امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12416 تاریخ انتشار: شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲:۴۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برنامه‏های ترويج كتابخوانی در مسير رشد مناسبی قرار گرفته/ مدرسه مجازی خواندن برای استفادة عموم كتابداران راه‏اندازی می‏شود

خبرایران: علیرضا مختارپور در آخرین یادداشت خود ضمن اشاره به برگزاري موفق مدرسه تابستاني خواندن و مراسم تقدير از ايثارگران نهاد، جزئياتي از ديدار خود و معاونانش با اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي را تشريح كرد.
برنامه‏های ترويج كتابخوانی در مسير رشد مناسبی قرار گرفته/ مدرسه مجازی خواندن برای استفادة عموم كتابداران راه‏اندازی می‏شود

به گزارش خبرایران از روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، عليرضا مختارپور دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور روز شنبه نهم آبان، ضمن انتشار بيست و هفتمين يادداشت‌ خود، با اشاره به برگزاري مدرسه تابستاني خواندن و مراسم تقدير از ايثارگران نهاد كتابخانه‏هاي عمومي كشور، گزارشي از ديدار روز سه‌شنبه پنجم آبانماهِ خود و معاونينش با اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي را نيز  به كتابداران و همكاران نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور ارائه داد.

 متن كامل يادداشت بيست و هفتم دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور به شرح زير است:

به نام آن كه جان را روشني داد

كتابداران و همكاران عزيز و گرامي

اميدوارم سوگواري‏ها و عزاداري‏هاي شما در ماه محّرم كه يادآور حماسة همواره جاويد نهضت امام حسين عليه السلام و ياران باوفايش است مورد قبول خداي متعال قرار گيرد و همگي بتوانيم از درس‏هاي ماندگار و حياتبخش سيدالشهدا عليه السلام توشه بگيريم و زندگي خود را بر اساس سبك رفتاري معصومان عليهم السلام تنظيم كنيم.

چند نكته دربارة امور نهاد

1- خداي را شكر مي‏كنم كه در سال جاري فعاليت‏هاي فرهنگي و خصوصاً برنامه‏هاي ترويج كتابخواني در نهاد در مسير رشد مناسبي قرار گرفت و به همّت همة همكاران اعم از مديران و كارشناسان و كتابداران نهضت مطالعة مفيد در شكل نشست‏هاي كتاب‏خوان جاني تازه يافت و روز به روز به لطف الهي اين حركت فرهنگي پربارتر و عميق‏تر ادامه مي‏يابد.

2-     از ديگر برنامه‏هاي نهاد در اين مدت توسعة قابل ملاحظة برنامه‏هاي تقويت و ارتقاي سطح معرفتي ـ فرهنگي و حرفه‏اي كتابدارن عزيز بود. برگزاري دو دوره مدرسه تابستاني خواندن و دوره‏هاي مشاوره كتابدار كه با استقبال بسيار خوب شما قرار گرفت نشان داد كه امور پژوهشي و آموزشي در نهاد نيز در مسير صحيح و رو به رشد قرار گرفته است.

امـّا خبر خوب اين كه به زودي مدرسة مجازي خواندن براي استفادة عموم كتابدارن راه‏اندازي مي‏شود و محتواي دوره‏هاي حضوري و بسيار مطالب آموزنده و كاربردي ديگر از طريق اين مدرسة مجازي در اختيار كتابداران و همكاران عزيز قرار خواهد گرفت، و با توجه به محدوديت امكان برگزاري حضوري مدرسة خواندن براي همة كتابداران، اين برنامه جبران‏كنندة نياز موجود در اين زمينه خواهد بود.

همچنين محتواي دوره‏هاي عمومي و تخصصي آموزش كتابداران كودك نيز به زودي در قالب لوح فشردة تصويري در اختيار تمامي كتابداران قرار خواهد گرفت. ان‏شاءاللّه

3- در هفتة دفاع مقدس سال جاري براي اولين بار مراسم تقدير از ايثارگران نهاد كتابخانه‏هاي عمومي كشور به صورت شايسته‏اي برگزار و از خانوادة شهدا، جانبازان، آزادگان و ايثارگران نهاد تقدير به عمل آمد. قدرداني از اين عزيزان مي‏بايد به امري مستمر در نهاد تبديل شود. معاونت اداري و مالي نهاد نيز در حال بررسي برقراري امتيازهاي قانوني مربوط به اين عزيزان است.

4- دربارة صندوق وام نيز اقدامات مهم و ارزشمندي صورت گرفت از جمله:

الف) تخصيص بيش از هشت ميليارد ريال به صورت كمك به صندوق‏هاي وام 29 استان

ب)تصويب استرداد حق عضويت همكاراني كه از عضويت صندوق همياري انصراف مي‏دهند.

ج) افزايش سقف وام براي استانهايي كه در يك دوره تمام اعضاي آن از وام برخوردار شده‏اند به مبلغ 50 ميليون ريال در دورة بعدي

5-  بنا بر وعده‏اي كه قبلاً داده شد مقدمات ترميم حقوق همكاران انجمني و روستايي كه كمتر از ميزان متناسب با بيمة كامل دريافتي داشتند مراحل اصلاح قرارداد در حال انجام است و حقوق اين عزيزان با رقم جديد محاسبه و از ابتداي مهر ماه سال جاري به اين همكاران پرداخت خواهد شد.

6-  يكي از برنامه‏هاي مهم نهاد در سال جاري برگزاري آزمون جذب كتابدار مي‏باشد كه نكات زير در اين خصوص قابل توجه است:

الف) جذب كتابدار در آزمون سال جاري صرفاً از ميان فارغ‏التحصيلان رشتة كتابداري صورت گرفت.

ب) در اين آزمون غير از تعيين منابع، تمامي مراحل آزمون‏سازي و برگزاري و تصحيح اوراق منحصراً توسط سازمان سنجش صورت گرفت كه مرجعي قانوني براي برگزاري آزمونهاي استخدامي كشور است.

ج) قانون مربوط به پذيرش سهميه خانوادة معظم شهداء،‌ رزمندگان و ايثارگران در اين آزمون با رعايت تمامي شرايط قانوني اجرا شد.

د) ضرايب و اطلاعات مربوط به سابقه كار كتابداري از سوي نهاد به سازمان سنجش براي محاسبه اعلام شد.

هـ) در اين آزمون از ميان 3013 داوطلب ثبت نام كرده 2634 نفر در آزمون حضور يافتند كه 2173 نفر از اين تعداد را زنان و 461 نفر را مردان تشكيل داده‏اند. همچنين 2282 نفر از داوطلبان داراي مدرك كارشناسي، 351 نفر داراي مدرك كارشناسي ارشد و يك نفر داراي مدرك دكتري بوده است.

مطابق ضوابط و قوانين استخدامي به ترتيب احراز نمرات و با توجه به ظرفيت‏‏هاي اعلام شده به ميزان يك و نيم برابر ظرفيت (در اعداد فرد تقريب به عدد بالاتر) ‌انتخاب و به گزينش معرفي مي‏شوند تا پس از طي مراحل قانوني گزينش 368 نفر از اين تعداد جذب نهاد شوند.

نتيجة آزمون ظرف 48 ساعت آينده از طريق پايگاه اطلاع‏رساني سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

7- در ادامة فعاليتهاي نهاد براي بهبود امور فرهنگي، تأمين منابع، تعميرات، پروژه‏هاي نيمه تمام و امور معيشتي همكاران و كتابداران اينجانب به همراه معاونين و مديران و مشاوران نهاد در روز سه شنبه 5/8/94 در كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي حاضر شده و در جلسه‏اي نزديك به 2 ساعت مسائل و مشكلات نهاد را با نمايندگان محترم و گرامي كميسيون فرهنگي در ميان گذاشتيم و سپس از نظرات و پيشنهادات آن عزيزان بهره‏مند شديم.

در گزارش نهاد اين مسائل به اطلاع كميسيون رسانده شد:

الف) پايين بودن حقوق و مزاياي كتابداران (عليرغم اصلاح انجام شده در يكسال اخير) و عدم هماهنگي ميان دريافتي كتابداران با دريافتي ساير مشاغل مشابه در ادارات و سازمانهاي دولتي و عمومي ديگر

ب) عدم اختصاص حقوق اعضاي نهاد در فصل يك و در نتيجه عدم افزايش مناسب بودجه سالانه در مقايسه با ديگر دستگاه‏ها

ج)عدم اختصاص بودجه عمراني در حالي كه وظيفة احداث و تأسيس و تعمير كتابخانه‏ها طبق قانون تأسيس و بر عهدة نهاد است.

د) عدم كسب نيم‌درصد از بسياري از شهرها به دليل پايين بودن درآمد آن شهرها

هـ) عدم امكان قانوني استفاده از نيم‌درصد درآمد شهرداري‏هاي مراكز استان‌ها به شهرهاي محروم آن استان

و) عدم تأمين بودجه و اعتبارات لازم براي گسترش كتابخانه‏هاي ديجيتال

ز) مسالة آسيب‏پذيري كتابخانه‏هاي با قدمت زياد

ح) تضعيف موضوع ترويج فرهنگ كتابخواني در سازمان‏هاي تأثيرگذار بر شكل‏گيري شخصيت كودكان و نوجوانان بخصوص وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سيما

و ....

خوشبختانه همچون جلسات قبلي كه افتخار حضور در كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي را داشتم نمايندگان عضو اين كميسيون را افرادي بسيار آگاه، كارشناس و دلسوز نسبت به امور فرهنگي و مسائل كتابخانه‏هاي كشور ديدم و از نظرات سازنده و پيشنهادهاي راهگشاي آنان بهره گرفتم و اميدوارم خداوند توفيق عملي شدن برنامه‏ها و وعده‏هايي كه به نهاد دز اين جلسه داده شد به ايشان و همة ما عطا فرمايد.

8-     همكاران و كتابداران عزيز، شما كه اهل مطالعه و اطلاع‏رساني هستيد به خوبي از شرايط كشور آگاهي داريد، متأسفانه در اثر تحريم‏هاي غيرانساني كه سالها از سوي مستكبران بر اين كشور تحميل شد بنية اقتصادي كشور در شرايط مطلوبي نيست كه اميدواريم با رفع تحريم‏ها كه بر اثر مقاومت دولت و ملت ايران به زودي صورت مي‏گيرد وضع اقتصادي كشور بهبود يابد. در اين شرايط البته حقير و همكارانم از هرگونه كوششي براي بهبود وضع معيشتي شما عزيزان فروگذار نمي‏كنيم امّا همانطور كه در طول يك سال و نيم اخير مشاهده شد تلاش، صبوري، يافتن راه‏هاي قانوني تنها راه رسيدن به وضع مطلوب است و هرگونه افزايش توقعات بدون پيش‏بيني محل تأمين آنها و يا طرح برخي راه‏هاي غيرعملي نه‏تنها منجر به نتيجة مطلوب نمي‏شود كه شايد در مسير رو به رشد اصلاح امور نيز وقفه ايجاد كند.

بنابراين از شما استدعا دارم همچون گذشته با بصيرت و دلسوزي و خيرخواهي به خدمت مقدس خود در ترويج فرهنگ كتابخواني كوشا باشيد و خدمتگزارانتان در نهاد را در مسير اصلاح امور ياري كنيد و براي تحقق هرچه سريعتر انتظارات خود ما را از دعاي خير محروم نسازيد.

و من اللّه التوفيق

عليرضا مختارپور دبيركل

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب