امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12342 تاریخ انتشار: دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۹:۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خبرداد؛

امسال بدون ویزا اجازه خروج مردم از مرز داده نمی‌شود/ هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ هزار ظرفیت اسکان در کربلا انجام شده/ ۲۰۰ دستگاه اتوبوس مردمی برای انتقال زائران در عراق ثبت‌نام کردند/حساب ۱۰۴۰ بانک ملی برای کمک‌های مردمی

خبرایران: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و رئیس کمیته ساماندهی مشارکتهای مردمی ستاد اربعین گفت: سال گذشته مردم دشمن را غافلگیر کردند، اما امسال دشمن در صدد سوءاستفاده از این حرکت عظیم است، به همین علت امسال بدون ویزا اجازه خروج مردم از مرز داده نمی‌شود.
امسال بدون ویزا اجازه خروج مردم از مرز داده نمی‌شود/ هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ هزار ظرفیت اسکان در کربلا انجام شده/ ۲۰۰ دستگاه اتوبوس مردمی برای انتقال زائران در عراق ثبت‌نام کردند/حساب ۱۰۴۰ بانک ملی برای کمک‌های مردمی

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «حسن پلارک» رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و رئیس کمیته ساماندهی مشارکتهای مردمی ستاد اربعین، صبح امروز دوشنبه ۴ آبان ماه با حضوراصحاب رسانه، در سالن جلسات ساختمان استانداری تهران برگزار و دراین نشست خبری «حسن پلارک» رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و رئیس کمیته ساماندهی مشارکتهای مردمی ستاد اربعین، پیرامون آخرین اقدامات کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین اظهارداشت: شیعه که در گذشته در اقلیت جامعه اسلامی بود، بعد از شهادت امام حسین(ع) و حماسه عاشورا از اقلیت در آمد و بزرگ‌ترین گردهمایی را در محل پیروزی حق بر باطل انجام می‌دهد و شیعه امروز به جایگاهی رسیده است که در تمام عرصه‌ها نقش‌آفرینی می‌کند و این کشور امیرالمومنین و ولی فقیه در تمام دنیا تأثیرگذار است.

 رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین، با بیان اینکه سال گذشته آمار برآوردی ما حدود بیش از ۲ میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی بود، اظهار داشت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم با انجام صدور ویزا و طی مراحل قانونی، ۲ میلیون ایرانی در کنگره عظیم راهپیمایی اربعین در کربلا شرکت کنند و برای اربعین ۹۴ ستاد اربعین تشکیل شد و با تشکیل کمیته ده‌گانه از ۸ ماه پیش،‌ این ستاد فعالیت خود را شروع کرد،یکی از کمیته‌ها، کمیته مشارکت‌های مردمی است که دو وجه دارد.

 وی ادامه داد: وجه اول حضور مردم در این اجتماع است که باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و برای آنها ویزا صادر شود و بخش دوم این کمیته، سازماندهی مردمی می باشد که قصد کمک و نذورات برای زائران سیدالشهدا در اربعین را دارند و تا امروز بیش از ۸۰ تفاهم نامه با تشکل‌ها و هیأت‌های گوناگون از سراسر کشور امضا شده و قرار است، زمین و مکان اسکان آنها و همچنین زیرساخت‌ها مانند آب و برق و اسکان تیم‌های خدمات‌رسان در مسیر نجف تا کربلا را ما تهیه کنیم و کارهای گمرکی و ویزای آنها را نیز انجام دهیم.

رئیس کمیته ساماندهی مشارکتهای مردمی ستاد اربعین با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ هزار ظرفیت اسکان در کربلا انجام شده است، گفت:‌ امسال قرار است بیش از ۵۰۰ هزار نفر فضا برای استقرار زائرین ایجاد شود و امسال بخشی از صحن حضرت زهرا (س) برای اسکان در اختیار زائران قرار می‌گیرد و همچنین زمین‌هایی در کربلا برای این منظور تعیین شده است.

 وی با بیان اینکه قرار است بیش از هزار چشمه دوش برای استحمام زائران در کربلا نصب شود، گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر تعهد پخت غذا به مدت ۱۰ روز توسط هیأت‌ها و تشکل‌ها داده شده که ما وظیفه انتقال مواد غذایی و تهیه مکان پخت را به عهده داریم.

پلارک  با بیان اینکه امسال براساس آسیب‌‌شناسی‌های انجام‌شده مشکل حمل‌ونقل زائران را حل می‌کنیم، گفت: در این راستا قرار است ۳ هزار دستگاه اتوبوس و تریلی لبه‌دار برای حمل زائران با هماهنگی ستادهای استانی، وزارت راه و شهرسازی، سپاه پاسداران و اتوبوس‌های مردمی مستقر شود و تاکنون بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس مردمی برای انتقال زائران در عراق ثبت‌نام کردند که برای صاحبان این اتوبوس‌ها و خانواده‌هایشان ویزا صادر می‌شود تا یک هفته در کشور عراق زائران را به صورت رایگان منتقل کنند.

وی با بیان اینکه در استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان ستاد بازسازی به‌عنوان مسئول مرز مستقر است، گفت: در استان‌های دیگر به‌عنوان معین هستیم و ستاد راهیان نور وظیفه اسکان و تغذیه زائران را به عهده دارد و امسال برای جلوگیری از مشکل ازدحام از فاصله نقطه صفر مرزی تا پارکینگ اتوبوس‌ها حدود ۱۰ کیلومتر فاصله ایجاد شده که در آن اتوبوس‌های شهری، زائران را به مرز منتقل می‌کنند.

رئیس کمیته ساماندهی مشارکتهای مردمی ستاد اربعین، با بیان اینکه کمک‌های مردمی برای اربعین به‌صورت نقدی و غیرنقدی امکان‌پذیر است، گفت: افرادی که می‌خواهند به‌صورت نقدی برای هزینه‌های اربعین کمک کنند، می‌توانند از حساب ۱۰۴۰ بانک ملی استفاده کنند و تمام این وجوه در موضوع اربعین هزینه خواهد شد و بخش دوم کمک‌های غیرنقدی است که متقاضیان می‌توانند به ستادهای بازسازی عتبات در استان‌ها مراجعه کنند و اولویت ما در این بخش تأمین پتو و مواد غذایی است.

 وی با بیان اینکه در سال گذشته در گیت‌های خروجی کشورمان ناهماهنگی‌های بسیاری بود، گفت: امسال هم ‌زمان با افزایش گیت‌های خروجی ایران، گیت‌های ورودی کشور عراق نیز افزایش یافته که دچار مشکل در این زمینه نباشیم.

 پلارک، در خصوص تأمین امنیت مراسم اربعین گفت: عراقی‌ها با تجهیزات امنیتی و گشت‌های هوایی و زمینی، امنیت این ایام را برقرار می‌کنند و از نیروهای مردمی و سازمانی عراقی نیز برای تأمین امنیت استفاده شده است.

 وی با بیان اینکه هم ‌اکنون ثبت ‌نام در سامانه سماح از ۵۰۰ هزار نفر تجاوز نکرده است، گفت: از مردم درخواست می کنم که ثبت‌نام و صدور ویزا را برای لحظات آخر نگذارند؛‌ زیرا امسال ویزا قبل از ورود به مرز چک می‌شود و به افرادی که ویزا نداشته باشند، مطلقاً اجازه ورود به عراق داده نمی‌شود.

 رئیس کمیته ساماندهی مشارکتهای مردمی ستاد اربعین، با اشاره به اینکه امسال ترابری سنگین در عراق را به عهده سپاه پاسداران گذاشتیم، گفت: استفاده از دستگاه‌های حمل‌ونقل ایرانی برای انتقال زائران در عراق، کاملاً رایگان است.

 پلارک، با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد سودجو از ثبت‌نام و اعزام کاروان‌ها در ایام اربعین، گفت: مردم برای جلوگیری از کلاهبرداری در این ایام فقط در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و از طریق مجاری قانونی برای اعزام در ایام اربعین به عراق اقدام کنند.

 وی با بیان اینکه، کمیته‌ای تحت عنوان بهداشت و درمان در ستاد اربعین ۹۴ فعالیت دارد که مسئولیت آن با وزارت بهداشت و هلال‌احمر است، گفت: اکیپ‌هایی در مسیر راهپیمایی و نقاط مرزی برای امدادرسانی به زائران توسط این کمیته بنا شده است و همچنین دو بیمارستان صحرایی ۴۰۰ تختخوابی در کربلا و ۲ درمانگاه صحرایی کوچک در مرز شلمچه و مهران، ایجاد می‌شود که به زائران خدمت‌رسانی کنند.

 پلارک گفت: سال گذشته مردم دشمن را غافلگیر کردند، اما امسال دشمن در صدد سوءاستفاده از این حرکت عظیم است، به همین علت امسال بدون ویزا اجازه خروج مردم از مرز داده نمی‌شود.

 وی درباره اینکه، با توجه به پیش‌بینی حضور دو میلیون نفر جمعیت در اربعین و تامین امکانات برای حدود ۵۰۰ هزار نفر، وضعیت یک و نیم میلیون نفر دیگر در عراق چه خواهد شد، گفت: اگر کسی مدعی شود این جمعیت را می‌تواند خدمات دهد، صادق نبوده است. علاوه بر این، باید توجه کرد میزبان اصلی مردم، عراق هستند. آنها هم با التماس به زائران خدمات می‌دهند. حجم زائران در اربعین ‌آنقدر زیاد است که مساله فقط پوشش دادن خدمات به آن دو میلیون نفر نیست.

 رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، در پایان به موکب‌های مردمی عراق اشاره کرد و اظهار داشت: این موکب‌ها در سراسر مسیر حرکت زائران و شهرهای نجف و کربلا مستقر هستند و در کربلا نیز تقریبا همه شهر به مهمان سرا تبدیل می‌شود. در واقع همه فضای عراق میزبان زائران اربعین است و آن رقم و عددی که ما اعلام کرده‌ایم به کمک‌های آنها اضافه خواهد شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب