امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11763 تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۳:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

فردا 22 شهریور پخش می شود؛

روایت قاچاق اعضای بدن توسط صهیونیست ها در«بازی خون»/ روایتی از پیرترین درخت ایراندرختی با عمر تقریبی 4 هزار سال در «درخت پارسیک»

خبرایران:شبکه مستند سیما برای روز یکشنبه 22 شهریور مستندهای جذابی از جمله نخستین کاشفان آمریکا در «اسرار ناگفته تاریخ»، قاچاق اعضای بدن توسط صهیونیست ها در «بازی خون»، داستان محوطه های مهم باستانی در «ایران از پس هزاره ها» و روایتی از پیرترین درخت ایران در «درخت پارسیک» را برای پخش در نظر گرفته است.
روایت قاچاق اعضای بدن توسط صهیونیست ها در«بازی خون»/ روایتی از پیرترین درخت ایراندرختی با عمر تقریبی 4 هزار سال  در «درخت پارسیک»
به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، یکشنبه 22 شهریور ساعت 13:10 نهمین قسمت از مجموعه «محیط زیست برای همه» روی آنتن می رود.
این مجموعه درباره محیط زیست انسانی، محیط زیست طبیعی و محیط زیست دریایی ایران است و برای تولید آن به 30 استان سفر شده است.
زندگی زنان بی سرپرست و کودکان یتیم در «طرح اکرام»
آخرین قسمت از مجموعه پنج قسمتی «طرح اکرام» یکشنبه ساعت 16 از شبکه مستند سیما پخش می شود.
هر قسمت از این مجموعه، موضوعی جداگانه دارد و در هر قسمت آن، به زندگی زنان بی سرپرست و کودکان یتیم پرداخته می‌شود و موضوع از نگاه یکی از این زنان یا یکی از اطرافیان آنها بررسی می‌شود.
پوران درخشنده با همکاری محمد ابراهیمیان فیلمنامه‌های این مجموعه مستند را نوشته است و «طرح اکرام» به مدت 40 دقیقه یکشنبه 22 شهریور ساعت 16 پخش می شود.
قسمت 24 مجموعه «رادیو مستند» ساعت 17 یکشنبه روی آنتن می رود. این مستند به تهیه کنندگی محمدعلی شیرزادی سراغ برنامه‌های مختلف شبکه‌های رادیویی می رود و به نوعی آنها را به تصویر می کشد. گویی که مردم با تماشای این برنامه یک برنامه رادیویی را هم دیده اند و هم شنیده اند و از آنچه در پشت صحنه برنامه ها رخ می‌‌دهد نیز باخبر شده اند.
نخستین کاشفان آمریکا در «اسرار ناگفته تاریخ»
«اسرار ناگفته تاریخ» مستندی درباره تاریخ انسان و اتفاقات مهمی که برای ما رخداده است. قسمت دوم این مجموعه یکشنبه ساعت 18 روی آنتن می رود و درباره نخستین کاشفان قاره آمریکا است.
آداب و رسوم ازدواج در شهرهای مختلف ایران
قسمت چهارم «عروسی اقوام» در ساعت 19 برای پخش آماده شده است. این برنامه به آداب و رسوم  مراسم ازدواج در شهرهای مختلف ایران می پردازد و تنوع این مراسم را در نقاط مختلف کشور چون دشت مغان، بندر عباس، بندر ترکمن، زابل، چابهار و... به تصویر می‌کشد.
 
قسمت 13 «نشانه های خاک» ساعت 20 پخش می شود. این اثر 38 دقیقه ای به کارگردانی محمد مقدم در مورد میراث فرهنگی و تمدن ایران ساخته شده است.
 
روایتی از مشهد قدیم در «هویت»
 
ساعت 20:30 قسمت دوم مجموعه «هویت» برای پخش در نظر گرفته شده که درباره مشهد قدیم است و با استفاده از مصاحبه و تصاویر آرشیوی ساخته شده است.
بخش های مختلف این مستند شامل خیابان، محلات، سلمانی، خانه ها، پدرپیشه، عطاری، درشکه چی، عکاسی فوری، عکاسی غیر فوری، بازار، سینما، رادیو، نمایش، حمام، قناعت، معماری حرم، معماران قدیم حرم، مادر، تغذیه و ... است.
قاچاق اعضای بدن توسط صهیونیست ها در «بازی خون»
مستند «بازی خون» در یک قسمت 26 دقیقه ای برای ساعت 21 در نظر گرفته شده است.
این مستند به موضوع قاچاق اعضای بدن توسط صهیونیست ها می پردازد. طبق اخباری که برخی روزنامه های بین المللی فاش کردند، رژیم صهیونیستی علاوه بر فلسطین، در کشور آذربایجان و نپال نیز به قاچاق اعضای بدن انسان ها می پردازد. موضوعی که مشخص نیست چرا با وجود فاش شدن آن مدعیان حقوق بشر واکنشی نشان نمی دهند.
داستان محوطه های مهم باستانی در «ایران از پس هزاره ها»
مجموعه «ایران از پس هزاره‌ها» ساعت 22 روی آنتن می رود. مستندی که در 10 قسمت تولید شده و قسمت دوم آن نیز به محوطه‌های باستانی و تاریخ باستان‌شناسی ایران می پردازد.
به طور کلی این مستند در 10‌ قسمت اول به داستان محوطه‌های مهم باستانی ایران از زبان باستان‌شناسان نامدار می‌پردازد. این باستان‌شناسان خاطرات خود را از کاوش‌های باستان شناختی تعریف ‌می‌کنند.
تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه پژمان مظاهری‌پور است و پژوهش آن را مریم حق‌پناه انجام داده؛ تدوین بر عهده مریم حق‌پناه و آرش زاهدی‌اصل بوده است. شهرام درخشان نیز به عنوان گوینده با این مجموعه همکاری داشته است.
روایتی از پیرترین درخت ایران در «درخت پارسیک»
آخرین مستندی که در روز یکشنبه 22 شهریور پخش می شود نیز «درخت پارسیک» است. این مستند ساعت 23 به مدت 55 دقیقه روی آنتن می رود و موضوع آن سرو کهن ابرکوه است.
درختی با عمر تقریبی چهار هزار سال که به عنوان پیرترین درخت ایران و احتمالاً آسیا و سومین درخت پیر جهان به حساب می آید.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب