امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 125 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس جمهوری در مراسم روز دانشجو مطرح کرد؛

باید به عنوان امین مردم مشکلات کشور را بگویم

خبر ایران: رییس جمهورکشورمان گفت: به عنوان امین مردم باید مشکلات این کشور را به مردم بگویم و مردم نخستین قضاوت کننده در مورد همه کارهایی هستند که در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و سیاست خارجی در 100 روز نخست انجام شده است؛ همه آنهایی که حرف های تندی می زنند نظرسنجی مردم را دیده اند.
باید به عنوان امین مردم مشکلات کشور را بگویم

به گزارش خبرنگار خبرایران، نهایی شدن بودجه 93 در روز جاری(شنبه)، وضعیت تولید ناخالص داخلی ، درآمد 70 میلیارد دلاری نفت در بهترین حالت، برجای گذاشتن بدهی بزرگ توسط دولت قبل و ارایه آماری از گزارش 100 روزه دولت از موضوعات اقتصادی بود که امروز رییس جمهوری در جمع دانشجویان به مناسبت روز 16 آذر اعلام کرد.

بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی تهران، افزود: رقم لایحه بودجه سال 1393 کل کشور را امروز باید در دولت نهایی و فردا (یکشنبه) تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.

وی افزود: ما لایحه بودجه را نهایی کرده ایم و برای نخستین بار طبق قوانین، بودجه را در موعد مقرر به مجلس تقدیم می کنیم. اگر 15 آذر روز جمعه نبود حتما در آن روز لایحه بودجه تقدیم می شد و ما از غروب 14 آذرماه آمادگی داشتیم که بودجه را تحویل دهیم که با توجه به تعطیلات مجلس در روزهای جمعه و شنبه، صبح یکشنبه آماده ایم بودجه را تقدیم کنیم.

 

** فاصله با ارقام بالای تولید ناخالص داخلی

 

وی درباره وضعیت تولید ناخالص داخلی گفت: امروز می بینید که یک کشور در آمریکای لاتین مثل برزیل با یک برنامه ریزی چند ساله توانست در سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را حتی از روسیه بالاتر ببرد.

رییس دولت یازدهم با یادآوری اینکه تولید ناخالص داخلی برزیل در سال گذشته 2 هزار و 253 میلیارد دلار بود، یادآور شد: تولید ناخالص داخلی روسیه نیز در سال گذشته 2 هزار و 30 میلیارد دلار بود و می بینید که در حال حاضر ما در تولید ناخالص داخلی با هزار فاصله داریم؛ ما هم می توانیم با کمک دانشگاهیان و توسعه علم و فناوری پیشرفت کنیم.

 

در آمد نفتی در بهترین حالت 70 میلیارد دلار بود

 

روحانی با بیان آنکه درآمد نفتی ما در بهترین حالت 70 میلیارد دلار بوده، اظهار داشت: بقیه درآمدهای ارزی نیز 100 میلیارد دلار بوده در حالی که سود خالص چهار شرکت مایکروسافت، اپل، گوگل و فیسبوک در سال گذشته 266 میلیارد دلار بوده است و دانشگاهیان ما هم می توانند به درآمدی این چنینی دست پیدا کنند، «اقتصاد دانش بنیان» لازمه رسیدن به این امر است همان طور که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: انتشار مقالات علمی خوب است اما نوشتن و چاپ مقاله علمی به تنهایی کافی نیست بلکه ما باید در مسیر فناوری، حرکت و تجاری سازی آثار، این مقالات را وارد زندگی مردم کنیم. این کار را دانشگاهها به کمک سایر نهادهای مسوول باید انجام دهند.

 

 

** دولت قبل بدهی های بزرگی را برجا گذاشته است/ باید مشکلات را به مردم بگویم

 

رییس جمهوری در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی بر اینکه چرا گزارش صد روزه تنها تخریب دولت قبل بود؟ گفت: از ابتدا گفته بودم که دو مساله را تشریح خواهم کرد، نخست اینکه چه دولتی را تحویل گرفتم و دوم آنکه در طول 100 روز چه تصمیمات و اقداماتی توسط دولت اخذ شده است.

وی ادامه داد: ما در مورد دولت گذشته صحبتی نکردیم؛ تنها چند آمار از مرکز آمار و خزانه اعلام کردیم که هنوز رییس هیچکدام تغییر نکرده اند و من اگر گفته ام رشد اقتصادی 8/5- درصد بوده که کسی نباید بدش بیاید زیرا آمار این بوده است و دولت قبل بدهی های بزرگی را برجا گذاشته است و هنوز تنها سه رقم از این بدهی ها شامل 74 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی، 55 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و بخش های خصوصی و 60 هزار میلیارد تومان دیگر را گفته ایم، بقیه اش را هنوز نگفته ایم.

روحانی رییس جمهوری تصریح کرد: ما گفتیم امسال 2/7 میلیون تن گندم باید بخریم؛ آیا نباید بخریم؟ به مردم بگوییم نان نخرید؟ شما به مردم اعلام کنید نان نخرید؟! به عنوان امین مردم باید مشکلات این کشور را به مردم بگویم و مردم نخستین قضاوت کننده در مورد همه کارهایی هستند که در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و سیاست خارجی در 100 روز نخست انجام شده است؛ همه آنهایی که حرف های تندی می زنند نظرسنجی مردم را دیده اند.

وی با بیان اینکه دولت به اندازه 100 روز فرصت داشت که باید بودجه را اصلاح می کرد، گفت: این اصلاح با فوریت در مجلس مطرح شد اما هنوز به ما برنگشته است.

رییس جمهوری در پایان سخنان اقتصادی خود اشتغال دانشجویان را بزرگ ترین نگرانی دولت برشمرد و گفت: در حال حاضر چهار میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند که بزرگ ترین نگرانی دولت اشتغال آنها است.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب