امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11838 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترسنگری اعلام کرد؛

هدف جایزه دعبل معرفی آثار به کتابخانه‌ها وجامعه است/ متاسفانه دردو رشته نثر ادبی وشعرکودک آثار شاخصی دریافت نکردیم/ متاسفانه دررشته نثر ادبی و شعر کودک آثار شاخصی دریافت نکردیم

خبرایران: دبیرعلمی اولین دوره جایزه دعبل گفت: شناخت کاستی‌ها و نارسایی‌ها، شناخت نویسندگان، پژوهشگران و صاحب نظران، بهره گیری از توانایی‌ها برای برطرف کردن کاستی‌ها و ...از اهداف جایزه دعبل است.
هدف جایزه دعبل معرفی آثار به کتابخانه‌ها وجامعه است/ متاسفانه دردو رشته نثر ادبی وشعرکودک آثار شاخصی دریافت نکردیم/ متاسفانه دررشته نثر ادبی و شعر کودک آثار شاخصی دریافت نکردیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری اولین دوره جایزه دعبل با عنوان «کتاب‌ سال عاشورایی»، صبح امروز سه شنبه ۲۴ شهریور ماه ۹۴، با حضور«دکتر محمدرضا سنگری» دبیرعلمی این جایزه، «علی عظیمی» رئیس هیات مدیره بنیاد دعبل خزاعی«محمد اسفندیاری» عضو هیات علمی بنیاد و از داوران جایزه دعبل و اصحاب رسانه در محل بنیاد دعبل خزاعی برگزارو دراین نشست خبری«دکتر محمدرضا سنگری» دبیرعلمی اولین دوره جایزه دعبل اظهارداشت: فکر جایزه دعبل از آغاز شکل‌گیری هیئت علمی بنیاد آغاز شد، یعنی ۵ سال از اندیشه این جایزه گذشته است. اولین هدفی که از تعیین جایزه دعبل داریم ارائه تصویر روشن از وضعیت آثار مکتوب در حوزه عاشورا است. دقیقا نمی‌دانیم که از گذشته تا کنون چه اتفاقاتی در این حوزه افتاده است اما الان می‌دانیم که خلاها کجاست.

دبیرعلمی اولین دوره جایزه دعبل تصریح کرد: شناخت کاستی‌ها و نارسایی‌ها، شناخت نویسندگان، پژوهشگران و صاحب نظران، بهره گیری از توانایی‌ها برای برطرف کردن کاستی‌ها، ترغیب و حمایت از پژوهشگران، نقد و بررسی آثار عاشورایی، تکمیل کتابخانه بنیاد دعبل و معرفی آثار به کتابخانه‌ها و جامعه از دیگر اهداف اجرای جایزه دعبل است، ضمن اینکه جایزه دعبل دو سالانه است. در اولین دوره جایزه کتاب سال عاشورایی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ آثار مرتبط را طی فراخوانی بررسی کردیم و نهایتا ۵۳۷ اثر شناسایی شد.

وی خاطرنشان کرد: آثاردر۵ حوزه ادبیات، فرهنگ و تاریخ، هنر، کودک و نوجوان و ترجمه تقسیم بندی شد و مجموعا ۱۸ رشته در ذیل این ۵ حوزه تعریف کردیم. پس از بررسی و داوری آثار توسط ۲۶ داور متخصص، ۱۲۳ اثر به مرحله دوم راه پیدا کردند.

دکترسنگری عنوان داشت: جایزه دعبل در پنج حوزه ادبیات، فرهنگ و تاریخ، هنر، کودک و نوجوان و نیز ترجمه اقدام به جذب آثار کرده است، گفت: متاسفانه در دو رشته نثر ادبی و شعر کودک آثار شاخصی دریافت نکردیم. همچنین در رشته ترجمه نیز آثار کمی از واقعه عاشورا از فارسی به زبان‌های دیگر ترجمه شده است.

وی افزود: در نهایت ۱۷ اثر برگزیده و ۳ اثر شایسته تقدیر شدند که در روز اختتامیه اعلام می‌شود. برنامه اختتامیه روز ۷ مهر و از ساعت ۱۵ در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار می‌شود.

علی عظیمی رئیس هیات مدیره بنیاد دعبل خزاعی، در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: جامعه مداح از کارامدترین اقشار اجتماعی در انقلاب اسلامی بوده و هست. این جامعه بخاطر تفاوت اقلیم‌ها، شیوه‌ها و سنت‌ها انسجام خوبی نداشته است. بنیاد دعبل برای تحقق این آرمان متولد شد.

وی افزود: در نتیجه فعالیت‌های بنیاد توانستیم شبکه و زیر ساخت خوبی را ایجاد کنیم. امروز در ۳۱ استان کشور دفتر و شورای بنیاد را راه‌اندازی کردیم و به یک شبکه سراسری رسیدیم و برای کارهایمان احتیاج به بانک اطلاعاتی مداحان داشتیم که امروز قوی‌ترین بانک را در بنیاد فراهم کرده‌ایم. تعداد زیادی از مداحان صاحب پروانه شدند و شناسنامه فعالیت گرفتند.

 رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل تاکید کرد: در بنیاد تصمیم داریم تا دو نیاز را پوشش دهیم. اولین هدف، حمایت بیمه‌ای از جامعه مداح است که توانستیم شبکه بیمه را راه اندازی کنیم. در بخش دوم تصمیم داریم تا خلا جدی کار فرهنگی را پر کنیم. برای اینکار در همان ابتدا یک هیئت علمی تخصصی مداحی را تاسیس کردیم. پروژه‌هایی در آن صورت گرفت و امروز برنامه‌ آن برای آینده مشخص است.

 محمد اسفندیاری، عضو هیات علمی بنیاد و از داوران جایزه دعبل، در ادامه این نشست خبری گفت: متاسفانه، در نقد کتاب ضعیف هستیم و تنها حدود ۵ مجله نقد کتاب در ایران منتشر می‌شود. حالا که از نقد دور مانده‌ایم می‌توانیم کار دیگری کنیم و آن تشویق آثار و کتاب‌های خوب است. امیرالمومنین می‌فرماید: بدکار را با پاداش دادن به نیکوکار تشویق کن

 وی یادآورشد: در حوزه فرهنگ اسلامی قوی‌ترین و ضعیف‌ترین آثار به چاپ می‌رسد. حالا که نهاد و کسی عهده‌دار نقد آثار ضعیف نیست، می‌توانیم کتاب‌های خوب را مطرح کنیم. جایزه دعبل به همین دلیل ایجاد شده است و باید بگویم در ایران کنونی نیز در به روی همان پاشنه می‌چرخد، برای جمعیت ۸۰ میلیونی تنها ۵ مجله ویژه نقد کتاب به چاپ می‌ رسد در حالی که این تعداد مجله نیز نمی‌‌تواند به تمام کتاب‌های حوزه‌های مختلف بالاخص کتاب‌های عاشورایی بپردازد.

اسفندیاری ابرازداشت: حالا که نمی‌‌توانیم تمام کتاب‌های عاشورایی را نقد کنیم بهتر است کتاب‌های خوب را تشویق کنیم. در حوزه واقعه کربلا و زندگی امام حسین (ع) کتاب‌های قوی و ضعیفی نوشته شده است که لزوم نقد را پر رنگ می‌کند. کتاب سال عاشورایی و جایزه دعبل به دنبال این هدف است که با داوری‌های دقیق و ضایع نکردن حق نویسندگان و بدون سهل‌انگاری در امر داوری کتاب‌های برتر را معرفی و از آنها تجلیل کند و داوری‌ها بسیار دقیق بوده است تا ارزش کار کسی نادیده گرفته نشود.

بنابراین گزارش، نخستین جایزه دعبل به کتاب‌های برتر عاشورایی، سه‌شنبه، 7 مهر ماه سال جاری، در مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر «سرچشمه» به کتاب‌های برتر اهدا می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب