امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12504 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام کرد؛

عفاف و حجاب یک نماد و یک رکن اساسی در جامعه است/ اجرای آهنگین ترانه‌هایی با موضوع عفاف و حجاب یکی از دلایل برگزاری این جشنواره است/ شعر یکی از لوازم و ابزارهای جدی در فرهنگ عمومی است

خبرایران: حمید قبادی درمورددلایل نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب گفت: قالب‌های خاص ادبی به خصوص صناعت شعری یکی از روش‌های هنری موثر در جامعه است یکی دیگر از دلایل برگزاری این جشنواره اجرای آهنگین ترانه‌هایی با موضوع عفاف و حجاب است.
عفاف و حجاب یک نماد و یک رکن اساسی در جامعه است/ اجرای آهنگین ترانه‌هایی با موضوع عفاف و حجاب یکی از دلایل برگزاری این جشنواره است/ شعر یکی از لوازم و ابزارهای جدی در فرهنگ عمومی است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب، صبح امروز چهارشنبه ۱۳ آبان ماه ۹۴، با حضور«حمید قبادی» دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، «سید حمیدرضا برقعی» دبیرعلمی کنگره، «مهدی افضلی » مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و اصحاب رسانه، در سالن جلسات معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و دراین نشست خبری «حمید قبادی» دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهارداشت: اولین کنگره شعر عفاف و حجاب، توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس، موسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر و بنیاد ملی مد و لباس اسلامی و ایرانی و موسسه فرهنگ فرهنگ‌ سازان مشعر برگزار می‌َشود. این جشنواره با هدف تولید محتوایی عفاف و حجاب در قالب شعر که یکی از اجزای فرهنگی جامعه است، برگزار خواهد شد.

 دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در مورد دلایل برگزاری جشنواره گفت: قالب‌های خاص ادبی به خصوص صناعت شعری یکی از روش‌های هنری موثر در جامعه است یکی دیگر از دلایل برگزاری این جشنواره اجرای آهنگین ترانه‌هایی با موضوع عفاف و حجاب است. عفاف و حجاب یک نماد و یک رکن اساسی در جامعه است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی با اشاره به اعضای کنگره عنوان داشت: در این کنگره سید حمید رضا برقعی دبیر علمی کنگره، حجت‌الاسلام و المسلمین جواد زمانی رئیس هیئت داوران، مهدی افضلی مجری برنامه «موسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر» و سید مهدی مرتضایی دبیر اجرایی خواهند بود و خروجی برنامه در قالب کتاب و یک قطعه موسیقی توسط هنرمندان موسیقی کشورمان منتشر خواهد شد.

 قبادی ادامه داد: شعر یکی از لوازم و ابزارهای جدی در فرهنگ عمومی است. امیدواریم پس از جشنواره به کمک سایر عوامل بتوانیم این مفاهیم را با زبان و رفتار و گویش نوآورانه در جامعه جاری سازیم. ما به دنبال این هستیم. بعد از جشنواره از ما حصل آن به عنوان یک دستمایه جدی از معانی متعادل عفاف و حجاب با رویکرد نوآورانه، امکان بازسازی ارتباط میان خانواده‌ها ایجاد شود.

وی در پایان گفت: ما پیش‌بینی کردیم هزار هنرمند یا شاعر در این جشنواره شرکت خواهند داشت البته این مشارکت هیچ محدودیتی برای علاقه‌مندان ندارد. جلسه داوری با حضور ۳۰ نفر از هنرمندان با استفاده نقطه نظرات و پیشنهادات آن‌ها جهت داوری برگزار می‌شود.

مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، در ادامه این نشست خبری، در سخنانی کوتاه، گفت: وقتی که این موضوع مطرح شد، با انگیزه بسیار بالا از آن استقبال کردیم سپس جلسات متعددی راجع به آن تشکیل شد زیرا این امر را نیاز امروز جامعه می‌دانیم. مسئله عفاف و حجاب یکی از دغدغه‌های امروز جامعه است که باید به صورت نوآورانه به آن پرداخت.

 سید حمیدرضا برقعی، دبیر علمی کنگره ملی شعر عفاف و حجاب، در ادامه این نشست خبری گفت: ما امروز شاهد رویکرد متفاوتی در شعر هستیم شعر ابزاری برای هدایت جامعه است. شعر مذهبی و اخلاقی شعری است که بتواند تاثیر خود را در جامعه بگذارد و جریان‌ساز باشد.نخستین کنگره شعر عفاف و حجاب با عنوان «مستور» در چهار بخش اصلی شعر کلاسیک و نو، شعر کودک و نوجوان، ترانه، شعر کوتاه یا هایکو یا طرح‌واره آغاز به کار کرد.

 دبیر علمی کنگره ملی شعر عفاف و حجاب، ادامه داد: تلفیق شعر با هنرهای متفاوت نگاه اصلی ما در این کنگره است. امیدواریم با این حرکت خمیرمایه اصلی برای هنرمندان به وجود بیاید.

برقعی، با بیان رویکرد اصلی در داوری اشعار عفاف و حجاب، گفت: در وهله اول نگاه شاعر ملاک و معیار اصلی ماست که باید به لحاظ مضمون و زبان با موضوع سازگاری داشته باشد. دوم این که مضمون‌های جدید و رویکردهای متفاوت در عرصه حجاب امتیاز ویژه‌ای خواهد داشت.

وی در پایان درمورد انتخاب نام «مستور» برای این کنگره گفت: واژه «مستور» که از «ستر» به معنی «پوشش» است، گرفته شده و معنی اصلی آن پیدای پنهان است که با موضوع عفاف و حجاب رابطه مستقیمی دارد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب