امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12550 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی اعلام کرد؛

برگزاری اختتامیه سی‌ام آبان‌ماه هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در تالار وحدت/ قصد تثبیت جایزه ادبی جلال آل احمد را داریم/ درخصوص میزان جایزه بنیاد تصمیم‌گیر نیست

خبرایران: مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت امنا که ریاستش را وزیر ارشاد برعهده دارد، باید در این زمینه جایزه هشتمین دوره ادبی جلال آل احمد به جمع‌بندی برسند و بعد ما اعلام کنیم.
برگزاری اختتامیه سی‌ام آبان‌ماه هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در تالار وحدت/ قصد تثبیت جایزه ادبی جلال آل احمد را داریم/ درخصوص میزان جایزه  بنیاد تصمیم‌گیر نیست

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور «مهدی قزلی» مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و اصحاب رسانه صبح امروز ۱۹ آبان‌ماه، در این بنیاد برگزار ودراین نشست خبری«مهدی قزلی» مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به برگزاری اختتامیه در روز سی‌ام آبان‌‌ماه اظهارداشت: امسال حدود ۱۳۸۰ عنوان کتاب در حوزه رمان، ۸۵۰ عنوان کتاب در بخش مجموعه داستان، ۱۰۰۰ اثر در بخش مستندنگاری و ۳۰۰ اثر در بخش نقد ادبی مورد بررسی اولیه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بعد از غربالگری اولیه، تعداد ۹۰۰ اثر در بخش رمان، ۵۰۰ اثر در بخش مجموعه داستان، ۷۵۰ اثر در بخش مستندنگاری و ۸۵ اثر در بخش نقد ادبی به مرحله دوم داوری راه پیدا کرد. عموم کتاب‌های نقد در این حوزه، مربوط به نقد شعر بوده است.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی خاطرنشان کرد: هیئت علمی این دوره جایزه با حضور عبدالعلی دستغیب، مصطفی مستور، بلقیس سلیمانی، راضیه تجار، احمد دهقان، جوادی یگانه، حجج اسلام مهدوی‌راد و زائری و حجوایی تشکیل شد. این هیئت نیز گروه‌های داوری را انتخاب کردند و گروه‌ها نیز در این چهار بخش دست به کار شدند و با توجه به آشنایی با آثار داوری به خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: در نهایت در بخش رمان ۵۰ اثر، در بخش مجموعه داستان تعداد ۷۰ عنوان اثر، ۵۰ اثر در بخش مستندنگاری و در بخش نقد نیز ۱۲ اثر به مرحله بعد راه پیدا کردند. در مرحله ماقبل نیز از این میان در هر گروه، تعداد ۱۰ اثر راه یافت که در نهایت از این عناوین، نامزدها اعلام شدند.

قزلی ضمن تشکر از مؤسسه خانه کتاب برای مشارکت و همکاری در این دوره از جایزه، به روز برگزاری اختتامیه این دوره اشاره کرد و افزود: هرچند در اساسنامه ذکر شده است که اختتامیه در ایام تولد جلال آل احمد برگزار شود، اما ما دوست داشتیم که در همان روز این مراسم را داشته باشیم، اما بنا به دلایلی مانند نبود سالن خالی برای برپایی مراسم، روز اختتامیه به سی‌ام آبان‌ماه ساعت ۱۴ در تالار وحدت موکول شده است.

وی افزود: هشتمین دوره جایزه جلال، دوره تثبیت جایزه است،  در دوره پیشین، تمرکز بر انصاف و همه‌جانبه دیدن جایزه بود، امسال نیز برای اینکه بر دیگران معلوم شود که این امر یک اتفاق نبوده است، قصد تثبیت جایزه را داریم. امیداوریم با تلاشی که هیئت علمی و اهالی رسانه داشته‌اند، بتوانیم در سال بعد جایزه را گسترده‌تر کنیم و گام‌های بهتری را برداریم. برای این منظور، برنامه‌هایی نیز در نظر داریم.

قزلی عنوان داشت: برای اینکه جایزه جلال در هشتمین دوره خود محدود به اختتامیه نباشد، اقدام به برگزاری دوره متمرکز آشنایی با داستان‌نویسی با حضور ۲۰ استاد آشنا با این حوزه کرده‌ایم. در این دوره تعداد ۱۲۰ نفر از استان‌های تهران، قم، گیلان، کرمان، گرگان و یزد شرکت می‌کنند؛ البته تعداد شرکت‌کنندگان از تهران را به دلیل وجود امکانات در این استان را در این بخش کاهش دادیم.

وی در خصوص میزان جایزه در این دوره، با توجه به مطرح شدن حرف‌هایی مبنی بر کاهش میزان جایزه در سال گذشته، گفت: سال گذشته شهرداری اسپانسر جایزه جلال بود. در زمینه ساختمان جدید بنیاد نیز شهرداری هم مشارکت کرد. در دوره هفتم، شهرداری در بحث جایزه مشارکت داشت، نه اینکه تمام هزینه را تأمین کند. بنیاد در این زمینه تصمیم‌گیر نیست، بلکه مسئولان امر مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت امنا که ریاستش را وزیر ارشاد برعهده دارد، باید در این زمینه به جمع‌بندی برسند و بعد ما اعلام کنیم.

قزلی عنوان داشت: اطلاع دارم که بحث‌هایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه در نظر گرفتن جایزه جلال هم‌سنگ دیگر جوایز مطرح شده است، اما در حال حاضر ابلاغیه دقیقی در این زمینه اعلام نشده است و فرق متمایزکننده‌ای بین امسال و سال گذشته وجود ندارد. داوران امسال نیز عیناً همانند دور گذشته نیستند، به همین خاطر خود داوران نیز نمی‌توانند زیاد بین آثار دو دوره تمایز قائل شوند.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب