امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13078 تاریخ انتشار: جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس آموزش و پرورش منطقه کهریزک اعلام کرد؛

پژوهش و آموزش از یک شعار سالانه یک هفته ای باید خارج شود/ منطقه کهریزک یکی از شاخص ترین مناطق 20 گانه شهرستان های استان تهران محسوب می شود

خبرایران: محمد رضا افضل نیا، رییس آموزش و پرورش منطقه کهریزک در نشست خبری هفته پژوهش گفت: 20 منطقه آموزشی در شهرستان های استان تهران وجود دارد که یکی از آن ها منطقه کهریزک است.
پژوهش و آموزش از یک شعار سالانه یک هفته ای باید خارج شود/ منطقه کهریزک یکی از شاخص ترین مناطق 20 گانه شهرستان های استان تهران محسوب می شود

محمد رضا افضل نیا، رییس آموزش و پرورش منطقه کهریزک روز پنج شنبه 26 آذر ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در این اداره برگزار شد گفت: 20 منطقه آموزشی در شهرستان های استان تهران وجود دارد که یکی از آن ها منطقه کهریزک است و طبق رهنمودها و دستورالعمل های وزارت خانه و اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برنامه ریزی های مناسبی را به مناسبت این هفته انجام داده ایم.

وی با بیان این که منطقه کهریزک جزء یکی از شاخص ترین مناطق بیست گانه شهرستان های استان تهران محسوب می شود تصریح کرد: با توجه به تعداد دانش آموز و وسعت منطقه، کارهای ارزنده ای را در این حوزه شاهد بوده ایم که می توان به اقدام پژوهی ( پژوهش در عمل) اشاره کرد.

 افضلی نیا افزود: می توان به 267 مورد اقدام پژوهی در مقطع ابتدایی، 49 مورد در مقطع متوسطه اول و 14 و 7 مورد اقدام پژوهی به ترتیب در متوسطه دوم و فنی حرفه ای اشاره کرد.

وی در خصوص فعالیت های اقدام پژوهی افزود: در این روش معلم ها و دیگر افراد موضوعات خاصی که در بحث آموزش و تربیت مانع محسوب می شوند را انتخاب و مورد بررسی و کاوش قرار می دهند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ارایه راه حل های علمی و روان شناسی برای برداشتن موانع و دست یافتن به نتایج مطلوب از مهم ترین اهداف اقدام پژوهی به حساب می آیند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم هفته پژوهش گفت: در این مراسم از افرادی که کارهای تحقیقاتی، اقدام پژوهی، تالیف کتاب داشته اند تقدیر به عمل آمد و امیدواریم که باب جدیدی برای فعالیت دیگر عزیزان این منطقه شود.

افضلی نیا به یکی از موضوعات اقدام پژوهی که از سطح استان به کشوری راه یافته است اشاره کرد و افزود: عنوان آموزش مفاهیم هندسه( مربع) از طریق روش های علمی و کاربردی به دانش آموزان مقطع ابتدایی از موضوعات راه یافته به سطح کشوری است. در این روش تفاوت محیط و مساحت به صورت کاربردی به دانش آموزان آموزش داده می شود.

افضلی نیا با بیان اینکه طرح ها از لحاظ اسمی ممکن است جزیی به نظر برسند گفت: بسیاری از مفاهیم در بین دانش آموزان و گاهی افراد فارغ النحصیل نهادینه نشده است و همواره می توان با روش های علمی ابتکارات جدیدی را ایجاد کرد.

بررسی معضلات آموزش و پرورش از صفر تا صد با روش اقدام پژوهی

الهام واثق، کارشناس تحقیق و پژوهش این منطقه در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه در سال گذشته در میان بیست منطقه شهرستان های استان تهران، منطقه کهریزک رتبه دوم را کسب کرده است گفت: کارهای ارایه شده همگی از سطح کیفی بالایی برخوردار بوده اند، امسال تلاش شده است که آموزش اقدام پژوهی در سطح مدارس انجام شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش اقدام پژوهی در سال های اخیر به صورت تئوری و عملی انجام شده است گفت: تصمیم داریم در دوره های ضمن خدمت به رابطین پژوهش هر یک از مدارس، آموزش جز به جز به صورت عملی را ارایه دهیم.

واثق در ادامه  به تفاوت اقدام پژوهی و نوشتن مقاله اشاره کرد و افزود: در اقدام پژوهی معلمان به صورت یک پزشک عمل کرده و به دنبال یک تست تشخیصی هستند.

وی افزود: در این روش همواره یک موضوع و مشکل انتخاب شده و تا پایان کار آن را بررسی کرده تا این که به نتایج  مطلوب و مثبتی دست پیدا کنند.

کارشناس تحقیق و پژوهش این منطقه با بیان اینکه در مقاله فرضیه رد یا اثبات می شود گفت: در اقدام پژوهی همواره می بایست به رفع معضل و نتایج مثبت دست یافت که از این رو می توان به موضوعات مختلفی اشاره کرد.

وی در خاتمه افزود: در سال های اخیر صدها معلم نمونه در منطقه و چندین برگزیده استانی و 2 معلم نمونه در سطح کشوری از منطقه کهریزک بوده است.

ایجاد سرفصل حمایت از پایان نامه ها از  سوی وزارت آموزش و پرورش

آقای مسلم ورمزیار، معاون پژوهشی و پشتیبانی مالی این اداره در ادامه با اشاره به وجود دو محور معلمان و دانش آموزان در پژوهش آموزش و پرورش گفت: در این منطقه 140 نفر از معلمان فوق لیسانس، 20 دانشجوی دکتری و 10 نفر فارغ التحصیل دکترا هستند.

وی با اشاره به اینکه در هفته پژوهش از 5 عنوان کتاب که در سال 94 به چاپ رسیده است رونمایی شد، گفت: این کتاب ها با موضوعات گردشگری، حقوق اساسی، کامپیوتر، روان شناسی و کمک درسی بوده اند.

ورمزیار در خاتمه افزود: سر فصل حمایت از پایان نامه ها وجود ندارد و باید از طریق آموزش و پرورش استان و یا وزارت خانه این روند صورت پذیرذ و ما صرفا می توانیم مقالات همکاران خود را در مجلات علمی- پژوهشی، ترویجی و یا نشریه رشد معلم به چاپ رسانیم.

لایحه رتبه بندی زمینه ساز تشویق فرهنگیان برای تالیف و چاپ مقالات

آقای دکتر رفیق مصطفایی، کارشناس ارزیابی عملکرد اداره آموزش و پرورش منطقه کهریزک در نشست خبری هفته پژوهش با بیان اینکه در چند سال اخیر تلاش شده است اهداف بزرگی را در سطح مدرسه و همچنین مدیران کسب کنیم گفت: سه هدف نزدیکی آموزش و پرورش به وزارت علوم و فناوری، فعال کردن دوجانبه کادر اجرایی و آموزشی منطقه و دانش آموزان به طور همزمان و تشویق برای نگارش مقالات، کتاب با توجه به لایحه رتبه بندی معلمان از مهم ترین اهداف آموزش و پرورش این منطقه به حساب می آید.

وی افزود: با توجه به تشویق معلمان پس از صدور لایحه رتبه بندی شاهد بیش از 4 مقاله علمی – پژوهشی و چاپ کتاب آمار توصیفی در 400 صفحه در این منطقه بوده ایم.

مصطفایی با اشاره به این که صرفا نباید از دانش آموزان کار پژوهشی و علمی را خواست افزود: معلمان باید قبل از دانش آموزان به روش های علمی و نوشتن مقالات آشنا شوند تا بتوانند این روش ها را در اختیار دانش اموزان قرار دهند.

وی در خصوص فعال سازی دو جانبه کادر اجرایی و آموزشی منطقه و دانش آموزان به طور همزمان گفت: دوره های ضمن خدمت را به صورت مدرسه محور و متمرکز درآورده ایم و تلاش شده است که این دوره ها منجر به عدم تراکم شود و در نوشتن مقالات تاکید به حل مسایل دانش آموزان شده است و امیدواریم با تقویت پژوهش به سطح بالایی در کشور دست یابیم.

کتاب مصطفی چمران مردی برای تمام فصول

در پایان این نشست خبری خانم علیمردانی یکی از معلمان منطقه کهریزک و مولف کتاب گردشگری تصریح کرد: این کتاب به نوعی کمک درسی بوده و استان های مختلف کشور را به تفکیک به همگان معرفی می کند.

وی افزود: در این کتاب نقاط گردشگری و دلیل نامگذاری هر استان و همچنین نقشه راه ها آورده شده است.

علیمردانی با بیان اینکه نوشتن این کتاب دو سال زمان برده است گفت: در طول زندگی شخصی خود همواره تمامی نقاط کشور را سفر کرده ام و علاقه وافری به انتقال تجربه خود به دیگران داشته ام.

وی در ادامه در خصوص کتاب دیگر خود با عنوان مصطفی چمران مردی برای تمام فصول که به چاپ دوم رسیده است اشاره کرد و افزود: مطالب بسیاری در خصوص دکتر چمران خوانده بودم که به نظر کافی و کامل نبود از این رو تصمیم گرفتم همه اطلاعات را در یک کتاب و از جنبه های مختلف زندگی ایشان بیان کنم

گفتنی است کتاب گردشگری علیمردانی در هفته پژوهش سال جاری رونمایی شد.

خاطر نشان می شود نشست خبری آموزش و پرورش منطقه کهریزک به مناسبت هفته پژوهش روز پنج شنبه 26 آذرماه با حضور رییس این اداره و دیگر کارشناسان آن برگزار شد.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب