امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12479 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معضل پرداخت حقوق کارگران تا انبار خودرو در فرودگاه توسط سایپا

خبرایران: واقعیت آن است که هم اکنون صحت و سقم این امر چندان مورد اهمیت نیست. تبدیل شدن بخشی از محوطه مهرآباد یا هر جایی دیگر به انبار خودروسازان در نگاه نخست، بیانگر یک موضوع اساسی است: ادامه رکود بازار خودروسازان به شکلی وخیم تا جایی که اجازه مطرح شدن یک چنین ادعاهایی را صرف نظر از درستی یا نادرستی آنها ممکن می کند.
معضل پرداخت حقوق کارگران تا انبار خودرو در فرودگاه توسط سایپا

بحران خودرو در کشور به مرور عمیق تر شده و تلاش های خودروسازان و دولت در راستای بهبود بازار این صنعت در کشور چندان تا کنون نتیجه بخش نبوده است. وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو در کنار برخی مکانیزم های دیگر برای تسهیل خرید خودرو، گویی آخرین تیر در ترکش دولت و خودروسازان برای رهایی از این رکود عمیق و دامنه دار است؛ اقداماتی که البته به خوبی می توان جریانات پشت پرده و میزان کارآمدی آن را بررسی کرد.

به تازگی اخباری جالب از وضعیت شرکت های خودروسازی در کشور منتشر شده است. بعد از افشاگری های خواسته و ناخواسته متولیان و مسئولان دولتی پیرامون وضعیت اسفناک خودروسازان در کشور و انبارهای پر خودروسازان ـ که البته از سوی مدیران خودرویی و برخی مسئولان در دولت تکذیب هم شده است ـ اکنون نوبت برخی مستندات پنهان و آشکار دیگر از وضعیت رکود عمیق خودروسازان در کشور رسیده است.

اولین خبری که به ویژه در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته، موضوع پرداخت حقوق کارگران یک شرکت خودروسازی با تاخیر ۱۰ روزه است. یکی از خبرگزاری ها اخیرا در گزارشی اعلام کرده که مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا بعد از ده روز از زمان پرداخت حقوق کارگران این شرکت، طی نامه ای خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

بر اساس این گزارش در نامه‌ای که از سوی جمالی، مدیرعامل سایپا به شجاعی معاون مالی و اقتصادی این شرکت نوشته شده، از وی خواسته شده تا نسبت به پرداخت حقوق کارگران در روز جاری یعنی ۱۰ آبان ماه اقدام کند. همچنین اشاره شده که علاوه بر حقوق کارگران، حقوق بخش اداری سایپا نیز هنوز پرداخت نشده است. تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان سایپا در حالی اتفاق افتاده که پرداخت آکورد (بهره‌وری) کارکنان نیز با کاهش همراه بوده است. سایپا علاوه بر مشکل پرداخت حقوق کارکنان خود با بدهی معوقه به قطعه سازان نیز روبه روست.

البته این برای اولین بار نیست که یک چنین گزارش هایی در مورد شرایط مالی شرکت های خودروساز در پی حاکم شدن رکود بر بازار آنها منتشر می شود. چندی پیش نیز گزارش هایی در مورد تعطیلی برخی از خطوط تولید خودرو در شرکت ایران خودرو و همچنین اقدام خودروسازان برای تعدیل نیرو در این شرکت ها منتشر شده بود.

بدون هیچ شک و شبهه ای می توان به خوبی دریافت، هم اکنون وضعیت خودروسازان در کشور اصلا مساعد نیست و رکود بازار خودرو تأثیرات عمیق خود را بر درآمدهای این شرکت ها گذاشته است. این مستندات همگی حاکی از همین امر است.

اما موضوع جالب تری که از روز گذشته مورد توجه قرار گرفته، ادعایی است که درباره تبدیل شدن محوطه ای در فرودگاه مهرآباد به انبار خودروهای شرکت سایپا، مطرح شده است.

بر اساس این ادعا این گونه عنوان شده که یکی از خریداران خودروی تیبا از شرکت سایپا برای دریافت خودروی خود به فرودگاه مهرآباد مراجعه کرده و گفته: وقتی به فرودگاه مراجعه کردم، دیدم بخشی از فرودگاه مهرآباد انبار خودروی سایپا شده است! من برای مراجعه به انبار فرودگاهی سایپا از یکی از ترمینال‌های معتبر مهرآباد گذشتم و حدود ۳۵ خودرو در محوطه‌ای بزرگ دیدم. این محوطه به صورت چاردیواری از سایر محوطه‌ها جدا شده و گویا به سایپا و با نمایندگی مربوطه اجاره داده شده است.

این مورد البته با مستندات قوی ارائه نشده و هنوز هیچ گزارش رسمی در مورد تبدیل شدن بخشی از محوطه فرودگاه مهرآباد به انبار خودروهای سایپا از سوی مقامات رسمی تأیید نشده. مسئولان فرودگاه مهرآباد در مورد این امر هیچ واکنشی نداشته اند و متولیان سایپا نیز این موضوع را تأیید یا تکذیب نکرده اند.

واقعیت آن است که هم اکنون صحت و سقم این امر چندان مورد اهمیت نیست. تبدیل شدن بخشی از محوطه مهرآباد یا هر جایی دیگر به انبار خودروسازان در نگاه نخست، بیانگر یک موضوع اساسی است: ادامه رکود بازار خودروسازان به شکلی وخیم تا جایی که اجازه مطرح شدن یک چنین ادعاهایی را صرف نظر از درستی یا نادرستی آنها ممکن می کند.

سایپا؛ از معضل پرداخت حقوق کارگران تا انباری در فرودگاه!


نامه یک ماه گذشته وزرا به روحانی صراحتا بیان کرده بود که در حال حاضر ۱۰۰ هزار خودرو فروش نرفته در انبار خودروسازان وجود دارد؛ موضوعی که واکنش های زیادی از سوی خودروسازان و برخی مسئولان دولتی در پی داشت؛ اما این عدد و رقم واجد برخی از واقعیت ها نیز هست؛ واقعیت هایی که مستندات متعدد بیانگر آنهاست.

تلاش های دولت برای نجات خودروسازان از وضعیت رکود وخیم از همان زمان شدت گرفت، به گونه ای که بسته جدید اقتصادی دولت بخش اعظمی از توجهات خود را معطوف به این صنعت و وضعیت فعلی آن کرده است.

وام ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو، ترفند جالبی از سوی خودروسازان و دولت برای دور زدن رکود و تشویق مشتریان برای خرید خودرو بوده است؛ وامی که اکنون جزئیات آن بیشتر باز شده است. این وام در اقساط حدود ۵۰۰ هزار تومانی ماهیانه با نرخ سود ۱۶ درصد پرداخت می شود که نهایتا معادل ۱۷ میلیون تومان بهره در پایان دوره به آن تعلق می گیرد.

این وام نه برای تسهیل خرید خودرو برای مشتریان، بلکه راهی برای فروش خودروهای فروش نرفته خودروسازان از یک سو و منبع درآمدی عالی برای دولت و بانک هاست.

خوب که نگاه کنیم به یاد می آوریم که چند ماه قبل موضوع پرداخت ۲ هزار میلیارد تومان کمک مالی به خودروسازان از سوی دولت مطرح شد. این موضوع انتقادات و واکنش های فراوانی را در سطح رسانه ها و افکار عمومی در پی داشت و حجم انتقادات به قدری بالا بود که دولت و خودروسازان مجبور به مسکوت گذاشتن آن شدند.

اما این طرح هیچ گاه متوقف نشد. بنا بر اخبار منتشره، مجموع تسهیلات اعتباری در نظر گرفته شده در این بخش (وام ۲۵ میلیونی خودرو) برابر با ۲ هزار میلیارد تومان است. این موضوع خود سؤالی در ذهن برمی انگیزد که آیا این ۲ هزار میلیارد تومان همان تسهیلاتی نیست که پیش از این قرار بوده، به شکل منابع مالی در اختیار خودروسازان قرار بگیرد؟

همان گونه که گفته شد، وضعیت خودروسازان وخیم است. وخیم تر از آنچه اکنون در ظاهر امر مشخص است. البته این وضعیت وخیم جای خوشحالی ندارد؛ اما خودروسازان بی هیچ شکی، تاوان سهل انگاری، سوء مدیریت، اجحاف در حق مشتریان و زد و بند های چندین ساله خود برای سود بیشتر در این صنعت را پس می دهند.

حال دولت با ترفندهای اساسی به دنبال نجات خودروسازان از این ورطه است. دست دولت با خودروسازان در این موضوع در یک کاسه است و از آنجایی که دولت خود سهام دار بزرگ صنایع خودروسازی است، تسهیلات اخیر در بسته خروج از رکود بیش از همه وضعیت وخیم خودروسازان را در نظر داشته است.

 

منبع: تابناک

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب