امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12385 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

همه مدل‌های حمل و نقل از اطلاعات هواشناسی استفاده می‌کنند/ پدیده النینو هیچ‌گاه از جای خود تکان نمی‌خورد/ هواشناسی بر اساس داده‌های دیدبانی است

خبرایران: داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی گفت: نمی‌توان اعلام کرد پدیده ال‌نینو امسال موجب بارش‌های شدید در کشور می‌شود اما به هر حال تأثیراتی هم دارد.
همه مدل‌های حمل و نقل از اطلاعات هواشناسی استفاده می‌کنند/ پدیده النینو هیچ‌گاه از جای خود تکان نمی‌خورد/ هواشناسی بر اساس داده‌های دیدبانی است
‌به گزارش خبرنگار خبرایران، داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه راه و شهرسازی اظهار داشت: سازمان هواشناسی به عنوان زیر مجموعه راه و شهرسازی به بسیاری از ارگان‌های کشور خدمات ارائه می‌دهد و  به عنوان مثال سازمان هواشناسی در حوزه تأمین مواد غذایی فعالیت می‌کند؛ در حوزه زراعت،‌ باغداری،‌ زنبورداری و کشاورزی که وابسته به شرایط جوی هستند فعالیت می‌کند.

رئیس سازمان هواشناسی بیان کرد: در حوزه وزارت دفاع بخش قابل اهمیت اخبار هواشناسی در مانورها و عملیات‌ها است. در حوزه بهداشت عمومی نیز نقش هواشناسی بر جسته است و دراین باره می‌‌توان به پیش‌بینی بارش‌های اسیدی و تابش‌های فرابنفش اشاره کرد. مدیریت شهری دیگر حوزه فعالیت سازمان هواشناسی است؛ آلودگی هوا در ایام سرد سال افزایش می‌یابد و در این راستا فعالیت‌های ما نمود پیدا می‌کند.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: در حوزه حمل و نقل همه مدل‌های حمل و نقل از اطلاعات هواشناسی استفاده می‌کنند؛‌ اصلا پیدایش هواشناسی از ابتدا به دلیل خدمت رسانی به حمل و نقل بود و به همین دلایل این بخش جز ارگان‌های وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود.

پرهیزگار با بیان اینکه هواشناسی بر اساس داده‌های دیدبانی است، افزود: این داده‌ها در 400 شبکه کل کشور «ایستگاه هندلی» پایش می‌شود و اطلاعات برای مراکز استانی و ستادها ارسال خواهد شد. تبادل اطلاعات بین سازمان هواشناسی کشورها و سازمان جهانی هواشناسی وجود دارد؛‌ این داده‌ها در مدل‌های هواشناسی وارد می‌شوند و مدل‌ها الگوهای جوی را بر اساس محاسبات به ما ارائه می‌دهند. هرچه تفکیک مدل‌ها بالاتر باشد دقت پیش‌بینی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سه نوع پیش‌بینی داریم گفت: پیش‌بینی فصلی 5 ماه را پوشش می‌دهد،‌ پیش‌بینی هفتگی 1 ماه را پوشش می‌دهد و پیش‌بینی سوم کمتر از 6 ساعت را پوشش می‌دهد.

پرهیزگار بیان کرد: در پیش‌بینی فصلی تغییرات نسبت به نرمال بیان میشود،‌ در پیش‌بینی هفتگی تغییرات دما،‌ میزان و منطقه بارش،‌ تغییرات فشاری و باد پیش‌بینی می‌شود و پیش‌بینی کمتر از 6 ساعت به پدیده‌های خرد مقیاس مربوط می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: پدیده النینو هیچ‌گاه از جای خود تکان نمی‌خورد،‌ در جای خود ایجاد شده و همانجا از بین می‌رود و محل آن در منطقه قاره‌ای اقیانوس آرام است. آنچه به اسم النینو مشهور است به شاخصی به نام شاخص اقیانوسی نینو برمی‌گردد که تغییرات دمای سطح آب نسبت به رقم نرمال است و اگر دما زیر نرمال باشد النینو رخ می‌دهد.

پرهیزکار ادامه داد: النینو پدیده اقیانوسی است که با پدیده جوی به نام نوسان جنوبی همراهی می‌کند؛‌ در النینو بارش‌ها عمدتا در غرب آمریکای لاتین رخ می‌دهد و در النینو بارش‌ها در شرق آسیا خواهد بود.

رئیس سازمان هواشناسی بیان کرد: در پدیده ننسو که ترکیبی از پدیده النینو و پدیده جوی نوسان جنوبی است ابعاد تا 10 هزار کیلومتر افزایش می‌یابد و قطعاً این بر جو دیگر کشورها مؤثر است. بارش‌ها در ایران عمدتا مربوط به عبور امواج مرزهای میانی است و در این بارش‌ها نوسان اطلس شمالی تأثیر گذار است. همچنین نوسان دیگری که روی منطقه قاره اقیانوس هند رخ می‌دهد به نامMGO روی منطقه قاره هند قرار می‌گیرد و به تزریق رطوبت درون سیستم‌هایی که به کشور ما می‌آیند،‌ کمک می‌کنند.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: نمی توان فقط با توجه به شرایط النینو اعلام کرد بارندگی‌ها کشور ما هم مطلوب است اما به هر حال این پدیده تأثیراتی هم در کشور دارد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب