امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11345 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۹:۳۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دوستی با جنس مخالف بایدها و نباید در سنین پایین

خبرایران: پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که داشتن دوست‌هایی از جنس مخالف می‌تواند بر نمرات دانش‌آموزانِ سنین پایین تاثیر منفی بگذارد.
دوستی با جنس مخالف بایدها و نباید در سنین پایین
به گزارش اکونومیست، آیا داشتن دوستانی از جنس مخالف می‌تواند تاثیر منفی بر نوجوانان داشته باشد و در عملکرد تحصیلی آنان نیز اختلال ایجاد کند؟ این مسئله حداقل برای پدر و مادرهای فوق العاده حساس نگران‌کننده است، اما در واقع اثبات آن کاری بسیار دشوار است  .در مطالعه‌ی انجام‌شده در سال 1995 میلادی مشخص شد که بین دوستانِ جنس مخالف یک دختر و نمرات او هیچ رابطه‌ی معناداری وجود ندارد. آن مطالعه همچنان نشان داد که پسرانی که از جنس مخالف دوستان بیشتری دارند نسبت به پسرانی که از جنس مخالف دوستان کمتری دارند، نمرات بهتری کسب می‌کنند.

مضرات دوستی با جنس مخالف در سنین پایین

اما از آن پژوهش 20 سال می‌گذرد و شرایط اجتماعی نیز با گذر زمان دستخوش تغییر می‌شود. اندرو هیل، پژوهشگر دانشگاه کارولینای جنوبی، در مقاله‌ای جدید* به این مسئله پرداخته است. او داده‌های بیشتری جمع‌آوری کرده و به نتایج متفاوتی نیز دست یافته است. گروه‌های دوستی معمولا تصادفی شکل نمی‌گیرند؛ به همین دلیل نمی‌توان به راحتی آثار دوستی با جنس مخالف و عملکرد تحصیلی را تمییز داد. برای مثال، ممکن است والدین سلطه‌جو همزمان فرزندشان را تشویق کنند که در فعالیت‌های خارج از مدرسه شرکت کنند و از طرف دیگر هم به آن‌ها در تکالیفشان کمک کنند. علاوه بر آن، پسرانی که از پیوستن به گروه‌ها - گروه‌هایی که اعضای آن بیشتر دختر هستند - خجالت نمی‌کشند، در حقیقت، بیشتر درس‌خوان هستند. آقای هیل به هم‌مدرسه‌ای‌های مجاور محل زندگی هر دانش‌آموز [مذکر/مونث] به این نتیجه رسیده است. او می‌گوید که والدین هنگام انتخاب محل زندگی به جنسیت دانش‌آموزان همسایه‌های توجهی نمی‌کنند. بنابراین، ترکیب جنسیتی همسایه‌های مجاور نباید با عوامل ناملموس و اثرگذار بر دوستان و نمرات دانش‌آموزان ارتباطی داشته باشد. اما محل زندگی و همسایه‌های مجاور بر ترکیب گروه‌های دوستی مدرسه تاثیر می‌گذارد، زیرا بچه‌ها اغلب دوست دارند با کسی دوست شوند که نزدیک محل زندگی‌شان زندگی می‌کنند.

 آقای هیل تعداد پسران و دختران مجاور هر دانش‌آموز (20 همسایه نزدیک) را محاسبه کرده و از این آمار در شناسایی تفاوت‌های تصادفیِ گروه‌های دوستی استفاده می‌کند. او از این طریق می‌تواند تاثیر داشتن دوستان بیشتر از جنس مخالف را بر عملکرد تحصیلی هر دانش‌آموز محاسبه کند. او در نهایت به این نتیجه دست یافت که به ازای هر 10 درصد دوست بیشتر از جنس مخالف، معدل آن دانش‌آموز پسر یا دختر، یک دهم [در بازه‌ی معدلی 0 تا 4] پایین می‌آید.

مضرات دوستی با جنس مخالف در سنین پایین

در سنین کمتر از 16 سالگی، آثار منفی فقط به دروس علوم و ریاضیات محدود می‌شود، اما در سنین بالاتر بر دروس انگلیسی و تاریخ هم اثر منفی می‌گذارد. نکته جالب دیگر این پژوهش این است که این آثار منفی در دخترها بیشتر از پسرها است، اما آقای هیل آمار دقیقی را برای این موضوع ارائه نکرده است. در مجموع نیز می‌توان گفت که نتایج این تحقیق در راستای تحقیقات دیگر است، زیرا پیش‌تر نیز مشخص شده بود که اگر دخترها در مدارس تک جنسیتی درس بخوانند نمرات بهتری کسب خواهند کرد. آن دسته از خوانندگانی که با خواندن این مقاله مجاب شده‌اند فرزندانشان را از مدارس مختلط خارج کنند، باید بدانند که در نتایج پژوهش آقای هیل چرخشی وجود دارد. درست است که داشتن دوستانی از جنس مخالف به منزله کسب نمرات پایین‌تر است، اما این مسئله فوایدی هم دارد. برخی از شرکت‌کنندگان آن پژوهش اصلی 14 سال بعد دوباره مصاحبه شدند. کسانی که به علت داشتن دوست نمرات پایین‌تری کسب کرده بودند، بیشتر به مسئله ازدواج تمایل داشتند.

  
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب