امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۸:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

شهردار تهران خبرداد؛

محدودیت معلولان در برخی از زمینه‌هانقص من شهردار و مدیریت شهری ماست/توجه به معلولان در اولویت برنامه‌های ماست/ نتوانستم وظیفه‌ام را نسبت به معلولان عزیز در شهرداری انجام دهم

خبرایران: شهردار تهران خطاب به معلولان گفت: اگر محدودیت در برخی از زمینه‌ها به محرومیت تبدیل می‌شود، این نقص من شهردار و مدیریت شهری ماست و سعی من به عنوان خدمتگزار شما در شهرداری تهران و همکارانم این است که محدودیت جسمی شما به محرومیت تبدیل نشود.
محدودیت معلولان در برخی از زمینه‌هانقص من شهردار و مدیریت شهری ماست/توجه به معلولان در اولویت برنامه‌های ماست/ نتوانستم وظیفه‌ام را نسبت به معلولان عزیز در شهرداری انجام دهم

به گزارش خبر ایران، محمدباقر قالیباف در جشن بزرگ از خواستن تا توانستن که به همت شهرداری تهران با حضور مرتضی طلایی، معصومه آباد، علی صابری و جمعی از سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه معلولان برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسب فرارسیدن ماه ربیع‌الاول، اظهار کرد: از اینکه امشب در جمع شما شهروندان خوب و پرتلاش شهرمان هستم خوشحالم البته با وجود آنکه شما لطف داشتید و از اقدامات شهرداری تهران در حوزه معلولان اظهار رضایت کردید، باید اقرار کنم که آن کاری که در خور شأن شما و حق شماست هنوز به طور کامل انجام نداده‌ایم.

وی خطاب به معلولان با بیان اینکه "شما نسبت به بقیه افراد جامعه از اولویت برخوردار هستید و من به عنوان خدمتگزار شما در شهرداری تهران نتوانستم وظیفه‌ام را نسبت به شما عزیزان آنطور که مطلوبم است، انجام دهم"، افزود: من و همکارانم باید سعی می‌کردیم تا محدودیت جسمی شما به محرومیت تبدیل نشود. من با ارتباط و تماس با شما عزیزان متوجه شدم که چگونه خودتان بصورت فردی نقص فیزیکی خود را با تلاش، خلاقیت، روحیه بالا و استعدادهایی که خداوند تبارک و تعالی به شما داده جبران و جایگزین می‌کنید.

قالیباف با اشاره به بازدید امروز خود از مرکز معلولان اظهار کرد: در این مرکز که به همت شهرداری تهران افتتاح شد، کودکی را دیدم که نه دست داشت و نه پا، اما از پله‌ها بالا می‌رفت و در اتاق خود، تخت دوم را برای استراحت انتخاب کرده بود. زمانی که از او پرسیدم چطور با وجود محدودیت این اقدامات را انجام می‌دهد، با صراحت گفت که با انتخابم تلاش می‌کنم تا بگویم قادر هستم.

وی ادامه داد: من وقتی این غیرت و خلاقیت را می‌بینم متوجه می‌شوم این نقص فرد نیست و اگر محدودیت در برخی از زمینه‌ها به محرومیت تبدیل می‌شود، این نقص من شهردار و مدیریت شهری ماست.

شهردار تهران در واکنش به اظهار رضایت حضار نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقلی که شهرداری در اختیار آنها گذاشته است، گفت: ما روزانه میلیون‌ها نفر را در شهر تهران جابه‌جا می‌کنیم. این حق شهروندی شماست که به راحتی و آسانی جابه‌جا شوید و این موضوع از نظر من بسیار دارای اولویت است. به یکایک شما، به ویژه پدر و مادرانی که با صبر و بردباری و با گذشت از توان روحی، روانی، جسمی و مالی خود در خدمت فرزندان معلولانشان هستید، این اطمینان را می‌دهم که هیچ وقت شما را فراموش نخواهیم کرد و شما در اولویت ما در مدیریت شهری هستید. امیدوارم که بتوانم در خدمت شما باشم و خداوند نیز توفیق خدمت به شما را به ما بدهد.

بر اساس این گزارش، در پایان مراسم، اعضای سازمان مردم‌نهاد بهشت امام رضا(ع) به دلیل در اختیار گذاشتن مکانی توسط شهرداری تهران از محمدباقر قالیباف تشکر کردند.

همچنین، شهردار تهران در حاشیه این جشن، از آماده‌سازی 17 درصدی پیاده‌راه‌ها برای استفاده معلولان خبر داد و گفت: با وجود تمام اقدامات شهرداری تهران به دلیل وجود مشکلات جدی در زیرساخت‌ها معلولان همچنان با مشکل روبرو هستند.

قالیباف با بیان اینکه "شهروندان معلول با محدودیت جسمی روبرو هستند و وظیفه جامعه و مسئولان این است که اجازه ندهند محدودیت این افراد به محرومیت تبدیل شود"، تصریح کرد: شهرداری تهران توجه به جانبازان و معلولان را در اولویت‌های شهروندی قرار داده و به این مسأله بسیار توجه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات شهرداری تهران نمی‌تواند مشکلات اساسی معلولان را حل و فصل کند، گفت: با وجود تمام مشکلات ما در حوزه‌هایی همچون حمل‌ونقل، روان‌سازی و دسترس بودن پیاده‌روها و مسیرها، معماری و ساختمان، ورزش و سالن‌های ورزشی اقداماتی را انجام داده‌ایم. ضمن اینکه ما به خانواده‌هایی که دارای معلول هستند و از نظر مالی شرایط خوبی ندارند و برای معلولانی که به دلیل هزینه‌های گزاف امکان ادامه تحصیل نداشته‌اند توجه ویژه‌ای داشته و اقداماتی را انجام داده‌ایم.

شهردار تهران از راه‌اندازی گروه مشاورین معلولان در شهرداری تهران خبر داد و گفت: این اقدام که اخیراً صورت گرفته است برای آن بود که بتوانیم در تمامی برنامه‌های شهرداری اعم از بودجه و برنامه‌ریزی سهم معلولان را پیش‌بینی کنیم. در واقع همانطور که ما برای تمامی برنامه‌ها و طرح‌هایمان پیوست اجتماعی و فرهنگی داریم باید به معلولان به عنوان یک موضوع اصلی و اساسی توجه کنیم و آنها را مدنظر قرار دهیم.

قالیباف در ادامه به اجرای طرح حمایتی شهرداری تهران برای ادامه تحصیل معلولان پرداخت و افزود: دو سال است که این طرح را انجام می‌دهیم و امسال هزینه‌ها به دو برابر افزایش پیدا کرده است. دلیل این امر هم آن است که بسیاری از معلولانی که در گذشته ترک‌تحصیل کرده بودند امروز با استفاده از تسهیلات شهرداری تهران توانسته‌اند به تحصیل خود ادامه دهند. بر اساس این میزان استقبال، ظرفیت به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تحصیل فرزند معلول علاوه بر تمامی مزایایی که دارد این امکان را برای والدین فراهم می‌کند تا حداقل چهار تا پنج ساعت از روز را بدون دغدغه به امورات خود بپردازند.

شهردار تهران در برابر این پرسش که در حال حاضر تا چه اندازه از فضاهای عمومی برای استفاده معلولان آماده‌سازی شده‌اند؟ پاسخ داد: ما دو بوستان را به‌گونه‌ای آماده کرده‌ایم که معلولان بتوانند از همه ظرفیت‌های آن استفاده کنند. اخیراً نیز پارک گل مخصوص معلولان در نظر گرفته شده که بخشی از آن آماده بخش دیگر ان‌شاءالله در آینده آماده و نهایی می‌شود.

قالیباف تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا اماکن عمومی و بوستان‌ها را به سرعت به این سمت ببریم که معلولان هم بتوانند از آنها استفاده کنند. در حال حاضر نیز 17 درصد پیاده‌راه‌ها برای استفاده معلولان آماده‌سازی شده است.

وی با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی در آماده‌سازی اماکن عمومی برای حضور معلولان، گفت: با وجود تمامی اقدامات اما به دلیل مشکلات جدی در زیرساخت‌ها، تلاش‌های ما نمی‌تواند چندان کامل باشد؛ به طور مثال در سال‌های اخیر پیاده‌راه‌ها در شهر تهران به سرعت نظم گرفته و گسترش پیدا کرده‌اند اما به دلیل کنده‌کاری‌ها و فقدان کانال تأسیسات ما همچنان با مشکل روبرو هستیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب