امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12527 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی اعلام کرد؛

طرح «دانشجو ـ معلم قرآن کریم» طرحی موثر از حیث ارتقای فرهنگ قرآنی/تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم/ جهاد دانشگاهی پیشگام طرح‌های قرآنی/ دست نیافتن محیط دانشگاهی به جایگاه مطلوب

خبرایران: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» ابرازگفت: این طرح خلأ موجود در آموزش قرآن در دانشگاه‌ها و سایر بخش‌ها را پوشش می‌دهد و 3 رویکرد هماهنگ‌سازی، نظام‌سازی و فرهنگ‌سازی را دنبال می‌کند.
طرح «دانشجو ـ معلم قرآن کریم» طرحی موثر از حیث ارتقای فرهنگ قرآنی/تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم/ جهاد دانشگاهی پیشگام طرح‌های قرآنی/ دست نیافتن محیط دانشگاهی به جایگاه مطلوب

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری طرح «دانشجو ـ معلم قرآن» صبح امروز یکشنبه، ۱۷ آبان با حضور«حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی» دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ،«حمید صابرفرزام» رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مسئول برگزاری این طرح و اصحاب رسانه درسازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزارو دراین نشست خبری «حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی» ضمن تسلیت سالروز شهادت امام سجاد(ع) طی سخنانی اظهارداشت: جهاد دانشگاهی پیشگامی خودش را در طرح‌های قرآنی در گذشته نشان داده است و طرح‌های پیشگامانه جهاد در گذشته نشان‌دهنده این امر است که از این بین می‌توان به اولین خبرگزاری قرآنی در ابعاد ملی و بین‌المللی، اولین مرکز رشد قرآنی و بسیاری فعالیت‌های دیگر اشاره کرد که این عملکردی قابل تقدیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» ابراز امیدواری کرد: این طرح خلأ موجود در آموزش قرآن در دانشگاه‌ها و سایر بخش‌ها را پوشش می‌دهد و منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان بالا‌ترین سند فعالیت‌های قرآنی و در حقیقت قانون اساسی فعالیت‌های قرآنی در کشور است که 3 رویکرد هماهنگ‌سازی، نظام‌سازی و فرهنگ‌سازی را دنبال می‌کند.

وی عنوان داشت: رویکرد فرهنگ‌سازی یکی از رویکردهای کلیدی و حساس منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی و مهم‌ترین رویکرد منشور از حیث تاثیرگذاری بر آحاد جامعه است که پایه‌های آن بر دو محور «آموزش عمومی قرآن» و «تبلیغ و ترویج» استوار است، بدین معنا که اگر توانستیم آموزش عمومی قرآن در تمامی لایه‌های آن را در شورای توسعه فرهنگ قرآنی محقق کنیم، گام بلندی را در جهت فرهنگ‌سازی قرآنی برداشته‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به ابلاغ چشم‌انداز نظام آموزش عمومی افزود: نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن کریم و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن از جمله چشم‌اندازهای این نظام است و رسالت این نظام نیز ایجاد توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن و بهره‌گیری مردم از تعالیم قرآن در زندگی است؛ با توسعه فرهنگ‌سازی قرآنی می‌توانیم گام‌های موثری در این زمینه برداریم و توسعه فرهنگ قرآنی نیز یک مثلث سه ضلعی است که یک ضلع آن «توسعه معرفت قرآنی» و اضلاع دیگر آن «توسعه ایمان قرآنی» و «رفتار قرآنی» است.

وی اهداف چشم‌انداز نظام آموزش عمومی قرآن کریم را ۹ عدد دانست و تاکید کرد: هدف اول، تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت و هدف نهم،‌ تبعیت از قرآن است و ۷ هدف میانی نیز توسعه معرفت قرآنی است. با این سند راه ما در آموزش عمومی قرآن کریم مشخص است و بار سنگین و اساسی فرهنگسازی قرآنی بر دوش آموزش عمومی است، زمانی می‌توانیم به موفقیت در فرهنگسازی قرآنی برسیم که در این بخش عملکرد صحیحی داشته باشیم و به این منظور کمیسیون مستقل آموزش عمومی قرآن کریم به ریاست وزیر آموزش و پرورش تشکیل شده است و نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه این موضوع است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل کاستی‌هایمان در آموزش‌های قبل از دانشگاه بار مضاعفی را در نظام آموزش عالی در این زمینه باید بر دوش بکشیم؛ کاستی‌هایی که ممکن است براساس کمبود امکانات، فقدان روش‌های پیشرفته، کمبود منابع انسانی لازم، بی‌همتی دانش‌آموزان و... باشد که دانش‌آموختگان دبیرستانی ما فاقد اولین دانسته‌های قرآنی هستند و در چنین فضایی به طرح‌هایی نظیر طرح «دانشجو ـ معلم قرآن» می‌رسیم که فضاهایی نظیر خوابگاه‌هایی دانشجویی و... را باید پوشش دهد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» را طرحی موثر از حیث ارتقای فرهنگ قرآنی دانست که می‌تواند فرهنگ قرآنی را در سطح دانشگاه‌ها به وضع مطلوب برساند. اگر واقع‌بینانه بنگریم، محیط دانشگاهی هنوز به جایگاه مطلوب دست نیافته است و این واقعیت‌نگری باید به ما کمک کند تا توجه بیشتری خصوصا در پایه‌های فرهنگ قرآنی که‌‌ همان مباحث معرفتی است به محیط دانشگاهی نشان دهیم. انتظارات مقام معظم رهبری از فرهنگ قرآنی در محیط دانشگاهی بیش از اینهاست و ایشان انتظار دارند هر دانشجو بتواند معتقدات خویش را بر اساس قرآن بازگو کند و از اینکه بسیاری از دانشجو‌یان فاقد این توانایی‌ هستند، در ناراحتی به سر می‌برند.

محمدی به جزییات این طرح پرداخت و نکاتی را برای اجرای هر چه بهتر طرح «دانشجو معلم قرآن» مطرح کرد و گفت: نسبت این طرح با سایر نهادهای قرآنی دانشگاه‌ها باید به روشنی آشکار شود و این طرح در مسیر هم‌افزایی قرآنی حرکت کند و جهاد دانشگاهی در اجرای این طرح نباید نقش راهبری و ناظر بودنش را از دست بدهد، ضمن آنکه هیچ جایی و هیچ نهادی از این طرح نباید محروم شود و این طرح خصوصا در خوابگاه‌های دانشجویی با توجه به ظرفیت خوبی که در این بخش وجود دارد می‌تواند ظرفیت‌های خود را آشکار کند و قدم بلندی در توسعه فرهنگ قرآنی بردارد.

وی وجود گواهینامه معتبری که به آینده دانشجویان و معلمان کمک نماید را از نقاط قوت این طرح دانست و افزود: بر اساس این طرح دانشجویان باید دو زمان ۱۰۰ ساعته را پشت سر بگذارند که «روش تدریس مقدماتی و پیشرفته» و «تجوید سطح مقدماتی، متوسطه و عالی» از نکات بسیار خوب این طرح است، بخش غیر حضوری طرح نیز به درس‌هایی نظیر «تاریخ قرآن»، «رسم المصحف»، «آداب و احکام قرآن» و «روش ترجمه قرآن کریم» می‌پردازد و دانشجویان پس از گذراندن این دروس صلاحیت پایه را برای ایفای نقش بزرگ به دست می‌آورند.

محمدی یادآورشد: اتصال این طرح به موسسات مردمی نیز می‌تواند به موفقیت این طرح کمک کند، خاصه آنکه مدیریت بخش زیادی از این موسسات برعهده دانشجویان است، ضمن آنکه از مساجد نیز نباید غفلت کنیم و این طرح با توجه به مناطق محروم می‌تواند رسالت خود را ایفا کند و ذات جهاد دانشگاهی از دو ماموریت «فناوری» و «فرهنگ» تشکیل شده است که در سال‌های گذشته بخش اعظم فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حیطه علم و فناوری خلاصه شده است و در این میان موضوع مهم «فرهنگ» علیرغم فعالیت‌های خوب جهاد تا حدودی مغفول مانده است و جهاد در بخش‌های فرهنگی کمتر ورود کرده است و از آنجا که عنوان «جهاد» یک عنوان قرآنی است این انتظار می‌رود که جهاد دانشگاهی بیشترین ظرفیتش را در اختیار فرهنگ و نام خودش که برگرفته از قرآن است قرار دهد.

وی بیان کرد: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در قالب این طرح می‌تواند خدمات اثرگذاری را به جامعه ارزانی دارد و مسئولان جهاد دانشگاهی، این طرح قرآنی جهادی را مورد حمایت بیش از پیش قرار دهند و سایر نهادهای قرآنی نیز به این طرح توجه ویژه‌ای نشان دهند تا در کل کشور به ثمر بنشیند.

محمدی با اشاره به اینکه یکی از وظایف نهادهای قرآنی کشور خدمت‌رسانی دینی و ارتقای فرهنگ دینی دانشجویان خارج از کشور است گفت: دامنه این طرح جهادی با حمایت و پشتیبانی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها می‌تواند به خارج از مرزهای کشور نیز گسترش یابد و به دانشجویان ایرانی خارج از کشور کمک کند تا آن‌ها نیز از خدمات این طرح بهره‌مند شوند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب