امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12286 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اعلام کرد؛

برگزاری نخستین مسابقه بین‌المللی فیلم و عکس «مهر محرم»/سوگواره هشتم «مهر محرم» در 3 سطح استانی، ملی و بین‌المللی برگزار می شود/ آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان ملی و بین‌المللی در بهمن‌ماه ۹۴ در سمنان برگزار می‌شود

خبرایران: سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: سوگواره هشتم «مهر محرم» در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی انجام می‌گیرد که سطح استانی توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با همکاری و تسهیل‌گری مجتمع‌های دیجیتال شهری و استانی و با نظارت مؤسسه موج فرهنگ و این مرکز برگزار می‌شود
برگزاری نخستین مسابقه بین‌المللی فیلم و عکس «مهر محرم»/سوگواره هشتم «مهر محرم» در 3 سطح استانی، ملی و بین‌المللی برگزار می شود/ آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان ملی و بین‌المللی در بهمن‌ماه ۹۴ در سمنان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «نخستین مسابقه بین‌المللی فیلم و عکس مهر محرم»، و همچنین «گزارش پیشرفت طرح برگزاری هشتمین سوگواره ملی مهر محرم»، بعد از ظهر امروز یکشنبه ۲۶ مهر ماه ۹۴، با حضور «سید مرتضی موسویان» رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، «میثم قدس پور» دبیر اجرایی هشتمین سوگواره «مهر محرم»، «محمدرضا سوقندی» مدیر اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و اصحاب رسانه، در سالن جلسات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و دراین نشست خبری «سید مرتضی موسویان» رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال  اظهارداشت: نخستین مسابقه بین‌المللی فیلم و عکس «مهر محرم» برگزار و مهلت ارسال اثر در بخش ملی تا ۲۸ آبان و در بخش بین‌المللی تا ۲۲ آذر خواهد بود و ضمن اینکه سوگواره ملی «مهر محرم» با موضوع عکاسی از ۷ سال گذشته برگزار شده و با توجه به مقبولیت این سوگواره در میان هنرمندان در تمامی استان‌های کشور، امسال تفاهم‌نامه همکاری میان مؤسسه موج فرهنگ و مرکز رسانه‌های دیجیتال به مدت 3 سال منعقد شد که بر این اساس در سوگواره 8، فیلم کوتاه نیز به بخش‌های سوگواره اضافه شده است.

وی تصریح کرد: این سوگواره با اهداف گسترش فرهنگ و هنر عاشورایی در سطح جامعه و فضای مجازی، همگرایی و هم‌افزایی ملی و بین‌المللی در حوزه تولید و نشر محتوای فرهنگی عاشورایی، تحکیم پیوند بین دین، هنر و رسانه، آشنایی عموم مردم ایران و کشورهای جهان با آداب و آیین‌های عزاداری در ماه محرم و همچنین فرهنگسازی استفاده بهینه از ابزار رسانه‌های دیجیتال با تشویق به تولید محتوای اصیل برگزار می‌شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال خاطرنشان کرد: سوگواره هشتم «مهر محرم» در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی انجام می‌گیرد که سطح استانی توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با همکاری و تسهیل‌گری مجتمع‌های دیجیتال شهری و استانی و با نظارت مؤسسه موج فرهنگ و این مرکز برگزار می‌شود و موضوعات و مقررات سطح استانی همانند سطح ملی بوده و تأمین جوایز سطح استانی در سطح اجرایی شدن این سطح در استان مربوطه برعهده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان است.

وی ادامه داد: داوری آثار ارسال شده به دبیرخانه به طور متمرکز توسط هیأت داوران ملی که از سوی مؤسسه موج فرهنگ صورت گرفته، انجام می‌شود و برگزیدگان استانی به مرحله ملی راه پیدا می‌کنند و سطح ملی و بین‌المللی سوگواره «مهر محرم» توسط مرکز رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه موج فرهنگ و با همکاری مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد بین‌المللی عاشورا، بازسازی عتبات عالیات، دبیرخانه کانون‌های مساجد کشور و همچنین حامیان خصوصی برگزار خواهد شد.

موسویان درخصوص بخش‌های مختلف این سوگواره هم عنوان داشت: این سوگواره در دو بخش فیلم و عکس برگزار می‌شود که در بخش فیلم داستانی کوتاه، مستند، نماهنگ، پویانمایی و تجربه (تولید اثر با دوربین تلفن همراه یا تلفن خانگی) داریم و موضوعات بخش فیلم شامل زندگی امام حسین(ع)، رفتار و منش یاران امام حسین(ع)، محرم (نگاه آزادانه به محرم)، کرامات امام حسین(ع)، اندیشه و فرهنگ حسینی، آیین‌های حسینی و عزاداری محرم، مبارزه با خرافه‌پرستی و تحریفات واقعه عاشورا و محرم، گفتار و مناظرات امام حسین(ع)، زیارت امام حسین(ع) و عاشورا، خادمان امام حسین(ع)، بهره‌گیری از تعالیم امام حسین(ع) برای چگونه زیستن، بصیرت و آگاهی در شناخت درستی و نادرستی بر پایه مبانی فکری امام حسین(ع)، نمادها و اشارت‌های عاشورایی و حسینی، موضوعات و نکات پنهان‌مانده و یا کمتر پرداخته شده در زندگی امام حسین(ع) و محرم خواهیم داشت.

وی افزود: در بخش بین‌المللی به دو موضوع راهپیمایی اربعین حسینی و زوایای هنری به یاد ماندنی از این سفر زیارتی عظیم، بازسازی عتبات عالیات و نمایش ارادت مشارکت‌کنندگان مردمی در توسعه و تجهیز حرم‌های شریف در عراق پرداخته می‌شود و در بخش عکس، مجموعه عکس‌ها و تک‌عکس را داریم که در بخش ملی آن، مراسم آیین‌های عزاداری در ماه محرم را داریم که نگاه‌های هنری نو و خلاقانه به واقعه عاشورا و محرم مورد توجه است. در بخش بین‌المللی نیز، راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و همچنین بازسازی عتبات عالیات و نمایش ارادت مشارکت‌کنندگان مردمی در توسعه و تجهیز حرم‌های شریف در عراق را خواهیم داشت.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تاکید کرد: فرصت ارسال آثار در بخش ملی تا ۲۸ آبان‌ماه است و همچنین آخرین مهلت ارسال آثار در بخش بین‌المللی ۲۲ آذر خواهد بود و همچنین آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان ملی و بین‌المللی در بهمن‌ماه ۹۴ در سمنان برگزار می‌شود .

میثم قدس پور مدیرعامل موسسه موج فرهنگ نیزدراین نشست خبری اظهارداشت: پایگاه اطلاع رسانی یه آدرس www.mehremohrram.ir و به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی برای ارسال آثار درنظر گرفته شده و بر این اساس شرکت کنندگان می توانند آثار خود را به این تارنما ارسال کنند و بر اساس اطلاع رسانی و با توجه به سابقه سال های برگزاری این سوگواره در دوره های قبل آثار قابل توجهی به دبیرخانه این دوره از سوگواره ارسال شود. بر این اساس تلاش می کنیم تا این آثار را جمع آوری کرده و در سایت این سوگواره به صورت نمایشگاهی مجازی به نمایش بگذاریم.

مدیرعامل موسسه موج فرهنگ اضافه کرد: هشتمین سوگواره ملی «مهر محرم» در 3 سطح استانی، ملی و بین المللی برگزار می شود. بر این اساس در سطح استانی هر ایرانی می تواند شرکت کند و کارهای اجرایی آن برعهده ادارات کل ارشاد هر استان است. همچنین سطح بین المللی نیز در 2 موضوع راهپیمایی اربعین حسینی و بازسازی عتبات عالیات است و با فراهم شدن زیرساخت های لازم و امکانات مناسب در سال جاری امکان اضافه شدن بخش فیلم کوتاه را به این سوگواره پیدا کردیم. بر این اساس امیدوار هستیم تا شاهد دریافت آثار بسیار خوبی در این زمینه باشیم.

محمد رضا سوقندی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیزدر این نشست خبری طی سخنانی اظهارداشت: علت استفاده از فضای مجازی در برگزاری این دوره سوگواره ملی «مهر محرم» به دلیل ایجاد و نفوذ فضای مجازی در سطح جهان و در بین مردم است. در حقیقت با توجه به شرایط موجود هر کسی که در فضای مجازی بتواند تولید محتوی داشته باشد می تواند نقش رهبری داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ابرازداشت: به همان میزان که علاقمندان و دوست داران قیام امام حسین (ع) تلاش فراوانی می کنند تا این فرهنگ و این قیلم در سراسر جهان و در بین همه مردم گسترش پیدا کند به همین میزان هم دشمنان و بدخواهان تلاش می کنند تا به کمک با افراط گرایانی که در منطقه فعالیت می کنند چهره اسلام، امام حسین (ع؟) و قیلم عاشورا را در چشم جهانیان مخدوش کنند و اگر از ابزار لازم برای معرفی و تبلیغ قیام حسینی و فرهنگ عاشورا استفاده نبریم راه به جایی نخواهیم برد و بر این اساس باید با بهره گیری از فضای مجازی از این امکاناتی که برای ما فراهم شده نهایت استفاده را بریم.

سوقندی درپایان گفت: امروزه هنرهای دیجیتال در اختیار همه مردم جهان قرار دارد و در حقیقت به نوعی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است. پس ما هم وظیفه داریم تا برای انتقال هرچه بهتر فرهنگ عاشورا از این بستر به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

بنابراین گزارش، هشتمین دوره سوگواره «مهر محرم» و نخستین مسابقه بین المللی عکس و فیلم «مهر محرم» در 3 سطح استانی، ملی و بین المللی برگزار خواهد شد.  

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب