امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12093 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کارگاه مزاج‌شناسی در چهارمین همایش طلای سبز؛

دکتر یوسفی: هدف طب سنتی، ایجاد تعادل در بدن است

خبرایران: دکتر مهدی یوسفی عضو شورای سیاست‌گذاری چهارمین همایش طلای سبز و مدیر کل توسعه سلامت معاونت طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کارگاهی با موضوع مزاج‌شناسی عملی به ارائه سخنرانی پرداخت.
دکتر یوسفی: هدف طب سنتی، ایجاد تعادل در بدن است

دکتر یوسفی با تفکیک اموری که قوام بدن موجودات به آن وابسته است در طب سنتی به چند بخش تقسیم می‌َشود که شامل ارکان، امزاج، اخلاط، ارواح، اعضا، قوا و افعال است. طب سنتی اعتقاد دارد همه موجودات از 4 عنصر آب، هوا، آتش و خاک تشکیل شده‌اند و در طب سنتی هر ماده بر اساس عملکرد به این عناصر تقسیم می‌شود.  هدف طب سنتی این است که موجب ثبات و ایجاد تعادل در بدن شود.

هرچه پیرامون ما وجود دارد از گفتار، کردار، و رفتار منتسب به یکی از عناصر آب، هوا، آتش و خاک است. ترکیب این اجزا مزاج را ایجاد می‌کند و هر یک از مزاج‌ها ویژگی‌های خاصی دارد و مزاج افراد باید در انتخاب رشته تحصیلی، شغل، رشته هنری و ازدواج مد نظر قرار گیرد. درباره کودکان نوع موسیقی که کودک می‌شنود، رنگ کاغذ دیواری و حتی رنگ لباس بر مزاج کودک تاثیرگذار است.

دکتر یوسفی با ذکر مصادیقی عناصر سرد و گرم را توضیح داد و گفت: عناصر خانواده سرد شامل آب و خاک است که در ماست و هندوانه وجود دارد اگر کیفیت سرد بر بدن غلبه کرد آویشن، نعنا ، تخم کرفس به ماست اضافه شود تا از سردی آن کاسته شود.

عنصر آتش لطافت، حرارت و سبکی ایجاد می‌کند به عنوان مثال خنده در بدن ایجاد شور و نشاط و حرارت می‌کند.  امید و آرزوی خوب و دعا کردن برای دیگران حرارت ایجاد می‌کند عصبانیت عنصر گرم دارد و از جنس حرارت است. آرامش و سکون و نشستن از جنس سرد است وسوءظن، بدبینی و حسد ناشی از مزاج سرد است . اما به طور کلی هیچ یک از مزاج‌ها منفی یا مثبت تلقی نمی‌شوند و هر یک دارای ویژگی‌های خاصی هستند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب