امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12133 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

صالحی در نشست «مصرف کالاهای فرهنگی» مطرح کرد؛

گروه‌هایی مروج کتابخوانی باید بررسی و شناسایی شوند/ برنامه‌های اجرایی روستاها و شهرها اخذ شود / 9 اثر فرهنگی برتر تجلیل می‌شود/ واگذاری رویدادهای ترویج کتابخوانی به تشکل‌ها

خبرایران: سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تجلیل ۹ مولد فرهنگی برتر در هفته آینده خبر داد و گفت: رویدادهای ترویج کتابخوانی از سال آینده به تشکل‌ها واگذار می‌شود.
گروه‌هایی مروج کتابخوانی باید بررسی و شناسایی شوند/ برنامه‌های اجرایی روستاها و شهرها اخذ شود / 9 اثر فرهنگی برتر تجلیل می‌شود/ واگذاری رویدادهای ترویج کتابخوانی به تشکل‌ها

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری جشنواره «مصرف کالاهای فرهنگی و رویدادهای ترویج کتابخوانی» صبح امروز، 13 مهرماه با حضور «سیدعباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی‌اصغر سیدآبادی» مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی و «علی فریدونی» دبیر جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی در سالن جلسات خانه کتاب برگزار  و دراین نشست خبری «سیدعباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: یکی از دغدغه‌های جدی معاونت فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بوده که در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی اتفاقاتی بیفتد، یعنی دغدغه‌های ما در حوزه تولید، توزیع و ترویج به صورت جدی پیگیری شود، اما دغدغه اصلی باید در حوزه مصرف باشد، به این معنی که مصرف تغییر یابد، یعنی درصد مصرف کالاهای فرهنگی ارتقا یابد و هم به ارتقای کیفی ذائقه مصرف‌کنندگان توجه شود تا به کالاهای پست و مبتذل روی نیاورند و به تولید فکر ایرانی علاقه بیشتری نشان دهند که در این راستا در سال گذشته جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاهای دوستدار کتاب» آغاز شد.

 معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این جشنواره امسال از لحاظ حوزه کاری در سه حوزه کتاب، لوازم تحریر و اسباب‌بازی است و با این نگاه که از یک سو خلاقیت‌هایی را پیدا کنیم و دریابیم و کشف کنیم و از سوی دیگر امکان برند و نشان‌سازی را پدید آوریم که در این راستا در اختتامیه جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی مولدان برتر فرهنگی تجلیل شوند و مصرف‌کنندگان با مولدان خلاق‌تر آشنا شوند و فرصتی برای تبادل نظر مولدان فرهنگی در ایده‌ها و نوآوری‌ها پدید آید.

صالحی ادامه داد: با این هدف، فراخوانی از زمستان سال گذشته منتشر شد و 1769 اثر در سه حوزه به دبیرخانه ارائه شده است و از این تعداد هیئت داوران آثار شاخص را انتخاب کرده‌اند و سه‌شنبه هفته آینده تجلیل می‌شوند.

فریدونی: ارسال 1700 اثر به جشنواره/9 اثر تجلیل می‌شود

در ادامه این نشست علی فریدونی، دبیر جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی گفت: یکی از فلسفه‌های شکل‌گیری این جشنواره تأکیدات رهبر معظم انقلاب است که برای مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی و مصرف کالاهای فرهنگی داشته‌اند، از این رو هدف از برگزاری این جشنواره این بود که در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی نگاه تبلیغی و ترویجی به وجود آید و بنیان خانواده در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی با نگاه استقلال‌طلبانه تقویت شود.

وی با اشاره به معیارهای انتخاب آثار در سه حوزه یاد شده عنوان کرد: استفاده از نمادهای ملی و اسلامی، به کارگیری خلاقیت‌های ایرانی – اسلامی، کیفیت به کار گرفته در مواد اولیه، سادگی و ارزانی، قابلیت دسترسی، افزایش مهارت‌های حرکتی، تأکید بر قابلیت‌های بسته‌بندی، به کارگیری تکنولوژی‌های روز و نمادهای بومی، قابلیت جایگزینی آثار خارجی و توجه به خلق اثر از سوی طراح و سازنده آثار از جمله معیارهای انتخاب آثار ارسالی به این جشنواره است که از سوی هیئت داوران مورد توجه قرار گرفت.

فریدونی ادامه داد: در بخش کتاب، لوازم تحریر و اسباب‌بازی 9 اثر تجلیل می‌شود و اختتامیه جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی سه‌شنبه آینده در خانه اندیشمندان برگزار خواهد شد.

وی در ادامه تأکید کرد: لازمه بُعد ترویجی و تبلیغی مصرف کالاهای فرهنگی، برنامه‌ریزی است تا ابداعات و اختراعات در بخش تولید و به مصرف انبوه رساندن سایر دستگاه‌ها هم دخیل باشند.

صالحی: ارائه گزارش شهرها و روستاها از فعالیت‌های کتابخوانی

صالحی در بخش دیگری از این نشست به جشنواره پایتخت کتاب ایران اشاره و عنوان کرد: این جشنواره با نگاه به اینکه نیاز به عدالت فرهنگی در کشور داریم، آغاز شد، یعنی اگر دسترسی و مصرف کتاب در شهر و روستاهای ایران به صورت مساوی نباشد، قرابت آن با مرکز کشور باید انجام شود و این امر یکی از اهداف مهم این جشنواره بود.

وی افزود: در این راستا تلاش کردیم مشارکت‌های مردمی و فرادولتی در حوزه دسترسی به کتاب را فراهم آوریم تا ایده‌های خلاقانه کشف، ثبت و سپس تبادل شود و محدود به روستاها نماند.

صالحی تصریح کرد: این جشنواره‌ها کلید خورد و سال گذشته نخستین دوره آن برگزار شد که طی فراخوانی، 390 طرح از 23 استان و 64 شهر ایران به دبیرخانه رسید و تأکید بر این بود که هر شهری که ایده‌ها را می‌فرستد نگاه مشارکت‌گرایانه نهادها را مورد توجه قرار دهد و از سوی دیگر این طرح‌ها قابلیت اجرایی هم داشته باشند.

وی ادامه داد: این حجم قابل توجه طرح‌ها و ایده‌ها فرصتی را فراهم کرد تا این جشنواره‌ها در حوزه کتاب مورد توجه قرار گیرند و هم اینکه بتوانیم فضا را در دسترسی به کتاب عام‌تر ببینیم و هم فرصت‌های مشارکت فراهم شود و هم ایده‌های ابتکاری به منصه ظهور برسند، که جایگزینی حبس با کتابخوانی یکی از این موارد ابتکاری است که به منصه ظهور رسید.

صالحی گفت: در سال گذشته 321 روستا، 1113 طرح ارائه کردند که در مراحل داوری به 10 روستا رسیدیم و این ایده‌ها در حوزه روستایی قابل توجه بودند که از مجموعه آنها کتابچه‌ای با عنوان «پیشنهادهایی برای ترویج کتابخوانی در روستاها» چاپ شده است.

وی یادآور شد: عملاً دو جشنواره «پایتخت کتاب ایران» و «روستاهای دوستدار کتاب» ظرفیت‌های مردمی را در مجموعه‌های گوناگون مدیریت کردند و در فضای این دو جشنواره فرصت‌های جدیدی برای هم‌افزایی مکشوف شد؛ از این رو گروه‌هایی که مروج کتابخوانی هستند، باید بررسی و شناسایی شوند که در این راستا در سال گذشته به گروه‌ها و افرادی رسیده‌ایم که مروج کتابخوانی هستند و استمرار ارتباط با آنها ما را به افراد جدید می‌رساند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از کارهای دبیرخانه «پایتخت کتاب ایران» و «روستاهای دوستدار کتاب» در سال جاری این است که برنامه‌های اجرایی روستاها و شهرها اخذ شود و برای شهرها و روستاهایی که برای نخستین بار شرکت می‌کنند ایده‌های جدید خود را ارائه دهند و اگر برای دومین بار شرکت می‌کنند گزارشی از مراحل اجرایی برنامه‌های خود ارائه کنند و یا به عنوان مثال در شهر اهواز که پایتخت کتاب ایران انتخاب شده بود، چه اقداماتی از سال گذشته تاکنون انجام شده است.

سیدآبادی: گروه‌های عشایری به روستاهای دوستدار کتاب اضافه شدند

علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی در ادامه با بیان اینکه سه رویداد جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی و دو جشنواره «پایتخت کتاب ایران» و «روستاهای دوستدار کتاب» با هدف صرفه‌جویی در قالب ستاد رویدادهای ترویج کتابخوانی انجام می‌شود، گفت: امسال در جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» گروه‌های عشایری نیز حضور می‌یابند و در حوزه «پایتخت کتاب ایران» نیز تفاوت‌هایی در داوری‌ها و برنامه‌ها به وجود آمده؛ یکی از آنها این است که باید شهرها و روستاهای شرکت‌کننده از اقدامات سال گذشته خود گزارش دهند و این گزارش امتیاز خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از نهادها و گروه‌ها در ترویج کتابخوانی مؤثر هستند از این رو امسال از معلم، پیش‌نماز، کتابدار، مهدکودک و کتابفروشی برتر در حوزه ترویج کتابخوانی تجلیل می‌شود.

سیدآبادی با بیان اینکه امیدواریم این جشنواره‌ها برای سومین سال به تشکل‌ها واگذار شود، عنوان کرد: ویژگی محوری این سه رویداد این است که فعالیت ترویج کتابخوانی متکی بر سرمایه‌های معنوی و مادی خارج از دولت است و گروه‌های مردمی را می‌توان احیا کرد و ایده‌ها و پیشنهادها را می‌توان از خلاقیت‌های مردمی استخراج کرد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب