امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12450 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اعلام کرد؛

دکتر طاهره صفارزاده شخصیتی ملی و بلکه فراملی است/ صفارزاده قرآن را به بهترین وجه به زبان انگلیسی ترجمه کرد/ اندیشه راه اندازی حوزه هنری در ذهن صفارزاده جرقه زد

خبرایران: علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: دکتر طاهره صفارزاده شخصیتی ملی و بلکه فراملی است. صفارزاده قرآن را به بهترین وجه به زبان انگلیسی ترجمه کرد و علاوه بر این سهم زیادی در هنر انقلاب دارد.
دکتر طاهره صفارزاده شخصیتی ملی و بلکه فراملی است/ صفارزاده قرآن را به بهترین وجه به زبان انگلیسی ترجمه کرد/ اندیشه راه اندازی حوزه هنری در ذهن صفارزاده جرقه زد

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری سومین دوره جایزه ادبی علمی دکتر طاهره صفارزاده با حضور«علیرضا قزوه» مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، «مهندس جلال صفارزاده» برادر زنده یاد دکتر طاهره صفارزاده،«رضا اسماعیلی» دبیرسومین دوره جایزه ادبی علمی دکتر طاهره صفارزاده ، «علی داوودی» مدیر دفتر شعر حوزه هنری و اصحاب رسانه صبح امروز دوشنبه ۱۱ آبان ماه ۹۴ در سالن جلسات مرحوم امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار و دراین نشست خبری «علیرضا قزوه» مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اظهارداشت: مرحوم صفارزاده چهره بزرگ شعر معاصر و چهره جاودانه قرآن پژوهی است،شاید همین قدر که الآن او در شاعری سهم و مقام دارد به همین اندازه در تجربه صاحب نظر است و کتابهای او به عنوان منابع درسی تدریس می‌شود.

قزوه تصریح کرد: برگزاری مراسم بزرگداشتی برای ایشان با وجود تنگناهای مالی حوزه هنری به این دلیل است که صفارزاده جزو نخستین افرادی است که اندیشه راه اندازی حوزه هنری در ذهن وی جرقه زد و آنهایی که با او زندگی کردند می‌دانند که او بی تکلف زیست و با وجود غنی بودن از مادیات دل کنده بود. تمام رفتارهای این خانم برای ما درست است که نمونه‌اش نپذیرفتن جایزه چهره های ماندگار بود.

وی با اشاره به ماجرای نبش قبر صفارزاده خاطرنشان کرد: کاش او را نیز مانند شهید شهریاری و دیگران در حیات امامزاده می‌گذاشتند؛ چرا که او شخصیتی ملی و بلکه فراملی است. صفارزاده قرآن را به بهترین وجه به زبان انگلیسی ترجمه کرد و علاوه بر این سهم زیادی در هنر انقلاب دارد. جا دارد که هیئت موسسان آن آستان مقدس قبر وی را به حیات منتقل کند.

مدیردفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: تصمیم فعلی خانواده نیز تصمیمی وسیع است و کسی هم نمی‌تواند به آن نه بگوید این حق قانونی خانواده است و ما نیز از ان حمایت می‌کنیم. در سالهای قبل‌تر نیز چنین اتفاقاتی رخ داده بود و تندیس زنده یاد دکتر طاهره صفارزاده، در دست ساخت است و قرار است ۱۹ آبان ماه، زمان برگزاری کنگره ادبی علمی وی، رونمایی شود.

رضا اسماعیلی دبیر سومین دوره جایزه ادبی علمی دکتر طاهره صفارزاده در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: امسال در آستانه هشتمین سالروز درگذشت این شاعر هستیم، نام و آوازه صفارزاده در جهان پیچیده و پایان ‌نامه‌های متعددی درباره آثار او نوشته شده است. او به معنای واقعی کلمه شاعر بود. یعنی شاعری به معنای حکیم بود.

وی عنوان داشت: این وجه در آثار او به خوبی مشخص است، چرا که صفارزاده تلاش دارد تا پیوند میان عقل و عشق در آثار خود بزند. او به عنصر عقل توجه داشته و تلاش دارد تا این عنصر را وارد ادبیات کند؛ عنصری که در ادبیات ما به حاشیه رفته است.

دبیر سومین دوره جایزه ادبی علمی دکتر طاهره صفارزاده به بخش‌های مختلف این دوره از جایزه اشاره کرد و ابرازداشت: امسال جایزه در سه بخش شعر، مقالات و پژوهش‌های ادبی و بانوی برگزیده فرهنگ برگزار می‌شود. در بخش شعر به احتمال زیاد دو برگزیده خواهیم داشت و در بخش مقالات نیز از دو پژوهشگر تجلیل می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش بانوی برگزیده نیز داوران به بررسی رزومه کاری پژوهشگران و مترجمان فعال در این سال‌ها پرداخته‌اند تا از میان آنها یک‌نفر به عنوان بانوی برگزیده معرفی شود و استقبال از این دوره جایزه بیش از دوره‌های گذشته بود؛ به طوری که در بخش شعر ۱۵۰ قطعه شعر، ۲۵ مقاله و ۸ پایان‌نامه به دبیرخانه ارسال شده است.

اسماعیلی درپایان از چاپ دوم کتاب «در ستایش بیداری» با سروده‌های جدید از شاعران و همچنین انتشار «شناخت ‌نامه طاهره صفارزاده» خبر داد و گفت: بعد بین‌المللی این جایزه نیز امسال محقق شده است و ما در مراسم اختتامیه سخنرانانی از دیگر کشورها خواهیم داشت.

علی داوودی، مدیردفتر شعر حوزه هنری در ادامه این نشست خبری طی سخنانی اظهارداشت: در شعر معاصر به ویژه شعر انقلاب، چند نام برجسته داریم که در هویت شعر و ادبیات انقلاب جریان ساز بودند که یکی از این چهره‌های بزرگ، دکتر طاهره صفارزاده است و زیرا به عنوان یک خانم با دغدغه‌های مادرانه شعر انقلاب را رهبری کرد. او به عنوان یک مسلمان دین مدار دغدغه‌های دینی داشت و از این جهت شاعران بعد از او وامدار این بانو هستند.

مدیردفتر شعر حوزه هنری افزود: صفارزاده علاوه بر شخصیت شاعری اندیشمندی بزرگ بود که مصلح، مبارز و عدالت خواه است.تمامی این مسائل را می‌توان در آثار و اندیشه‌های او دید. اما آنچه که ما را به عنوان شاگردان صفارزاده وامدار او می‌کند، وجه معلمی اوست که نسلی از شاعران را تربیت کرد به طوری که الآن شاهد جریان قدرتمندی از شعر انقلاب و عدالت خواه هستیم. جا دارد هر سال مراسمی برگزار شود تا ابعاد وجودی این شاعر بیش از پیش معرفی شود.

بنابراین گزارش، در پایان این نشست خبری، از پوستر سومین دوره جایزه ادبی – علمی «دکتر طاهره صفارزاده» رونمایی شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب