امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1210 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۸:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

تئاتر هنری صریح، بی‌پرده و نقاد است/ امیدواریم بغض پنهان ما در آینده درمان شود / بایدابتدا نقدپذیری در مسئولان ایجاد شود

خبرایران : افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر با سخنرانی علی نصیریان، علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قادر آشنا، دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد.
تئاتر هنری صریح، بی‌پرده و نقاد است/ امیدواریم بغض پنهان ما در آینده درمان شود / بایدابتدا نقدپذیری در مسئولان ایجاد شود

به گزارش خبرایران، در افتتاحیه این جشنواره، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به حاضران رساند و پیام او را خواند و در ادامه گفت: آنچه ما به عنوان مسئولان دولتی می‌توانیم انجام دهیم، فراهم کردن بستری است که هنرمندان تئاتر کشور بتوانند بی‌دغدغه کار کنند و وظیفه ما ایجاد زیرساخت‌ها برای انجام فعالیت‌ها و متناسب کردن امکانات است.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تئاتر را هنری صریح، بی‌پرده و نقاد توصیف کرد و افزود: باید شرایطی ایجاد کنیم که ابتدا نقدپذیری در مسئولان ایجاد شود و بعد جامعه نیز پذیرای نقد شود. آن زمان است که تئاتر، پویا خواهد شد.

مرادخانی با اشاره به شعار دولت مبنی بر دیپلماسی با کشورهای دیگر ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر هم باید ارتباطات خود را با دنیای اطراف، بیشتر کنیم.

وی مهم‌ترین وظیفه بخش دولتی را ایجاد امنیت شغلی، فراهم کردن زمینه‌ای برای استمرار فعالیت‌های نمایشی، مرتب شدن اجرای تئاترها و افزایش بهره‌وری در استان‌ها دانست و اظهار امیدواری کرد که انجام این امور با همکاری شهرداری‌های مختلف در سراسر کشور به نتیجه خوبی برسد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: امروزه یکی از مشکلاتی که در ما وجود دارد، بغض پنهانی است که همه ما داریم، اما امیدوارم این مشکل در آینده درمان شود و لحن‌های همه ما امیدوارانه باشد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در مرکز همایش‌های بین المللی منطقه آزاد کیش برگزار شد، علی نصیریان هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون خواستار توجه بیشتر به ظرفیت و خلاقیت چهره‌های مستعد تئاتر و سینما شد و گفت: در حال حاضر در سراسر مملکت، استعدادهای خلاق و جوان بسیاری داریم، اما متاسفانه این استعدادها به ثمر نمی‌نشینند.

این هنرمند با تاکید بر ضرورت استمرار فعالیت‌های نمایشی، از کمبود امکانات تئاتر اظهار تاسف کرد و گفت: نه تنها امکانات مادی بلکه حمایت‌های معنوی هم در تئاتر کم است. در حالی که باید انگیزه لازم را برای ادامه فعالیت هنرمندان ایجاد کنیم.

نصیریان خاطرنشان کرد: مملکت را دولت‌ها نمی‌سازند بلکه ملت‌ها می‌سازند و بنده درخواست می‌کنم کار تولید و ساخت‌و ساز به بچه‌های تئاتر سپرده شود و دولت فقط حمایت کند.

او همچنین خطاب به هنرمندان شهرستانی گفت: اهالی تئاتر شهرستان‌ها نیز خودآموزی و کسب تجربه را فراموش نکنند.

در ادامه این برنامه سه قطعه تک‌گویی درباره مسائل و مشکلات مختلف تئاتر ایران از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز اجرا شد. این قطعات توسط داریوش مودبیان، ایرج راد و محمد حاتمی اجرا شد. در این قطعات مشکلات مختلف تئاتر ایران مطرح شد و یاد هنرمندان درگذشته همچون حمید سمندریان، احمد آقالو، سعدی افشار، محمود استادمحمد، جمشید لایق، اکبر رادی و ... گرامی داشته شد. همچنین مطالبی درباره مدیران پیشین مرکز هنرهای نمایشی ارائه شد و از علی منتظری، یکی از مدیران پیشین تئاتر به نیکی یاد شد.

اجرای یک قطعه موسیقی تلفیقی ایران و هند و تقدیر از سه تن از مدیران ارشاد استان‌ها، از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر بود. همچنین قرار بود جمشید مشایخی یکی از مهمانان ویژه این برنامه باشد، اما از آنجا که نتوانست در مراسم حضور پیدا کند، محمد حاتمی، بازیگر و کارگردان تئاتر پیام کوتاهی را از طرف مشایخی خواند.

در این مراسم رییس هیأت مدیره منطقه آزاد کیش با تأکید بر جایگاه مهم هنر تئاتر، گفت: مدیریت جزیره کیش قصد دارد فضای فرهنگی را در این جزیره گسترش دهد و کیش را به کانون موضوعات و فعالیت‌های فرهنگی تبدیل کند.

همچنین قادر آشنا که حدود دو هفته پیش دبیری جشنواره تئاتر فجر را بر عهده گرفت، با ابراز قدردانی از همکاری مسئولان جزیره کیش در برگزاری افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر، گفت: دلیل برگزاری افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر در جزیره کیش، همکاری و استقبال خوب مسئولان جزیره کیش بود و امیدواریم بعد از این شاهد فعالیت‌های تئاتری در این جزیره باشیم.

در این برنامه هنرمندانی همچون علی صابری، سیاوش تهمورث، هادی مرزبان، فریندخت زاهدی، اصغر همت، ستاره اسکندری، سهراب سلیمی، احترام برومند، شهره سلطانی، ابراهیم پشت‌کوهی، سعید پورصمیمی و... حضور داشتند.

همچنین در این برنامه مدیرانی چون حسین طاهری، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، حمید شاه‌آبادی، مشاور وزیر ارشاد و مهدی افضلی، مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر حضور داشتند.

اجرای این برنامه را نیما کرمی بر عهده داشت.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب