امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12702 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

قائم مقام سازمان نظام پرستاری اعلام کرد؛

بساط کمک پرستاری باید برچیده شود/اختصاص مربی حق التدریسی برای دانشجویان کارآموز نادرست است/کمبود پرستار داریم/ 60 هزار نیروی مازاد غیرپرستاری در وزارت بهداشت وجود دارد

خبرایران: قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: ما کمبود پرستار داریم ولی مشکل این است که وزارت بهداشت پست خالی برای جذب پرستار ندارد و باید آنرا ایجاد کند تا پرستاران جذب شوند
بساط کمک پرستاری باید برچیده شود/اختصاص مربی حق التدریسی برای دانشجویان کارآموز نادرست است/کمبود پرستار داریم/ 60 هزار نیروی مازاد غیرپرستاری در وزارت بهداشت وجود دارد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری سازمان نظام پرستاری صبح امروز 1 آذرماه 1394 با حضور«محمد شریفی‌مقدم» قائم مقام سازمان نظام پرستاری و اصحاب رسانه در سازمان نظام پرستاری برگزار ودراین نشست خبری «محمد شریفی‌مقدم» قائم مقام سازمان نظام پرستاری اظهارداشت: مراقبت‌های اولیه جزو شرح وظایف کمک بهیاران است،کارهای اولیه مراقبت از بیمار کاملا در شرح وظایف کمک بهیار که یک سمت تعریف شده و قانونی است، وجود دارد. در حال حاضر ما 30 هزار نفر کمک بهیار تربیت شده و آماده به کار داریم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: پرستاران به تدریج جایگزین کمک پرستاران می شوند و بساط کمک پرستاری باید برچیده شود، ما از قبل هم موافق این طرح نبودیم؛ چراکه بیمار در اختیار فردی قرار می‌گیرد که مهارت و دانش لازم را ندارد و ما در سایت نظام پرستاری فراخوانی برای جذب نیرو دادیم و در عرض 48 ساعت 700 نفر از استان‌های مختلف ثبت نام کردند.

وی خاطرنشان کرد: ما کمبود پرستار داریم ولی مشکل این است که وزارت بهداشت پست خالی برای جذب پرستار ندارد و باید آنرا ایجاد کند تا پرستاران جذب شوند و ما 60 هزار نیروی مازاد غیرپرستاری در وزارت بهداشت وجود دارد و سازمان مدیریت پست پرستاری ایجاد نمی‌کند؛ چون وزارت بهداشت بالغ بر 60هزار نفر نیروی مازاد دارد که غیر پرستاران هستند.

شریفی مقدم ادامه داد: توجیه سازمان مدیریت این است که این 60 هزار نیروی مازاد باید تبدیل به پست پرستاری شوند و اگر در این صورت کمبود نیرو حل نشد از راه‌های دیگر اقدام کنند و تربیت پرستار توسط بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی 20 روز پیش توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت به بهانه کمبود نیروی پرستاری ابلاغ شد.

 وی  تاکید کرد: بیمارستان‌ها از صلاحیت لازم برای تربیت نیروهای پرستاری برخوردار نیستند،‌ این طرح را باعث آسیب دیدن رشته پرستاری می شود و پرستار باید طبق استانداردهای خاصی تربیت شود. بیمارستان‌ها در امورات خود مشکل دارند و توان رسیدگی به پرستاران فعلی خود را ندارند. ضمن اینکه تعداد هیئت علمی ما نسبت به پرستاران کم است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری عنوان داشت: الان دانشکده‌های پرستاری دولتی و غیردولتی توان اداره و آموزش کیفی دانشجویان را ندارند؛ چگونه می‌خواهند به بحث تربیت پرستاران در بیمارستان‌ها نظارت کنند وبا این کار رشته‌ای که 100 سال قدمت آکادمیک دارد از حالت آکادمیک خارج می‌شود. پرستاری اولین رشته‌ای است که از میان رشته‌های علوم پزشکی از کنکور خارج می‌شود. این کار باعث می‌شود دانشجویان انگیزه خود را از دست دهند و دانش لازم را کسب نکنند.

وی اضافه کرد: با این طرح، تربیت پرستاران به یک فضای غیر آموزشی محول می‌شود و اختصاص مربی حق التدریسی برای دانشجویان کارآموز نادرست است و حق دانشجو، داشتن یک مربی هیئت علمی است. هیچ نظارتی بر این بخش در بیمارستان‌ها صورت نمی‌گیرد .

قائم مقام سازمان نظام پرستاری ضمن ابراز مخالفت با جذب شرکتی نیروهای پرستاری، آنرا در تضاد با امنیت شغلی آنها دانست و گفت: ما خواستار ایجاد پست برای پرستاران هستیم که از طریق استخدام رسمی و پیمانی حاشیه امن بیشتری برای آنها ایجاد شود. وزارت بهداشت اعلام کرده است که سیاست ما این است که دولت کوچک شود و استخدامی نداشته باشیم و بکارگیری نیروها نیز از طریق شرکت‌ها انجام شود.

 وی همچنین بااشاره به آمار خشونت‌های کلامی و فیزیکی که نسبت به پرستاران صورت می‌گیرد گفت: 80 درصد پرستاران در شش ماهه اول خدمت خود مورد خشونت کلامی و 30 درصد آنها مورد خشونت فیزیکی قرار می‌گیرند. چون پرستاران در صف اول پاسخگویی هستند و باید ضعف مدیریتی بیمارستان‌ها را جواب دهند؛ چون فرد دیگری در دسترس مردم نیست پرستار مورد حمله قرار می‌گیرد. ما حق را به مردم می‌دهیم چون می‌خواهند خدمت بگیرند.

شریفی مقدم همچنین در خصوص علت برخی برخوردهای نادرست که از سوی پرستاران نیز صورت می‌گیرد، گفت: ما حق را به بیمار می‌دهیم و پرستار حق ندارد بد اخلاقی کند البته مشکلات پرستاران را هم باید در نظر گرفت.

وی با اشاره به طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد گفت: چرا ساختار طرح کارانه‌ای که 50 سال است در دنیا جمع شده، در ایران اجرا می‌شود ما نسبت به اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در سال 86 تصویب شد، نقد اساسی داریم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری اشاره به استاندارد تعداد پرستار به ازای جمعیت گفت: سالانه 9000 فارغ التحصیل پرستاری داریم، ظرفیت رشته پرستاری نیز در کنکور 40 درصد افزایش پیدا کرده است. وزارت بهداشت می‌تواند همین آمار را جذب کند.

وی با اشاره به تصویب نشدن 250 خدمت پرستاری در کتاب ارزشگذاری نسبی، اجرای قانون تعرفه گذاری را به نفع مردم،‌ نظام سلامت و بیمه‌ها دانست و گفت: در طرح تحول 7000 خدمت پزشکی در کتاب ارزشگذاری نسبی تعریف شده است. جامعه پرستاری نیز انتظار دارد 250 خدمتش در این کتاب آورده شود چون به نفع مردم، بیمه‌ها و نظام سلامت است. اگر خدمتی را پرستاری انجام دهد و با مهر خودش ثبت شود هزینه کمتری خواهد داشت و انگیزه پرستار نیز بیشتر می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب