امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13080 تاریخ انتشار: جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری هفته پژوهش مطرح شد؛

طراحی پارچه ضد UV با استفاده از نانو فناوری

خبرایران: فاطمه خرمی نیا از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در خصوص طرح پارچه ضد UV که مانع و جاذب در برابر پرتو فرا بنفش است ،گفت: این طرح در سال گذشته حائز رتبه اول استانی شده است و امسال نیز در حال تکمیل آن و شرکت در جشنواره جوان خوارزمی مرحله کشوری هستیم.
طراحی پارچه ضد UV با استفاده از نانو فناوری

به گزارش خبرایران، فاطمه خرمی نیا از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم روز پنج شنبه 26  آذر ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد در خصوص طرح پارچه ضد UV که مانع و جاذب در برابر پرتو فرا بنفش است ،گفت : این طرح در سال گذشته حائز رتبه اول استانی شده است و امسال نیز در حال تکمیل آن و شرکت در جشنواره جوان خوارزمی مرحله کشوری هستیم.

زهرا شریفی عضو دیگر این گروه تحقیقاتی با بیان اینکه اشعه های خطر ناک و مهمی از سمت خورشید به زمین تابیده می شود که مهم ترین آن اشعه فرا بنفش است، افزود: گروه چها نفره ما تصمیم بر آن داشت تا پارچه ای را طراحی کند که این پارچه تا حدی که امکان دارد اشعه  UV  را دفع کرده و مانع از نفوذ آن شود.

خرمی نیا با بیان این که این ایده با توجه به این که افراد در فصل تابستان از لباس های آستین کوتاه استفاده می کنند آغاز شد افزود: بسیاری از مردم از کرم های ضد آفتاب برای صورت و یا عینک های آفتابی برای جلوگیری از این اشعه استفاده می کنند در حالیکه این موارد فاکتورهای حفاظتی مناسبی برای پوست نیستند.

وی افزود : اشعه UV   دارای سه نوع A, ، B و C است که نوع B آن به سطح زمین وارد شده و باعث آفتاب سوختگی می شود و همین طور نوع B  به همراه نوع A باعث بوجود آمدن لکه های روشن و تیره روی پوست شده و یا به عبارتی باعث تغییر حالت پوست به رنگ قهوه ای یعنی آفتاب سوختگی می شود

فاطمه خرمی نیا با بیان این که تصمیم داریم بر روی پارچه ها بهبود عملکرد ایجاد کنیم این ایده استفاده شده است و افزود: در این پژوهش از میکروسکوپ SEM استفاده شده که از طریق آن اندازه و شکل نانو ذرات به دست آمده است.

وی تصریح کرد: شکل این نانو ذرات به صورت 6 ضلعی و اندازه آن ها 40 تا 50 نانو متر است و کاربرد آن ها جاذب و مانع اشعه UV است

خرمی نیا  با اشاره به فاز توسعه ای این کار افزود: تولید انبوه این پارچه ها، رفع نواقص و افزودن ویژگی های مثبت به این پژوهش از مهم ترین اهداف آتی این گروه است.

 

پژوهش سراها بستر مناسبی برای اشاعه تحقیق دانش آموزان هستند

خانم سعیده سیفی، در ادامه این نشست خبری با بیان این که پژوهش سراها بستر مناسبی برای اشاعه تحقیق دانش آموزان هستند گفت: در بحث  جشنواره جوان خوارزمی تمامی مقالات و فعالیت های دانش آموزان به پژوهش سراها هدایت می شود و می توان به نتایج مثبتی از این طریق دست یافت.

 وی در ادامه افزود: با برگزاری کارگاه های آموزشی و آزمایشگاهی مختلف امیدواریم بتوانیم استعداد دانش آموزان این مرز و بوم را شناسایی کرده و به حل مشکلات کشور کمک کنیم.

سیفی با اشاره به برگزاری کارگاه نجوم در این پژوهش سرا افزود: این کارگاه برای اولین بار در این منطقه برگزار میشود که در کارگاه نجوم، دانش آموزان دست سازه ها ، مقالات و با رصد شبانه آشنا می شوند.

مسئول پژوهش سرا کاوش تصریح کرد : کارگاه ترویجی زیست و نانو نیز به تازگی در این پژوهش سرا راه اندازی شده است که فعالیت هایی نظیر کار با تلسکوپ ، رنگ آمیزی سلولی و استخراج DNA در آن انجام می شودکه برای دانش آموزان بسیار جذاب بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری این کارگاه های پژوهشی از نیرو های فرهنگی منطقه استفاده می شود گفت: اکثر کارشناسان این منطقه از تحصیلات بالایی برخوردار بوده اند و توانایی انتقال تجربه خود به دانش آموزان در سطح بالایی را دارند.

 سیفی در ادامه به هزینه طرح ها اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه  دانش آموزان این منطقه از نظر مالی در سطح بالایی نیستند طرح های آنها نیاز به حمایت مالی از سوی مسئولان و خیرین را دارد.

 این مسئول با اشاره به 6 طرح پزوهشی که در سال تحصیلی 95-94 برای جشنواره خوارزمی ارائه خواهد شد افزود : طرح های سلول های خورشیدی، تولید کربن، سنتز نانوذرات، بررسی رنگ های شیمیایی و جایگزینی آنها با رنگ های طبیعی و استفاده بهینه از دور ریز های نان از طرح های دانش آموزی این پزوهش سرا است.

شرکت در 6 محور پژوهشی در جشنواره نوجوان خوارزمی

خانم لیلا عسگر مسئول مقطع متوسطه اول منطقه کهریزک و دبیر جشنواره نوجوان خوارزمی در این منطقه با بیان این که  این جشنواره امسال در شش محور برگزار می شود گفت : در سال گذشته این جشنواره در چهار محور بوده که امسال دو محور دیگر نیز به آن اضافه شده است.

وی افزود محورهای این جشنواره شامل زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، فعالیت های آزمایشگاهی و پژوهشی، محور دست سازه ها و تولید محتوای الکترونیکی و کار آفرینی بازارچه های دانش آموزی است.

عسگر با بیان این که فعالیت دانش آموزان ابتدا در سطح مدرسه رصد می شود و سپس به مراحل بالاتر ارجاع داده می شود گفت: در سال گذشته در بخش تولید محتوای الکترونی و دست سازه ها منطقه کهریزک در سال اول حضور خود رتبه اول استانی را کسب کرد.

خاطر نشان می شود نشست خبری آموزش و پرورش منطقه کهریزک به مناسبت هفته پژوهش روز پنج شنبه 26 آذرماه با حضور رییس این اداره و دیگر کارشناسان آن برگزار شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب