امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12531 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد؛

تعریف شورای فرهنگ عمومی دشوار نیست/ نابسامانی های اجتماعی ریشه درحاشیه نشینی شهرهای بزرگ دارد/ وضعیت بدحجابی در کشور بدتر شده/ باید از فرهنگ بومی و سنتی پاسداری کرد

خبرایران: دکترعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس آمار ٧٠ درصد زنان جامعه ما با حجاب هستند بنابراین اگر خواستیم تغییرات جامعه را بشناسیم باید وضعیت موجود را احصا کنیم.
تعریف شورای فرهنگ عمومی دشوار نیست/ نابسامانی های اجتماعی ریشه درحاشیه نشینی شهرهای بزرگ دارد/ وضعیت بدحجابی در کشور بدتر شده/ باید از فرهنگ بومی و سنتی پاسداری کرد

به گزارش خبرنگارخبرایران، بخش دوم «دومین اجلاس ارتقای توانمندی شورای فرهنگ عمومی استان‌ها»، بعد از ظهر امروز یکشنبه ۱۷ آبان ماه ۹۴، با حضور«دکترعلی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شاه ‌مرادی» دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، «محمدرضا مخبر دزفولی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، «سیدرضا صالحی امیری» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و اصحاب رسانه در هتل پارسیان انقلاب تهران برگزار و دراین همایش «دکترعلی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی اظهارداشت: تعریف شورای فرهنگ عمومی دشوار نیست؛ بر خلاف فرهنگ که دهها تعریف از آن می شود، اما شاخص هویت هر جامعه می‌شود فرهنگ عمومی تجزیه و تحلیل مسایل اطراف از وظایف شورای فرهنگ عمومی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:  در هر جامعه ای که وارد می‌شوید پس از چند روز با مجموعه ای از آداب و رسوم رفتارهای اجتماعی ملاحظه می‌کنید که به آن فرهنگ عمومی می گویند و طبیعی است در هر جامعه ای که در حال تحول است، خصوصا در دنیای امروز که انفجار اطلاعات را شاهدیم، فرهنگ ها بر یکدیگر اثر می‌گذارند. صاحبنظران و اصحاب فکر باید تلاش کنند تا فرهنگ خودی و عمومی را که جزو میراث‌های ان کشور محسوب میشود حفظ و پاسداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: جلسات شورا به طور مرتب یا حداقل ماهی یک بار مرتب برگزار شود و ریشه نابسامانی های اجتماعی مناطق مختلف ریشه درحاشیه نشینی شهرهای بزرگ است و طبق آمار ١٠تا ١١ میلیون در کشور در حال حاضر حاشیه نشین داریم. بیشترین حاشیه نشینی مربوط به خراسان رضوی و مشهد است که آمار خراسان حتی از تهران هم بیشتر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فساد اخلاقی و موضوع بحث شناخت معروف و منکر و جای آن را فرهنگ عمومی دانست و تصریح کرد: بسیاری از مواردی که در سطح جامعه میبینیم منکراتی است که از ان غفلت کرده ایم.

وی با اشاره به وضعیت زنان، اظهار داشت: بر اساس آمار ٧٠ درصد زنان جامعه ما با حجاب هستند بنابراین اگر خواستیم تغییرات جامعه را بشناسیم باید وضعیت موجود را احصا کنیم. اگر به اطلاعات و امار درست دست یابیم تا چیستی و چرایی ان را پیداکنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع مورد اشاره رهبر انقلاب یعنی سبک زندگی اشاره کرد و افزود: این فرمایش نباید رها شود باید از فرهنگ بومی و سنتی پاسداری کرد و یکی از موضوعات که از اوایل انقلاب تا به امروز جزو فرهنگ عمومی بوده و حتی قبل از تاسیس شورای فرهنگ عمومی بوده موضوع عفاف و حجاب است که البته باید این دو را از هم تفکیک کرداین دو مترادف هم نیستمد بلکه متفاوتند.

وی خاطرنشان کرد: باید بفهمیم وضعیت حجاب در کشور چگونه است، آیا فاجعه ای رخ داده است؟ متاسفانه هیچگاه آمار درستی از این وضعیت علی رغم پیمایش‌ها و فعالیت‌های گذشته و سنجش های اجتماعی اماری در دست نیست. آمار مقایسه ای مثلا با ده سال قبل نشان می دهد وضعیت بدحجابی در کشور بدتر شده است.

جنتی به شناخت معروف و منکر اشاره افزود: با تذکر اینکه تا وقتی که بگوییم منکر مسئله حجاب به ذهن می‌رسد، غفلت کرده ایم. مسایلی مانند تهمت و دروغ شایع شده است، متاسفیم که با غفلت ما امروزه دروغگویی، اتهام‌زنی، شایعه‌سازی و جریان‌سازی‌های ناصحیح رسانه‌ای علیه افراد مختلف شکل می گیرد و فراموش کرده ایم که استفاده ابزاری و جناحی از بیانات رهبر معظم انقلاب جزء منکرات به شمار می آید.

وی درپایان گفت: ما برای رشد فضائل اخلاقی انقلاب کرده ایم و باید به این مساله توجه ویژه ای داشته باشیم. گاهی در شوراهای فرهنگ عمومی بحث به برگزاری یک کنسرت خلاصه می شود که آن هم معلوم نیست منکر هست یا نه. در حالی که به باور من امانت‌داری، صداقت، وفای به عهد و فضائل اخلاقی است که باید در جامعه به واسطه اقدامات شورا گسترش پیدا کند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب