امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11473 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر بهداشت خبر داد؛

ایجاد مراکز بهداشتی برای ۸ میلیون حاشیه‌نشین در کمتر از یک سال/۸۰ هزار تخت بیمارستانی و ۲۰۰ هزار پرسنل درمانی نیاز داریم

خبرایران: وزیر بهداشت با اشاره به ایجاد مراکز بهداشتی برای ۸ میلیون نفر در کمتر از یک سال، گفت: برای اجرای طرح تحول نظام سلامت باید از حمایت بخش خصوصی و در نظر گرفتن سود منطقی،‌ مالیات از کالاهای آسیب‌رسان مانند سیگار و پرداخت به موقع هزینه‌های درمانی توسط بیمه‌ها بهره ببریم.
ایجاد مراکز بهداشتی برای ۸ میلیون حاشیه‌نشین در کمتر از یک سال/۸۰ هزار تخت بیمارستانی و ۲۰۰ هزار پرسنل درمانی نیاز داریم
به گزارش خبرایران، حسن قاضی‌زاده هاشمی در همایش گرامیداشت روز پزشک که امروز یکشنبه در تالار ابن‌سینای دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس فاصله بیمارستان‌های صحرایی با خط مقدم کم‌تر از 10 کیلومتر بود و در طول این سال‌ها در کنار دولت‌های مختلف خدمات مختلفی را برای همه ایرانیان انجام دادیم. در اجرای طرح تحول سلامت نیز پزشکان، پرستاران و همه گروه‌های پیراپزشکی تلاش خود را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به انتقادهایی که این روزها به جامعه پزشکی می‌شود،‌ ادامه داد: تریبون‌های کشور باید احتیاط کنند. اکنون ما در پزشکی به عزیزانی افتخار می‌کنیم که بخشی از آنها را در جمع خود نداریم. امیدواریم همانطور که ما در این رشته همچنان که توانسته‌ایم رضایت عامه مردم را کسب کنیم، دیگران نیز از این وظیفه مهم صیانت کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اسلام و ایران در طب سابقه بسیاری دارند و بزرگانی چون جرجانی، رازی و ابن‌سینا را در تاریخ خود داشته‌اند.

وی افزود: با وجود شکست در جنگ‌های صلیبی، اما توانستیم از فرهنگ غنی این کشورها و کشورهای اسلامی بهره ببریم.

هاشمی با بیان نقش مجلس به‌ویژه علی لاریجانی، اظهار داشت: خیلی‌ها نقش ویژه دکتر لاریجانی را در برنامه‌های دولت نمی‌دانند. واقعاً ما در کشاکش برنامه‌ها، حمایت ایشان و مجلس محترم را داشته‌ایم و البته هر آنچه نقص است از ماست.

وی کاهش پرداخت از جیب مردم را مهم‌ترین هدف در اجرای طرح تحول سلامت عنوان کرد و گفت: با هدف‌گیری که در این طرح داشتیم، پرداخت از جیب مردم به‌ویژه در مناطق مرزی و محروم کاهش یافت و این طرح توانست با دسترسی به پزشکان، داروها و تجهیزات خدمات بسیاری به مردم ارائه دهد.

وزیر بهداشت افزود: در حوزه بهداشت توانستیم در کم‌تر از یک سال برای حداقل 8 میلیون نفر در حاشیه شهرها مراکز بهداشتی ایجاد کنیم. اگر مردم و نمایندگان آنها در مجلس احساس رضایت می‌کنند، نشان می‌دهد که کاری انجام شده است؛ اگر چه برخی‌ها کم‌لطفی کردند و هرچه انجام شده است را به حساب ما پزشکان گذاشتند.

هاشمی اجرای قانون در حوزه بیمه و اداره بیمارستان‌ها را مهم دانست و اظهار داشت: منابع بهداشتی و درمانی باید از سوی مردم، سازمان‌های بیمه‌گر یا از مسیر مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان تأمین شود.

وی با انتقاد نسبت به عدم دریافت مالیات بر کالاهای‌ آسیب‌رسان، گفت: با وجود مصوبه مجلس برای مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان، اما این اتفاق عملاً رخ نداده است. این درحالی است که مالیات بر سیگار می‌تواند سالانه 10 هزار میلیارد به خزانه دولت واریز کند.

هاشمی تصریح کرد: اگر نتوانیم اعتبارات خود را از منابع عمومی و بیمه‌های که بر طبق مصوبات در پایان ماه 60 درصد هزینه‌ها را پرداخت کنند، طبیعی است که این چرخه معیوب می‌ماند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در طول دوران قبل و بعد انقلاب اقتصاد سلامت در مقایسه با سایر دستگاه‌ها مغفول مانده است و در تمام ارکان آن شاهدیم که دولت و مجلس هزینه تمام‌شده را پرداخت می‌کنند و باوجود تلاش این دو قوه هنوز فاصله زیادی با آنچه لازم است، داریم.

هاشمی گفت: اگر بخواهیم بهداشت و درمان کشور سامان یابد، باید مانند حامل‌های انرژی و کشاورزی هزینه تمام‌شده را حساب و برای آن سود منطقی در نظر بگیریم.

وی افزود: وزارت بهداشت نباید تجهیزات را خریداری و بیمارستان بسازد. اکنون بسیاری کشورها و شرکت‌های داخلی برای سرمایه‌گذاری در بهداشت و درمان اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم همان طور که برای پتروشیمی و ساخت ریل سرمایه‌گذاری می‌کنیم در طب نیز شاهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: عدالت در سلامت یکی از ضروریات امروز است و همان طور که بیش از گذشته به اخلاق و اخلاق‌مداری نیازمندیم به رفاه اجتماعی نیز نیازمندیم و یکی از مؤلفه‌های رفاه اجتماعی سلامت مردم است. امیدواریم نمایندگان ملت ایران در برنامه ششم توسعه این حوزه را در حد کشاورزی در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: اکنون ما 80 هزار تخت بیمارستانی و 200 هزار پرسنل در بخش درمانی نیازمندیم. اگر سالانه 2 هزار تخت بیمارستانی دایر کنیم و جمعیت نیز متوقف شود، 40 سال نیاز است تا بتوانیم تخت‌های بیمارستانی خود را تأمین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی به‌دلیل به صرفه‌ نبودن و نه به‌علت انحصارطلبی ما حاضر به سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت و درمان کشور نیست.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب