امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11853 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي خبر داد؛

تغییر سهمیه سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی از اول مهرماه / وجود 806 هزار دستگاه ناوگان عمومی گازوئیل‌سوز در کشور/ سهمیه پیمانه به همه ناوگان تعلق می گيرد

خبرایران: شهرام آدم‌نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي ضمن تشريح جزئیات طرح تخصيص سهميه سوخت براساس پيمايش ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي، از تغییر سهمیه سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی از اول مهرماه خبر داد.
تغییر سهمیه سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی از اول مهرماه / وجود 806 هزار دستگاه ناوگان عمومی گازوئیل‌سوز در کشور/ سهمیه پیمانه به همه ناوگان تعلق می گيرد

به گزارش خبرایران ، شهرام آدم‌نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي در نشستي با خبرنگاران با اشاره به اينكه از اواخر سال 89 و با آغاز هدفمندی یارانه‌ها، سهمیه‌بندی گازوئیل نیز آغاز شد‌، خاطرنشان كرد: در گام نخست، سهمیه‌بندی سوخت ناوگان عمومی جاده‌ای و درون‌شهری اعم از کامیون، اتوبوس و وانت‌بار در 9 بند و براساس تناژ طبقه‌بندي شد و سهمیه‌ها نيز براساس ناوگان‌ اختصاص یافت‌.

وي با بيان اينكه در حال حاضر 806 هزار دستگاه ناوگان عمومی گازوئیل‌سوز در کشور وجود دارد، اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد گازوئیل در بخش حمل‌ونقل عمومی مصرف می‌شود كه در همين راستا در 14 بهمن ماه 1393 طبق مصوبه هیئت وزیران، توزیع سوخت براساس پیمایش برای ناوگان عمومی مصوب و مقرر شد ارائه سوخت به ناوگان براساس پیمایش وکنترل و نظارت توسط سامانه ردیاب انجام شود.

معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به اينكه طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تا ابتدای مهر ماه 95 بايد تمامي ناوگان موجود در كشور به این سامانه مجهز شوند‌، خاطرنشان كرد: بر اين اساس، مقرر است وزارتخانه‌های راه و شهرسازي و کشور به عنوان متولیان حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری این سامانه‌های ردیاب را روی 806 هزار دستگاه ناوگان نصب کنند.

آدم‌نژاد در ادامه، با بيان اينكه طرح تخصيص سوخت براساس پیمایش به صورت آزمايشي از ابتداي اردیبهشت‌ ماه سال 94 در كشور اجرايي شد، گفت: در همين راستا نيز کارگروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت راه، وزارت کشور و ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت تشکیل شد تا میزان مصرف و تخصیص سوخت در كشور را مشخص كنند.

وي با اشاره به برخي مشكلات موجود در این خصوص گفت: از جمله اين مشكلات اين بود كه باید اطلاعات را به صورت برخط به جایگاه‌های کشور ارسال و کارت‌های سوخت نيز تعویض می‌شد‌، که برخی از این جایگاه‌ها برخط نبودند و یا سیستم پایداری لازم را نداشت و باید کارت‌های سوخت تغییر مي‌كرد. ضمن اينكه بسیاری از این 806 هزار دستگاه ناوگان، بارنامه و صورت‌وضعیت نداشتند که از این تعداد تنها ۳۰۰ هزار وسیله‌نقلیه سند حمل به ازای هر سفر می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین پس از پایش اولیه، موضوع تردد ناوگاني مطرح بود كه به صورت توأمان در درون‌شهري و برون‌شهري تردد داشت و اين خود نيز مشکلاتی را ایجاد کرده بود‌، لذا در این راستا کارگروه جلسات متعددي با رانندگان و اتحادیه‌ها تشکیل داد تا بتوانيم به فرآیند مناسبي در زمينه توزیع دست پيدا كنيم.

معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه مقرر است از اول مهرماه امسال طرح تخصیص سهمیه سوخت براساس پیمایش تغییرات جزئی داشته باشد‌، تصريح كرد: بر اين اساس، در گام اول همه ناوگان سهمیه پایه دريافت مي‌كنند و در سهمیه بعدی، كه سهمیه عملکردی است، براساس عملکرد شامل بارنامه، صورت‌وضعیت و راهنامه بین‌المللی CMR به ناوگان سوخت تعلق مي‌گيرد.

وي با اشاره به اينكه كه در جدول جدید، 11 مدل ناوگان برحسب تن درنظر گرفته شده است، تصريح کرد: مشكل ترددهای یکسر خالی نیز در سیستم جدید رفع می‌شود؛ بدین ترتیب که با ارائه نرم‌افزاری در سیستم صدور بارنامه پیمایش براساس عملکرد به لیتراژ تبدیل می‌شود‌.

وی تعداد جایگاه‌هاي ارائه سوخت گازوئیل در کشور را 2131 باب ذكر كرد و افزود: از اين تعداد، 1856 دستگاه برخط است و تا هفته آينده بر اين تعداد افزوده مي‌شود‌. ضمن اينكه از اول مرداد ماه، طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش برای تمامي جایگاه‌ها بررسی شد و در نیمه اول شهریور ماه، تمامي داده‌ها مورد پردازش قرار گرفت و بر اين اساس تغییر سهمیه‌ها از اول مهرماه انجام می‌شود‌.

آدم‌نژاد همچنين با بیان اینکه سوخت در دو پیمانه و هر 15 روز يكبار به کارت‌ها واریز می‌شود، گفت: در تلاش هستيم فواصل واریز پیمانه‌ها را کاهش داده و به صورت روزانه اين كار انجام شود.

وی با تأكيد بر اینکه سهمیه پیمانه به همه ناوگان تعلق مي‌گيرد، يادآور شد: برای اختصاص سهمیه دوم و یا همان پیمانه دوم، باید ناوگان در یکی از 1856 جایگاه برخط یکبار سوخت‌گیری کرده باشد‌.

معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي در ادامه، با اشاره به سامانه پیامکی 60401411 گفت: رانندگان می‌توانند با ارسال شماره کارت هوشمند خود به این سامانه پیامکي، از ميزان پیمایش ماه قبل خود و همچنين ميزان سهمیه اختصاص‌يافته مطلع شوند‌. همچنین رانندگان می‌توانند از طریق شماره‌گیری #141*6040* از ميزان پيمايش و عملكرد خود آگاه شوند.

وی افزود: ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری گازوئیلی همچنين باید با مراجعه به سایت‌های وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و بهیاری‌ها و از طريق سايت www‌.navganbari‌.ir ثبت‌نام کنند، چرا كه اگر ثبت‌نام انجام نشود سهمیه ناوگان کاهش می‌یابد. دو شماره تلفن 0219711821 و 02166122965 نيز پاسخگوي سؤالات رانندگان درون‌شهری در اين زمينه خواهند بود.

اين گزارش حاكي است: رانندگان همچنين می‌توانند با مراجعه به مراکز صدور کارت هوشمند یا سایت www‌.rmto‌.ir بخش استعلام کارت هوشمند، از میزان پیمایش اعلام شده مطلع شوند.

آدم‌نژاد با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي هم گفت: در همين راستا به صورت آزمایشی برای ۲۰ هزار خودرو حمل‌ونقل برون‌شهری بانک اطلاعاتی ایجاد شده و در مراحل بعدی مقرر است برای حمل‌ونقل درون‌شهری نيز این کار انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي درخصوص ميزان هزينه‌هاي صرف شده براي اجراي اين پروژه نيز گفت: با توجه به اينكه مقدمات اجرايي اين كار توسط سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي انجام شده است و در اين خصوص تنها سامانه‌هاي موجود به صورت يكپارچه درآمده‌اند، هزينه زيادي صرف نشده است، اما نصب سامانه ردياب روی 806 هزار ناوگان موجود در كشور هزینه فراواني دارد، كه برای تأمین اعتبارات، مقرر است ارقامی از محل بند «ق» تبصره بودجه اختصاص ‌یابد‌.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب