داخلی جشنواره محسوب می‌شود که برای آن ۸ جایزه طراحی شده و در بخش مستند آثار شاخص را پیدا می‌کنیم به فیلم‌های کوتاه و تله فیلم‌ها که در سالهای گذشته هم در جشنواره حضور داشتند توجه خواهیم داشت. پیش از این سریال‌های تلویزیونی که در ارتباط با موضوع مقاومت ساخته شده‌اند از جشنواره حذف شده بودند اما به دلیل تولیدات بالاتر در این زمینه در دوره جدید آن را برگزار خواهیم کرد.

 دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تاکید کرد: حضور این بخش به میزان تولیدات تلویزیون در حوزه مقاومت بستگی دارد. پویانمایی نیز یکی دیگر از بخش‌هایی است که در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌الملل مقاومت شاهد آن خواهیم بود. در بین این آثار می‌توانیم فیلم‌های قابل اعتنایی را پیدا کنیم. همچنین باید بگویم که بخش نماهنگ و کلیپ با موضوعات 15گانه که بیش از این در فراخوان آنها را اعلام کرده‌ایم مورد توجه ما هستند و ارزیابی می‌شوند.

وی با اشاره به اضافه کردن بخش قلم طلایی و توضیح آن اظهار داشت: به خاطر نقصان در عرصه فیلمنامه‌نویسی این بخش را طراحی کردیم. یک الی دو دوره آن را برگزار کردیم. این بخش نیز شامل دو زیرمجموعه است طرح‌های سینمایی با موضوع اقتباس از موقعیت‌های نمایشی که مقام معظم رهبری برای آنها تقریظ داشته‌اند مورد نظر ما است که تقریباً تعداد این آثار به بیش از ۲۰ عدد می‌رسد که اسامی آنها را اعلام خواهیم کرد. بخش دیگر نیز به نوشتن فیلمنامه کوتاه خواهد بود که در مجموع از این طرح‌ها حمایت خواهیم کرد و برای اینکه بتوانیم برای مخاطبین جشنواره مقاومت جذابیت ایجاد کنیم باید راهکاری بیندیشیم تا آنها را جذب کنیم به همین منظور به آثار سینمایی که برای اولین بار در این جشنواره رونمایی می‌شوند ۲۰۰ میلیون تومان در زمان اکران کمک خواهیم کرد.

 دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت عنوان داشت: بخش جلوه‌گاه امسال به موضوع مادران و پدران شهید می‌پردازد هر کسی می‌تواند با یک دوربین تصویری از خانواده شهیدی که در اطراف خود است تهیه کند و برای ما ارسال نماید و سپس برای این تصاویر تصمیم خواهیم گرفت که چه کار کنیم مثلاً آنها را به صورت آرشیو در آوریم یا یک کلیپ تهیه کنیم که از رسانه ملی پخش شود.

وی تاکید کرد: موضوعات پانزده‌گانه‌ای را طراحی کردیم که بر اساس آن شاهد آثار سینمایی خواهیم بود همچنین جایزه شهید عماد مقنیه همچنان پابرجاست خیلی‌ها در ابتدا به اینکه چرا این نام را انتخاب کرده‌اید چه در داخل و چه در خارج اعتراض داشتند اما بعد از اینکه متوجه فعالیت‌های وی در زمینه مقاومت پیدا کردند دلیل کار ما را نیز درک کردند. جایزه امسال نیز قرار است به شهدای حرم اختصاص پیدا کند.

خزاعی ابرازداشت: یکی دیگر از بخش‌های موجود در بین‌الملل گفتمان فرهنگی در ارتباط با مقاومت است و قرار است ۴ فیلم در این رابطه به نمایش در بیاید که در ارتباط با موضوع اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی است که این ۴ فیلم نیز نقد و تحلیل می‌شود. همچنین معرفی جایزه مقاومت جهانی سال که یک جایزه جهانی است را خواهیم داشت که سال گذشته به سیدحسن نصرالله اهدا شد اما این انتخاب این بار از طریق نظرسنجی خواهد بود و مردم در آن نقش زیادی خواهند داشت.

وی گفت: قرار است گروه‌ها و NGO هایی که در ارتباط با مقاومت فعال هستند را شناسایی کنیم و چاز مستندهای لازم با موضوع استراتژی را به آنها بدهیم تا به این ترتیب بتوانیم اکران‌های خارج از ایران را داشته باشیم و خودشان هر جا که لازم دیدند آن را به نمایش بگذارند تا الان ۴۰ تا ۵۰ گروه شناسایی شده است. این نکته در بحث گسترش حرف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کمک خواهد کرد. همچنین باید اشاره کنم که کمیته علمی پژوهشی یکی دیگر از بخش‌های مورد نظر ما است.

 خزاعی عنوان داشت: در این دوره ۴ بزرگداشت خواهیم داشت اما اسامی نفرات را در فرصتی دیگر اعلام خواهیم کرد و ابتدا که می‌خواستیم جشنواره را سالانه برگزار کنیم به این نتیجه رسیدیم که آثار کافی در این حوزه وجود ندارد چرا باید در کشوری که طعم مقاومت را چشیده است تولیدات در این عرصه تا این اندازه مغفول بماند. نمی‌خواهم به فرد یا گروه خاصی اشاره کنم در مجموع کلیت مدیریت فرهنگی طی این سالها غفلت داشته است. سایر کشورها از ایران در این حوزه توقع دارند مثلاً اینکه در ارتباط با داعش فیلم بسازند و حضور و وجود آنها را بررسی کنند.

 وی افزود: همچنین باید تلاش کنیم تا بتوانیم افراد دغدغه‌مند و با استعداد در این حوزه را شناسایی کنیم. جشنواره مقاومت جشنواره گروهی و جناحی نیست و متعلق به همه است و اصلاً نباید خط‌کشی داشته باشیم. در حوزه مقاومت باید افراد بااستعداد را شناسایی کنیم افرادی چون سردار سلیمانی اگر می‌خواهیم در جبهه فرهنگی موفق باشیم نیاز به سلیمانی‌ها داریم.

 دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، با اشاره به بودجه ۲۰ میلیارد تومانی که پیش از این قرار بود به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تعلق بگیرد، گفت: این بودجه توسط کمیسیون فرهنگی تأیید شده بود اما آنقدر اعتراض کردند و به آنها زنگ زدند که این رقم به سبد سینمای ایران اضافه نشد. آیا حالا این خوب است که چنین بودجه‌ای از سینماگران گرفته شد؟

 خزاعی گفت: من دوباره به این نکته اشاره کنم که جریان سینمای انقلاب اسلامی کح افراد خاصی نیست حق ندارید کسی را از قطار فرهنگی انقلاب پیاده کنید. انقلاب مختص به همه مردم است نباید خط‌کشی کنیم مگر اینکه فیلمسازی با کلیت موضوع مقاومت و یا نظام مشکلی داشته باشد و اندیشه‌های آن در مقابل این اندیشه‌ها باشد. امیدوارم که روحیه ما به دهه ۶۰ بازگردد در آن دوره روحیه مردم خیلی آرمان‌گرایانه بود و صداقت در بین آنها موج می‌زندو رئیس سازمان سینمایی قول همکاری داده‌اند که نحوه و نوع آن طی روزهای آینده اعلام خواهد شد البته در اینجا باید اشاره کنم که بخش اقلام تبلیغاتی و عکس و پوستر که از جشنواره حذف شده بود به درخواست عکاسان اضافه شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب