امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13109 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حمید قبادی اعلام کرد؛

افتتاحیه جشنواره پوشاک اقوام ایرانی «جشنواره پیوند» در نگارخانه آسمان /لباس نقش مؤثروسرنوشت‌سازوپل ارتباطی بین فرهنگ‌ها تلقی می‌شود/ احیاء پوشاک اقوام ایرانی

خبرایران: دبیرکارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به مشارکت کارگروه مُد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سایر نهادهای مرتبط اشاره کرد و گفت: باید در جهت احیاء پوشاک اقوام ایرانی موثرعمل کنیم.
افتتاحیه جشنواره پوشاک اقوام ایرانی «جشنواره پیوند» در نگارخانه آسمان /لباس نقش مؤثروسرنوشت‌سازوپل ارتباطی بین فرهنگ‌ها تلقی می‌شود/ احیاء پوشاک اقوام ایرانی

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری جشنواره پوشاک اقوام ایرانی«جشنواره پیوند» صبح امروز دوشنبه ۳۰ آذر ماه ۹۴ با حضور«حمید قبادی» دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمد علی معلم دامغانی» رئیس فرهنگستان هنر، «اکرم پوراکی»سرپرست مؤسسه فرهنگی هنری صبا واصحاب رسانه در فرهنگستان هنر برگزارو دراین نشست خبری «حمید قبادی» دبیرکارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت:یکی ازسیاست‌های مهم کارگروه ساماندهی مد و لباس، همکاری مشترک با نهادهای دولتی و غیردولتی و عمومی است و طی این مدت هم تلاش کرده تا با برنامه‌های متعدد و متنوع از رویدادهای مختلف فرهنگی حمایت کرده و به نوعی سیاست محوری ایجاد نگرش منطقی به موضوع مد و لباس را به نوعی در کشور عملیاتی کند.

دبیرکارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:لباس نقش مؤثر و سرنوشت‌ساز و پل ارتباطی بین فرهنگ‌ها تلقی می‌شود. علاوه بر کارکردهای متعدد که قبلا برشمردیم، به نوعی این مقوله کمک می‌کند که سنت‌ها و فرهنگ‌های دیگر بروز و ظهور پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در این جشنواره تعدادی از استان‌ها مشارکت دارند و قرار است تعداد این استان‌ها در دوره‌های بعدی، افزایش داشته باشد؛ طوری که بتوانیم نقش لباس را در سنت‌های مختلف زندگی در جغرافیای ایران را ترسیم کنیم و طبیعتاً فرهنگستان هنر کشور به عنوان یک نهاد مهم فرهنگی نقش بسزایی دارد و در کنار سایر دستگاه‌ها می‌تواند نقش‌آفرین باشد تا مفهوم بلند را در این جشنواره تبیین کنیم.

 دبیرکارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان داشت: ما در اکثر جشنواره‌های بزرگ، لباس اقوام نقش مهمی دارد؛ اما تأکیدی که داریم این است که به سمتی برویم، این لباس قالب کاربردی بگیرد و به ویژه همشهریان هر استان با کمال افتخار لباس محلی‌شان را بر تن کنند و تعدادی از استان‌های کشور در مقوله لباس و پوشاک خاص اقوام آن استان شرکت دارند که این تعداد در حال افزایش است به طوری که در چشم‌انداز آتی، می‌توانیم نقشه‌ای از تاثیر و استفاده لباس در سنت‌های مختلف زندگی و جغرافیای ایران را ترسیم کنیم.

 قبادی، با اشاره به مشارکت کارگروه مُد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سایر نهادهای مرتبط برای رسیدن به اهداف هدفمند و توسعه پایدارابرازداشت: این کارگروه برای پیشبرد برنامه‌های هدفمند و توسعه پایدار با بسیاری از نهادها و سازمان‌هایی که دغدغه مشترکی ددر این زمینه دارند، همکاری داریم تا بتوانیم به سمتی حرکت نماییم تا به قالب‌‌های کاربردی برسیم و در جهت احیاء پوشاک اقوام ایرانی موثر عمل کنیم.

 محمد علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر در ادامه نشست خبری پوشاک اقوام ایرانی«جشنواره پیوند»اظهارداشت: شاید این سوال پیش بیاید که جشنواره پیوند چه ربطی به پوشاک دارد اما این دو با هم مرتبط هستند و همه ما می‌دانیم جشن در لغت فارسی ستایش است و از یَشم که همان کلمه یزد است باقی مانده، شهری که در آن سپاس ایزد را به جای می‌آوردند و هنوز هم به جای می‌آورند.

وی در پایان گفت: دو نگاه پدیده شگفت پوشاک و پیوند را کنار هم قرار دادیم تا خداوند را سپاس گوییم. خدا و رسول خدا در قرآن و اسلام نیز از پیوند به عنوان پوشاک یاد می‌کنند. مردها لباس زنان و زنان لباس مردان هستند همانطور که لباس ما را از گزند سرما و گرما محفوظ می‌کند مرد و زن نیز چنین نسبتی به هم دارند. جشنواره پیوند یک ضرورت بزرگ است و چند مساله را گوشزد می‌کند که حیات در خطر است.

 اکرم پوراکی سرپرست مؤسسه فرهنگی هنری صبا در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: به مناسبت هفته وحدت، جشنواره پیوند در ساعت ۹ صبح روز ۶ دی ماه در مؤسسه فرهنگی هنری آسمان آغاز به کار می‌کند و در مراسم گشایش این جشنواره، آئین سنتی خواستگاری تا ازدواج قوم لر از استان کهگیلویه و بویراحمد به همان گویش به صورت زنده اجرا می‌شود.

سرپرست مؤسسه فرهنگی هنری صبا یادآورشد:از دیگر برنامه‌های این جشنواره برپایی نمایشگاهی از پوشش و نمایش آئین سنتی ۱۸ قوم خواهد بود که می‌توان به آئین استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، البرز، زنجان، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، کرمانشاه، خوزستان و بوشهر اشاره کرد.

 وی در پایان گفت: علاوه بر این، طی دو روز متوالی در ۷ و ۸ دی ماه کارگاه آموزشی از لباس اقوام ایرانی را خواهیم داشت که کارگروه همه استان‌ها حضور دارند؛ در این کارگاه‌ها آئین سنتی و پوشش اقوام و اصطلاحات و گویش محلی آموزش داده می‌شود.

 بنابراین گزارش، مراسم افتتاحیه جشنواره پوشاک اقوام ایرانی «جشنواره پیوند»، ششم دی ماه سالجاری، در نگارخانه آسمان برگزار می‌شود. این جشنواره تا ۱۶ دی ماه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۰صبح تا ۱۸ برگزار می‌شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب