امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11394 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در هفتمین همایش مدیریت بیمارستانی مطرح شد:

اولین راهکار جامع و یکپارچه بیمارستان هوشمند در حال تولید و پیاده‌سازی است

خبرایران: مدیر بخش کسب‌وکار سلامت هوشمند فناپ از پیاده‌سازی بخش‌هایی از راهکار جامع بیمارستان هوشمند تا پایان امسال خبر داد.
اولین راهکار جامع و یکپارچه بیمارستان هوشمند در حال تولید و پیاده‌سازی است

سعید مارکلایی، روز گذشته در پنل تخصصی که در هفتمین همایش بین‌المللی مدیریت بیمارستانی با موضوع «کاهش هزینه و بهبود کیفیت خدمات با راهکار جامع بیمارستان هوشمند» در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد گفت: هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) از حدود یک‌سال و نیم پیش شروع به فعالیت در زمینه سلامت هوشمند کرده و هم‌اکنون نیز تولید راهکارهای جامع و یکپارچه متفاوتی از جمله بیمارستان هوشمند، مطب هوشمند و داروخانه هوشمند را در دستور کار قرار داده است.

او با اظهار امیدواری نسبت به این مساله که در آینده نه چندان دور شاهد تحولی اساسی در نظام سلامت کشور خواهیم بود، افزود: بخش‌هایی از راهکار جامع بیمارستان هوشمند را طی سال جاری در یکی از بیمارستان‌های کشور پیاده‌سازی خواهیم کرد.

مشاور وزیر و مدیر دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نیز که ریاست این پنل تخصصی را برعهده داشت، در ادامه گفت: پیاده‌سازی مفهوم بیمارستان هوشمند، برنامه‌ای است که وزارت بهداشت آن را پیگیری می‌کند تا توسط بخش خصوصی به اجرا درآید.

حسین ریاضی، با اشاره به لزوم تغییر فرآیندهای بیمارستانی در هوشمند شدن بیمارستان‌ها افزود: وزارت بهداشت به تازگی کمیته‌هایی را مامور تدوین فرآیندهای جدیدی در سه حوزه‌ی مدیریتی، بالینی و اقتصاد سلامت کرده است.

همچنین محمد موسی‌زاده، کارشناس واحد سلامت هوشمند فناپ در خصوص تفاوت سیستم‌های مدیریت اطلاعات بیمارستانی (HIS) با مفهوم بیمارستان هوشمند گفت: سیستم‌های HIS فعلی پوشش وسیعی روی تمامی خدمات بیمارستانی ندارند و عمدتا نگاه آنها محدود به مباحث مالی است، در حالی‌که مفهوم بیمارستان هوشمند به دنبال این است که همه اجزای بیمارستان را به صورت سیستمی پوشش دهد.

او با بیان اینکه بیمارستان هوشمند درصدد ارائه خدمات نوآورانه و پشتیبانی از بیمارستان‌ها است، افزود: سیستم‌های موجود نمی‌توانند بخشی از نیازهای مدیران را شناسایی کنند اما در راهکار بیمارستان هوشمند تمام نیازهای مدیران قابل شناسایی بوده و امکان تحلیل داده‌ها مبتنی بر نیاز مدیران وجود دارد.

به گفته وی، عدم یکپارچگی سیستم‌های موجود مهم‌ترین اشکال سیستم‌های فعلی مدیریت اطلاعات بیمارستانی است.

موسی‌زاده ادامه داد: برخی محصولات HIS مبتنی بر وب نیستند و امکان برقراری ارتباط با پرونده بیماران را ندارند. این سیستم‌ها حتی پوشش جامعی نسبت به تمام فرآیندهای بیمارستانی ندارند و عموما فاقد یکپارچگی‌اند. مدیریت سرمایه‌های انسانی یا مدیریت دارایی‌های فیزیکی بیمارستان با HISهای فعلی مقدور نیست.

این کارشناس معتقد است: تحمیل هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم، کاهش نسبی کیفیت خدمات و کاهش نسبی رضایت بیماران مهمترین چالش‌های موجود بیمارستان‌ها در ایران است.

آراز ساعی از دیگر کارشناسان واحد سلامت هوشمند فناپ نیز در خصوص محیط بیمارستان‌های هوشمند گفت: ‌این محیط، متفاوت از محیط‌های جاری و متداول بیمارستانی است. بیمارستان هوشمند محیطی دیجیتالی است که با استفاده از فناوری‌های هوشمند تمامی مشکلات موجود را برطرف کرده و اساسا مملو از ابزاری قدرتمند و بی‌نظیر برای مدیریت بیمارستان است.

او با بیان این‌که راهکار جامع و یکپارچه بیمارستان هوشمند نه‌تنها محدوده خدمات در داخل بیمارستان را پوشش داده، بلکه برای بیماران خارج از بیمارستان قبل از مراجعه و پس از ترخیص نیز سرویس‌ها و خدمات متنوعی را دربردارد. هم‌چنین ارائه خدمات به توریست سلامت، یکی دیگر از خدمات این راهکار بوده که طیف وسیعی از سرویس‌های گوناگون سلامت و غیر سلامت را شامل می‌شود.

به گفته وی، سیستم جامع بیمارستان هوشمند به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به گونه‌ای معماری شده که انعطاف‌پذیری بالایی دارد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب