امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11895 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی اعلام کرد؛

سومین جشنواره شعر حوزه اشراق برگزار می شود/ رونمایی از دو کتاب در اختتامیه جشنواره اشراق/ اهدا 10 سکه بهار آزادی به شاعر فاخر/ لسان شعر بالاترین لسان‌هاست /فراخوان جشنواره در 90 کشور منتشر می‌شود

خبرایران: حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی دبیر سومین جشنواره بین‌المللی شعر حوزه اشراق با بیان اینکه فراخوان سومین جشنواره شعر حوزه اشراق در 90 کشور منتشر می‌شود، گفت: نفرات اول تا سوم هر بخش جشنواره به ترتیب سه، دو و یک سکه بهار آزادی دریافت می‌کنند.
سومین جشنواره شعر حوزه اشراق برگزار می شود/ رونمایی از دو کتاب در اختتامیه جشنواره اشراق/ اهدا  10 سکه بهار آزادی به شاعر فاخر/ لسان شعر بالاترین لسان‌هاست /فراخوان جشنواره در 90 کشور منتشر می‌شود

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری سومین جشنواره شعر حوزه پیش از ظهر امروز یکشنبه، 29 شهریور با حضور «حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی» دبیر سومین جشنواره شعر حوزه(اشراق) و اصحاب رسانه در نمایندگی دفتر تبلیغات اسلامی قم درتهران برگزار و دراین نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی، دبیر سومین جشنواره شعر حوزه(اشراق) در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه از میان برگزیدگان جشنواره یک نفر به عنوان شاعر فاخر حوزه معرفی و صاحب جایزه ویژه می‌شود، گفت: به این شاعر فاخر 10 سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه در طول تاریخ بیشتر شاعران بزرگ فارسی برخاسته از حوزه بوده‌اند، توضیح داد: حافظ پیش از شاعر بودن به عنوان فقیه و مفسر قرآن کریم مطرح بود و در زمان خود عالم دینی بود که قرآن را در 14 روایت می‌خواند و یک قرآن‌شناس و حافظ قرآن بود. همچنین مولانا و سایر شعرای بزرگ فارسی اغلب اهل تفسیر و آشنا با علوم قرآن بودند.

دبیر سومین جشنواره شعر حوزه (اشراق) تصریح کرد: لسان شعر بالاترین لسان‌هاست و پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به شعر در حوزه علمیه جدی‌تر شد و بنده سال 67 خدمت مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور بودند رسیدم و آمادگی خود را برای برگزاری کنگره شعر حوزه اعلام کردم. ایشان وقتی لیست شاعران حوزوی را دیدند استقبال کردند. اولین جشنواره شعر حوزه سال 68 با پیام ایشان آغاز به کار کرد و دومین کنگره را در مشهد برگزار کردیم که همزمان با رحلت امام خمینی(ره) بود و تبدیل به یادواره «در سوگ آفتاب» شد و در آن کنگره شاعران بزرگی چون صادق آهنگران و حمید سراج اشعاری را درباره امام خمینی(ره) خواندند و علی معلم و علی موسوی گرمارودی فی البداهه اشعاری را سرودند. تا اربعین امام خمینی(ره) اشعاری که در رسانه ملی پخش می‌شد دستاورد کنگره بود و در محل برگزاری جشنواره شاعران طوماری را در بیعت با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به امضا رساندند.

وی ادامه داد: سال 70 به آفریقای جنوبی رفتم و جریان جشنواره با نام «شعر و قصه طلاب» ادامه یافت و 12 دوره آن برگزار شد تا اینکه مسئولیت برگزاری آن به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم رسید. سومین جشنواره بین‌المللی اشراق به همت انجمن شعر طلاب برگزار می‌شود و امیدواریم برگزیدگان این جشنواره روزی در زمره مدیران فرهنگی آینده کشور قرار گیرند.

دبیر سومین جشنواره اشراق با بیان اینکه فراخوان جشنواره از امروز بر روی سایت ویژه جشنواره به نشانی sher@eshragh.info قابل دسترسی است، گفت: این جشنواره در سه بخش کلاسیک، آزاد و کودک و نوجوان با حضور شاعران حوزوی کشورهای فارسی‌زبان دنیا برگزار می‌شود و شاعران روحانی اهل سنت نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی با بیان اینکه فراخوان جشنواره در 90 کشور منتشر می‌شود، افزود: نفرات اول تا سوم هر بخش جشنواره به ترتیب سه، دو و یک سکه بهار آزادی دریافت می‌کنند. آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره باید فاخر و جدید باشند.

دبیر سومین جشنواره شعر اشراق با بیان اینکه مراسم اختتامیه جشنواره اواخر آذر در ایوان شمس برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم از دو کتاب «رواق اشراق» شامل جمع‌آوری تذکره شعرای گذشته و معاصر به قلم محمدعلی مجاهدی و «سبحه صد دانه» اثر امیر مهدی حکیمی رونمایی می‌شود.

همچنین در این نشست، محمد حسنی، رئیس مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم در سخنانی با تاکید بر اینکه جشنواره‌های مختلفی در این مرکز برگزار می‌شود، گفت: در تمام جشنواره‌های موسیقی، رسانه، سینما و ... به هدف مورد نظر رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه داشته‌های حوزه علمیه در زمینه شعر قابل اعتناست، افزود: بیشتر شاعران بزرگ معاصر طلبه بوده‌اند. امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و بزرگانی چون آیت‌الله طباطبایی هم عالم دین و هم ادیب محسوب می‌شوند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب