امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12319 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

واعظی درنشست خبری اعلام کرد؛

مشکل تلگرام محتوا و صفحات غیراخلاقی آن است/ سیاست دولت این است که هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی مطابق با قوانین ایران فیلتر نشوند/ پایان اختلال‌های موبایل در چند روز آینده / مذاکره با موتور جستجوهای بزرگ برای میزبانی سرور

خبرایران: محمود واعظی وزیر ارتباطات در واکنش به ادعای امروز مدیرعامل تلگرام گفت: وزارت ارتباطات طی مکاتبات ایمیلی خواستار حذف محتوای غیراخلاقی از این پیام‌رسان برای جلوگیری از فیلتر شدن آنها بود که پس از ۲ هفته اکنون بار دیگر صفحات غیراخلاقی تلگرام باز شده است.
مشکل تلگرام محتوا و صفحات غیراخلاقی آن است/ سیاست دولت این است که هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی مطابق با قوانین ایران فیلتر نشوند/ پایان اختلال‌های موبایل در چند روز آینده / مذاکره با موتور جستجوهای بزرگ برای میزبانی سرور

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اصحاب رسانه امروز در این وزارت خانه برگزار و دراین نشست خبری«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به ادعای امروز یک مدیرعامل تلکام مبنی بر اعمال محدودیت توسط دولت ایران در این نرم‌افزار در پی ممانعت مدیران تلگرام در برابر درخواست وزارت ارتباطات برای ارائه راه‌های دستیابی به اطلاعات کاربران اظهارداشت: اختلال اخیر تلگرام به دلیل قطعی برخی کانال‌‌های ارتباطی بوده که اخیرا سه کانالی که ایران را به دنیا متصل می‌کرد در ترکیه، باب‌المندب و خلیج‌فارس خسارت دید و همه کشورهای در مسیر این کانال‌ها دچار اختلال شدند و ایران یکی از این کشورها بود و سیاست دولت این است که هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی مطابق با قوانین ایران فیلتر نشوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگرچه وزارت ارتباطات متولی تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ نیست و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره فیلترینگ سایت‌های غیراخلاقی تصمیم می‌گیرد و سپس دستور اجرا را به وزارت ارتباطات ابلاغ می‌کند و در پی بروز اختلال‌های اخیر در اینترنت کشور مدیران پیام‌رسان تلگرام تصور کردند که این اختلال تنها مربوط به این نرم‌افزار است و  از این رو اعلام کردند که ایران تلگرام را فیلتر کرده است.

وی درباره اینکه چرا اختلال اینترنت تنها روی تلگرام تاثیرگذار بوده است،گفت: اختلال روی سایر شبکه‌های اجتماعی نیز کندی ایجاد کرده بود اما از آنجا که سرور تلگرام در اروپاست کندی بیشتری در تلگرام ایجاد شده بود.

واعظی در واکنش به ادعای مدیرعامل تلگرام مبنی بر اینکه ایمیل‌هایی رسمی از آدرس‌های ICT.GOV.IR و ICT.IR دریافت کردند که از آنها خواسته اطلاعات کاربران ایرانی را به آنها بدهد، گفت: کارگروه تعیین مصادیق محتوایی مجرمانه درخواست فیلتر شدن نرم‌افزار تلگرام را داده بود که وزارت ارتباطات فرصتی مطالبه کرد که با تلگرام مکاتبه کند و بخش‌های غیراخلاقی این پیام‌رسان حذف شود.

وی تصریح کرد: بنابراین این مکاتبات به منظور مسدود کردن صفحات غیراخلاقی تلگرام بوده است که مدیران تلگرام صفحات غیراخلاقی را مسدود کردند اما حدود 2 هفته پیش برخی از این صفحات مجددا باز شد و ما نیز مجددا با ایمیل درخواست مسدودسازی مجدد این صفحات را اعلام کردیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به ادعای مدیرعامل تلگرام مبنی بر درخواست وزارت ارتباطات برای جاسوسی از اطلاعات کاربران ایرانی گفت: آنها به دلیل اینکه نمی‌توانند اذعان کنند که دسترسی به محتوای غیراخلاقی را مجدد باز کرده‌اند سعی دارند که از حربه جاسوسی اطلاعات کاربران استفاده کنند و دولت معتقد به حفظ حریم خصوصی افراد در اینترنت و موبایل است و اگر روزی حکم قاضی مبنی  بر دسترسی به اطلاعات فردی باشد این موضوع ربطی به وزارت ارتباطات یا دولت نخواهد داشت.

واعظی در حاشیه کمیسیون مشترک ایران و روسیه در جمع خبرنگاران از تمهیدات وزارت ارتباطات برای برقراری  مکالمات در ایام اربعین حسینی امسال خبر داد و گفت: پس از سفر دو ماه پیش وزیر ارتباطات عراق به ایران کمیته‌ای در وزارت ارتباطات برای برقراری ارتباطات بدون اختلال در ایام اربعین حسینی تشکیل شد.

وی ادامه داد: در ادامه این همکاری‌ها هفته‌ آینده به عراق خواهم رفت و یکی از محورهای مهم مذاکرات بحث ارتباطات در ایام اربعین خواهد بود و در ایام اربعین که شمار قابل توجهی از زائرین ایرانی به عراق سفر می‌کنند موضوع ارتباطات زائران و برقراری موفقیت آمیز مکالمات بسیار مهم است اما 50 درصد قضیه اپراتورهای ایرانی و 50 درصد دیگر اپراتورهای عراقی هستند.

واعظی با بیان اینکه تا این لحظه نامه نگاری به اپراتورهای عراقی در زمینه ارتباطات ایام اربعین به نتیجه نرسیده گفت: تلاش می‌کنیم تا با ادامه مذاکرات بتوانیم سرویس بهتری را در ایام اربعین امسال برای زائران ایرانی فراهم کنیم.

وی همچنین از مذاکره با برخی موتور جستجوهای مهم خارجی خبر داد و گفت:پس از تحریم قرار است مذاکرات را با موتور جستجوهای مهم خارجی برقرار کنیم تا این شرکت ها سرویس‌هایی را در ایران برای کاربران ایرانی ایجاد کنند و سرورهایی که قرار است به کاربران ایرانی سرویس دهند در داخل ایران میزبانی شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سیاست وزارت ارتباطات برای انتقال برخی سرورهای خارجی به ایران به دلیل رفع مشکل سرعت اینترنت است، زیرا زمانی که اطلاعات کاربران به سرورهای خارجی رفته و به ایران باز می‌گردد سرعت دسترسی کاهش پیدا می‌کند از این رو علاوه بر ایجاد محتوای داخلی انتقال سرورهای خارجی نیز به ایران در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین از مذاکره با موسسه جهانی آکان برای انتقال دومین کپی از سرور جهانی اینترنت به ایران خبر داد.

واعظی همچنین با اشاره به افزایش اختلال اپراتورهای تلفن همراه در چند روز اخیر گفت: این اختلال‌ها به دلیل به روزرسانی شبکه است که اپراتورها قول حل اختلال‌ها طی چند روز آینده را دارند.

وی با مقایسه وضعیت فعلی نسبت به وضعیت سال گذشته گفت: شرایط بسیار بهتر شده است زیرا سال گذشته اختلال‌ها به حدی بود که تصمیم گرفته بودم سیم کارتی که 20 سال دارم را عوض کنم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب