امروز: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/29]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12646 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۷:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت الاسلام قمی مطرح کرد؛

رسانه‌های جهان همسو با سعودی هاسعی در خاموش نگهداشتن فاجعه منا داشتند/ کوتاهی آل‌سعود در فاجعه منا برهمگان ثابت شده / ماموران سعودی بر روی جنازه‌ها راه می‌رفتند/ سعودی‌ها سوء‌تدبیر خود را قضا و قدر الهی عنوان می‌کنند

خبرایران: معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: سعودی‌ها سوء‌تدبیر خود را قضا و قدر الهی عنوان می‌کنند و گناه خود را به گردن خداوند می‌اندازند که واقعاً این بحث جای تعجب است.
رسانه‌های جهان همسو با سعودی هاسعی در خاموش نگهداشتن فاجعه منا داشتند/ کوتاهی آل‌سعود در فاجعه منا برهمگان ثابت شده / ماموران سعودی بر روی جنازه‌ها راه می‌رفتند/ سعودی‌ها سوء‌تدبیر خود را قضا و قدر الهی عنوان می‌کنند

به گزارش خبرنگارخبرایران،‌ حجت الاسلام محسن قمی  معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در همایش یادبود شهدای فاجعه منا اظهار داشت: حادثه منا٬ حادثه‌ای است که دل هر انسانی را آزرده‌ خاطر کرده و به عبارت دیگر قلب مسلمانان جهان را به درد آورد، چرا که بیش از 7 هزار نفر از انسان‌های بیگناه در این حادثه از بین رفتند .

معاون ارتباطات  بین الملل دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: با بی‌مسئولیتی مسئولان سعودی از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر فریاد‌ها و درخواست‌های کمک آنها به آسمان‌ بلند شد و هنوز هم ابعاد این فاجعه به خوبی مشخص نشده و رسانه‌های جهان و همسو با عربستان سعودی سعی در خاموش نگهداشتن این فاجعه داشتند٬ لذا وظیفه ما اطلاع‌رسانی درست و درک مسئولیت در این رابطه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این جنایت در جایی صورت گرفته که مالکان این مکان خود را کلید‌دار کعبه و امانتدار خانه خدا می‌دانند. خاندان حاکم بر حجاز٬ متاسفانه در این مسئله قصور کرد. اگر هم این حادثه عمدی نبوده باشد٬ تقصیر آنها قابل چشم‌پوشی نیست و همه آنها را در این قضیه مسئول و مقصر اصلی می‌دانند.

حجت الاسلام قمی عنوان داشت: کوتاهی آل‌سعود در فاجعه منا برهمگان ثابت شده است، چرا که در مرحله اول یا به عبارتی دیگر در لایه اول حادثه، آل‌سعود مقصر است. دلیل آن هم این است که باید سؤال شود چرا برای یک مراسمی که تاریخچه و تجربه یک قرنی در عربستان دارد٬ تدابیر مناسب اندیشیده نشده است.

وی ادامه داد: مسئله بعدی این است که چرا چنین حجم جمعیت عظیمی در خیابانی با عرض پنج متر‌‌ رها شده‌اند و شاهراه‌ها و خروجی‌های مربوطه را با سربازان و خودروهای خود مسدود کردند. تقصیر آل سعود در عدم تهیه آب، اورژانس و نیروی آتش نشانی نیز قابل چشم‌پوشی نیست و آنها کمترین و بی‌تجربه‌ترین افراد خود را برای رسیدگی به این موضوع برگزیدند و در عدم اخذ تدابیر درست قصور کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: درمرحله دوم اقدامات آل‌سعود، باید اقدامات کشنده آنها را مدنظر قرار داد، چرا که در ساعات اولیه هیچگونه امدادرسانی صورت نگرفت و حتی ناله‌های مصدومان تا نیمه‌های شب به گوش می‌رسید٬ اما متاسفانه هیچگونه اقدامی برای امدادرسانی از سوی آل‌سعود صورت نگرفت و جایی که افراد زنده را به همراه کشته شدگان به کانتینر منتقل کرده است.

وی ابرازداشت: حتی شاهدان عینی و حتی در محل گفته بودند، ماموران سعودی بر روی جنازه‌ها راه می‌رفتند و تمامی مسئولان بین‌المللی مانند‌ بان‌کی‌مون و حتی صدراعظم آلمان این مصیبت را تسلیت گفتند٬ اما ملک سلمان پادشاه عربستان پس از این فاجعه اقدام به تشویق وزیر کشور خود کرد که واقعاً اقدامی سؤال برانگیز بود.

حجت الاسلام قمی یادآورشد: علمای اندونزی، ریاست سازمان دیانت ترکیه و بسیاری از علمای اهل تسنن بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب تاکید کردند، اما باز هم آل سعود از این موضوع در هراس است. حتی جامعه جهانی بر انتشار فیلم‌های مدار بسته منا تاکید دارد، ولی آل‌سعود مخالف این موضوع است.

وی با اشاره به اظهارات مقام‌های سعودی مبنی بر قضا و قدر بودن حادثه منا عنوان کرد: سعودی‌ها سوء‌تدبیر خود را قضا و قدر الهی عنوان می‌کنند و گناه خود را به گردن خداوند می‌اندازند که واقعاً این بحث جای تعجب است. قضا و قدر الهی یعنی با جان مردم جهان و مسلمانان دنیا بازی نشود٬ بلکه تدابیر مکفی و لازم برای اداره مناسک حج در نظر گرفته شود، نه اینکه کاملاً تمامی قصور و تقصیر خود را به گردن خداوند بیندازیم که البته مشابه این موضوع را در زمان معاویه شاهد بودیم.

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد: گاهی اوقات گفته می‌شود اظهارات تنها از سوی حجاج ایرانی صورت گرفته است، اما گزارش‌ها و حتی مصاحبه‌های مسلمانان نیجریه، مالزی، سودان، تانزانیا، مصر، اتریش و حتی انگلیس کاملاً بر عدم مسئولیت‌پذیری آل‌سعود اشاره می‌کند. حتی در اظهارات مستند و مکتوب حجاج کشورهای دیگر به بسته شدن عمدی خیابان‌ها اشاره شده و عده‌ای دیگر از آنها بر تبعیض نژادی بین کشته شدگان این حادثه از سوی آل‌سعود تاکید می‌کنند.

وی اضافه کرد: حجاج مصری صریحاً در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که ماموران سعودی روی پیکر زنده‌ها و مرده‌ها قدم گذاشته و راه می‌رفتند که این نشان از بی‌ارزش بودن جان انسان‌ها در نظر آل‌سعود است و آنچه در منا اتفاق افتاد، تنها برای بار اول رخ نداده است٬ بلکه گزارش‌های مدونی که از سال‌های 1987، 1997، 1998 و حتی سال‌های 2004 و 2006 منتشر شده، نشان دهنده این است که چندین هزار نفر در مناسک حج و به علت بی‌کفایتی آل سعود از بین رفته‌اند .

حجت الاسلام قمی افزود: البته سعودی‌ها مایل به افشای این آمار نبودند که از طرق خاص این آمار منتشر شد. آل‌سعود هرجایی که سخن از مقاومت است، آماج هدف‌های خود قرار می‌دهند، در سوریه و یمن و عراق این موضوع کاملاً مشهود است و در جریان سوریه سعودی‌ها دائما دخالت می‌کنند و حتی خط مشی‌هایی برای بشار اسد و نظام سیاسی سوریه تعیین می‌کنند و همین دخالت‌ها باعث کشته شدن بیش از 300 هزار تن از شهروندان سوریه شده است.

وی عنوان داشت: اوضاع داخلی عربستان به سمت تسویه حساب‌های طایفه‌ای و قبیله‌ای سوق پیدا کرده است؛ به‌ علاوه اینکه صندوق بین‌المللی پول رسماً اعلام کرده که عربستان تا 5 سال آینده با ورشکستگی مواجه خواهد شد. تمامی این مطالب و به خصوص جنگ‌های منطقه‌ای در عدن، سوریه و عراق و همچنین بی‌آبرو شدن آل‌سعود در فاجعه منا بازگوکننده وضعیت نامناسب و بحرانی در این کشور است.

حجت الاسلام قمی در پایان گفت: می‌بایست کنگره‌های بین‌المللی در خصوص فاجعه منا برگزار شود و حتی دانشگاه و حوزه به این موضوع ورود کند. پایان‌نامه‌ها، کتب و مقاله متعددی می‌بایست از سوی جمعیت اهل قلم در فضای رسانه‌ای منتشر شود تا بتوانیم حداکثر روشنگری را در این خصوص انجام شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب