امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ربیعی در همایش روز جهانی گردشگری عنوان کرد؛

ایجاد یک شغل دائم با ورود 5 گردشگر به ایران / مهمترین زیر ساخت گردشگری در ایران ایجاد فرهنگ مناسب و فرهنگ مدارا با توریست است

خبرایران: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آمارها نشان می‌دهد به ازای حدود 5 نفر گردشگر، یک شغل دائم ایجاد می‌شود؛ بنابراین رسیدن به مرز 20 میلیون گردشگر، به معنای تحقق 4 میلیون و 167 هزار شغل ثابت است.
ایجاد یک شغل دائم با ورود 5 گردشگر به ایران / مهمترین زیر ساخت گردشگری در ایران ایجاد فرهنگ مناسب و فرهنگ مدارا با توریست است
به گزارش خبر ایران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی در همایش روز جهانی گردشگری که با حضور دکتر نوبخت سخنگوی دولت، آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد با اشاره به اینکه 193 کشور جهان دور روز پیش در 25 سپتامبر 2015 ، چشم‌انداز توسعه تا سال 2030 را تصویب کردند گفت:  ایران نیز در شمار پذیرندگان و تصویب‌کنندگان این سند بین‌المللی است و باید متناسب با پذیرش این سند، اقدامات مثبتی برای تحقق اهداف مندرج در آن صورت دهد. 

وی افزود: حال این سوال پیش می آید که چرا باید در روز جهانی گردشگری، باید از تصویب دستور کار توسعه بعد از 2015 و حفاظت و صیانت از محیط زیست سخن گفت؟ در پاسخ باید گفت مروری بر 17 آرمان مشخص شده در این سند نشان می‌دهد که چه نسبت وثیقی بین تحقق این آرمان‌ها و «توسعه گردشگری پایدار» وجود دارد. 

ربیعی خاطر نشان کرد:  پایان دادن به همه صورت‌های فقر در هر جایی، تضمین زندگی‌های سالم برای همه در هر سنی،  و توانمند ساختن زنان و دختران، ارتقای رشد اقتصادی پایدار،  اشتغال و کار مولد و شایسته برای همگان، کاهش نابرابری میان و بین کشورها، در پیش گرفتن اقدامات فوری علیه تغییرات آب و هوایی، 7 آرمان از این سند است که همگی به توسعه گردشگری نیز کمک می کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت:  با توجه به آرمان های موجود در این سند می  توان گفت الگوهای پیشین توسعه در ایران، نتوانسته‌اند تضمین‌کننده محیط زیست سالم، اشتغال  مناسب، کار شایسته و توانمندسازی باشند و نتوانسته‌اند ثروت را در جامعه ایرانی با توازن و عدالت توزیع کنند. 

وی تصریح کرد: شاید بزرگ‌ترین مشکلی که الگوهای قبلی توسعه ایجاد کرده‌اند، عدم تضمین اشتغال مناسب است چرا که در آن الگوها بر سرمایه‌گذاری در صنایعی که نیازمندی سرمایه‌ای آن‌ها بسیار زیاد، میزان اشتغال مستقیم آن‌ها کم، و آلودگی محیط زیستی آن‌ها زیاد است تأکید شده است و همچنین  در این الگوها مدل مرکز – پیرامون به شدت دنبال شده است.

گردشگری فرصتی است تا الگوی سرمایه‌گذاری و توسعه کشور را بر اساس آن تغییر دهیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه گردشگری فرصتی است تا الگوی سرمایه‌گذاری و توسعه کشور را بر اساس آن تغییر دهیم گفت:  به این ترتیب به سطح بالاتری از توان اشتغال‌زایی دست  می‌یابیم. 

ربیعی افزود: خوشبختانه همه نقاط ایران ظرفیت‌هایی برای صورت‌های مختلف گردشگری  از جمله؛گردشگری فرهنگی، زیارتی، ورزشی، اکو توریستی، ماجراجویانه، تفریحی و ... – دارند، بنابراین این ظرفیت را دارد تا اشتغال را در سراسر ایران گسترش دهد. به علاوه، توسعه گردشگری نیازمند مشارکت فعالانه بخش خصوصی، توزیع سرمایه‌گذاری‌ها در سراسر کشور، و بازتوزیع ثروت است. 

وی یادآور شد: گردشگری این ظرفیت را دارد که با تولید شغل با سرمایه‌گذاری کمتر و با پایداری بیشتر، کشور را به سمت توسعه پایدار و تحقق اهداف توسعه پایدار بعد از 2015 سوق دهد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  تاثیر گردشگری بر اشتغال را از دو جهت بررسی کرد و گفت:  گردشگری به شدت بر فروش خدمات متکی است و در اقتصادهای جدید، بیشترین میزان اشتغال‌زایی در این بخش وجود دارد همچنین گردشگری قادر است زنجیره‌های مختلفی از تولید تا مصرف کالاها و خدمات را به یکدیگر وصل کند و از این جهت، میزان اشتغال تولیدشده در این بخش بسیار قابل توجه است. 

ربیعی افزود: به نظر من توسعه گردشگری می تواند بخشی از اقتصاد مقاومتی درون زا و برون گرا باشد و ما به واسطه آن می توانیم زندگی بدون نفت و سفره های بدون نفت را در کشور تجربه کنیم. 

وی در خصوص درآمدهای ناشی از گردشگری در ایران گفت: بر اساس افق 1404، با ورود 20 میلیون گردشگر و با هزینه کرد متوسط 1710 دلار در هر سفر، درآمد حاصله بالغ بر 20/34 میلیارد دلار خواهد شد. اگر خارج از استانداردهای سازمان جهانی گردشگری هزینه کرد هر گردشگر ورودی به ایران را حدود 1000 دلار در نظر بگیریم، درآمد مستقیم این صنعت بالغ بر 20 میلیارد دلار در سال 1404 خواهد بود.

ربیعی با تاکید بر اینکه تاکنون در جهان برای مبارزه با فقر، راهی کارآمدتر از ایجاد شغل پایدار و شایسته یافت نشده است خاطر نشان کرد: گردشگری ظرفیت دارد تا در صورتی که به شکل پایدار دنبال شود از طریق ایجاد شغل، به ابزاری برای ایجاد اشتغال بدل گردد. 

وی گفت:  امروزه از توسعه صنعت گردشگری به عنوان مهمترین عامل در کاهش مفاسد اجتماعی و رسیدن به جامعه سالم یاد می کنند.و تحصیل رفاه اجتماعی و رسیدن به حداقل های زندگی قابل استناد و استاندارد شده قطعاً از طریق توسعه و رونق صنعت گردشگری میسر است.

مهمترین زیر ساخت گردشگری در ایران ایجاد فرهنگ مناسب و فرهنگ مدارا با توریست است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از نبود زیرساخت‌های مناسب برای پذیرش گردشگر گفت: بسیج ملی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم نیز خود بخشی از فرایند اشتغال‌زایی است.

وی افزود: از مهمترین زیر ساخت ها ایجاد فرهنگ مناسب، فرهنگ پذیرش، مدارا با توریست، جذب توریست، تغییر نگاه در همه ارکان،  ایجاد زیر ساخت حقوقی برای حمایت از گردشگر و همچنین آموزش های لازم برای هتلینگ و پذیرایی از گردشگران است.

ربیعی در این همایش آمادگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در جهت توسعه اشتغال، مبارزه با فقر، توانمندسازی گروه‌های حاشیه‌ای و ضعیف، و تقویت نظام حمایت‌های اجتماعی کشور اعلام کرد و گفت: این وزاتخانه همچنین آمادگی دارد علاوه بر فعال کردن بخش تعاون و کسب سهم بیشتری از اقتصاد ایران برای این بخش، فعالانه در تشویق و پیشبرد صنعت گردشگری کشور ایفای نقش کند.  

وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای، آموزش های خود را در زمینه هتل داری آغاز کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر گردشگری داخلی خاطر نشان کرد : سالمندان و بازنشستگان باید سهم عمده ای در گردشگری داخلی داشته باشند و باید امکانات لازم برای گردشگری آنها فراهم شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب