امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12438 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آیین رونمایی از آلبوم عاشورایی «خونین‌دلان» برگزار شد

فتحعلی بیگی: مسئولان نسبت به مفاخر فرهنگ و هنر توجه نشان دهند

خبرایران: داوود فتحعلی بیگی، پدر نمایش سنتی ایران، گفت: تابه‌حال بسیاری از گنجینه های باارزشی همچون آقای كیاماری عزیز از بین رفته است و باید تا دیر نشده به فكر استفاده از هنر اصیل این عزیزان باشیم.
فتحعلی بیگی: مسئولان نسبت به مفاخر فرهنگ و هنر توجه نشان دهند
به گزارش خبرایران از  حوزه هنری، مراسم رونمایی از آلبوم عاشورایی «خونین دلان»، عصر شنبه نهم آبان 1394 در سالن مهر حوزه هنری با حضور اساتید این حوزه برگزار شد. این آلبوم كه تولید مركز موسیقی حوزه هنری است، بازخوانی نوحه نواهای حسین بابای مشكین است كه اجرا و آوازخوانی نوحه ها را حاج عباس كیاماری و فرهاد كیاماری برعهده داشته اند.

در این مراسم، داوود فتحعلی بیگی استاد دانشگاه و پیش‌كسوت نمایش سنتی ایران بیان كرد: علت علاقه من به نمایش این بود كه در خانه مان مراسم تعزیه برگزار می شد و تماشای این آیین قدیمی شروع علاقه‌مندی من به هنر نمایش بود. من در پژوهش هایم به هنر تعزیه توجه ویژه داشتم و وقتی در همین ارتباط سوگواره ای برگزار می شد حتما شركت می كردم تا اینكه ده سال پیش در سوگواره‌ای در دماوند شركت كردم و در همان مراسم با آقای كیاماری آشنا شدم. از همان زمان من به دنبال یك گوش شنوا گشتم تا به این گنجینه های پر بها توجه كند.

وی افزود: متاسفانه تا به حال بسیاری از گنجینه های با ارزشی همچون آقای كیاماری عزیز از بین رفته است و باید تا دیر نشده به فكر استفاده از هنر اصیل این عزیزان باشیم. خدا را شاكرم كه عمر آقای كیاماری آنقدر به دنیا بود تا این گنجینه از ایشان به یادگار بماند.

فتحعلی بیگی تاكید كرد: ما شیعه زیاد داریم اما حسینی بین آن ها كم داریم. حسینی یعنی كسی كه در راه ادعایش كه همان عشق به امام حسین(ع) است گام بردارد. در بین مسئولان هم اوضاع به همین شكل است. من زمانی مسئول تالار محراب بودم و آیین نمایش تعذیه به مدت یك ماه در سال در آنجا اجرا می شد. اما بعدها برای اجرای این مراسم به مسئولان التماس می كردیم كه تنها چند روزی به ما برای اجرای تعزیه فرصت دهند و این موضوع جای اندوه دارد.

این استاد هنرهای نمایشی ابراز امیدواری كرد: آرزومندم كسانی كه در كشورمان مسئولیت های فرهنگی و هنری دارند نسبت به مفاخر فرهنگ و هنر ما به ویژه فرهنگ والای عاشورا توجه ویژه نشان دهند و نسبت به این میراث معنوی كشورمان توجه ویژه داشته باشند. از زمانی كه ما آقای كیاماری را شناختیم تا زمانی كه كسی بانی گردآوری این مجموعه شود شش سال طول كشید كه زمان بسیار زیادی است و باید تلاش شود روند كار در این زمینه ها تسریع شود. 

سپس حجت الاسلام والمسلمین حمید آقایی درباره این اثر عاشورایی گفت: آقای كیاماری در كنار هنر گچبری نسلی از مرثیه خوانان را نیز تربیت كردند كه از آن جمله می توان به پسرشان آقای عباس كیاماری و دامادشان حاج احمد كرمانی و... اشاره كرد كه این عزیزان نیز این هنر گرانقدر را به نسل‌های بعدی منتقل كردند.

وی درباره روند تولید این اثر گفت: در سال 92 خدمت آقای مومنی شریف رئیس محترم حوزه هنری رسیدیم و ایشان بدون آنكه ما را به سمت وادی نامه‌نگاری و بوروكراسی‌های معمول اداری بفرستند، طرح را پذیرفتند و ما كار را شروع كردیم. بنده از آقای مومنی عزیز، عباس كیاماری، فرهاد كیاماری و تمامی دوستانی كه در گردآوری و تنظیم این مجموعه ما را یاری كردند كمال تشكر را دارم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب