امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11233 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر رصدنمای عین خبرداد؛

مخاطب درکارهای فرهنگی غایب است/ ما مسئله حجاب و عفاف را یک مساله کامل نمی‌دانیم /تاکنون ۲۴۷۷۴ محصول را در حوزه عفاف و حجاب شناسایی کردیم

خبرایران: امیرحسین بانکی‌پوردبیر رصدنمای عین ضمن تشریح فعالیت‌های این مجموعه، گفت: تاکنون ۲۴۷۷۴ محصول را در حوزه عفاف و حجاب شناسایی کردیم که ۲۱۷ محصول فاخر به جشنواره آذرماه راه یافته است.
مخاطب درکارهای فرهنگی غایب است/ ما مسئله حجاب و عفاف را یک مساله کامل نمی‌دانیم /تاکنون ۲۴۷۷۴ محصول را در حوزه عفاف و حجاب شناسایی کردیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری اولین دوره رصد نمای ملی «عین» صبح امروز با حضور«امیرحسین بانکی‌پور» دبیر رصدنمای عین و رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان،« فریبا علاسوند» از اعضای شورای راهبردی این جشنواره و اصحاب رسانه  درخبرگزاری فارس برگزار و دراین نشست خبری امیرحسین بانکی‌پور» دبیر رصدنمای عین اظهارداشت: موضوع عفاف و حجاب یک موضوع فطری است وبا اینکه اسلام عفاف و حجاب را برای صیانت جامعه و شخصیت زن در روابط مرد و زن تکریم کرده است، آنگونه که باید در جامعه اثربخش نبوده است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه عفاف و حجاب این است که نگاه محصول محور به این مقوله نداشتیم و متأسفانه ارزیابی درستی از اینکه چقدر محصولات در حوزه عفاف و حجاب در جامعه اثرگذار بودند، نکرده‌ایم.

دبیر رصدنمای عین با بیان اینکه واژه رصدنما بسیار خلاقانه انتخاب شده است در توضیح این واژه گفت: رصدنما یعنی ارزیابی و شناسایی‌هایمان را به نمایش می‌گذاریم، عین نیز مخفف سه کلمه (عفاف، عزت و عشق) است. عفاف ضامن عزت اجتماعی و عشق خانوادگی است به همین علت نام سایتمان هم www.ayn.ir است.

وی با اشاره به اهداف این رصدنما گفت: اولین هدف ما گونه‌شناسی محصولاتی است که در حوزه عفاف و حجاب حاکم است، از کتاب و پژوهش گرفته تا فضای مجازی، نوشت‌افزارها، پوشش اسلامی، عکس، فیلم و گرافیک را مورد شناسایی قرار می‌دهیم.

بانکی‌پور با اشاره به آسیب‌شناسی کارهای فرهنگی گفت: یکی از آسیب‌های مهم کارهای فرهنگی این است که مخاطب در آن غایب است، نویسنده اغلب یا موضوع محور و یا مسئله محور حرکت می‌کند که مهمتر از این دو مخاطب محور است یعنی مشخص شود مخاطب من در این نوشته کیست. به عنوان مثال آیا برای مخاطب کودکان و نوجوان محصولی تولید کرده‌ایم؟ از نظر حجاب و عفاف آیا مخاطب خود را شناسایی کرده‌ایم؟ آیا برای مردان هم اثری درباره حجاب نوشته‌ایم؟

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان ادامه داد: ما در رصدنما یک ماتریسی تهیه کرده‌ایم که یک طرف آن مخاطب است و طرف دیگر گونه‌های محصولات قرار دارد و تمام آثاری که به زبان فارسی بوده و در داخل کشور منتشر شده باشد را ارزیابی کردیم و هرکدام را که تشخیص دادیم اثر فاخری است به جامعه معرفی کردیم.

دبیر رصدنمای عین با بیان اینکه هدف دوم این رصدنما کشف خلاءها در حوزه عفاف و حجاب است، گفت: هدف سوم ما کشف نقاط ضعف آثار خوبی که در زمینه عفاف و حجاب قرار دارد، است و این نقطه ضعف‌ها را به تولیدکننده و یا نویسنده اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا اثر به یک اثر فاخر تبدیل شود.

وی در تشریح نحوه شناسایی و ارزیابی محصولات گفت: ابتدا تمام بانک‌های اطلاعاتی در این حوزه را با همکاری ارگانهای مختلف و همچنین نتایج جشنواره‌ها را جمع‌آوری کردیم و فراخوانی دادیم که تا پایان مردادماه هم تمدید شد تا نویسنده‌ها و تولیدکنندگان محصولات کتابها، پژوهش‌ها و محصولات خود را ارائه کنند.

بانکی‌پور ادامه داد: این محصولات را در گروه‌هایی تقسیم‌بندی کردیم و از هر گروه یک پنجم بهترین آثار را جدا می‌کنیم و این آثار وارد ارزیابی مرحله دوم می‌شود، در مرحله دوم پس از داوری نتایج به نظر تصدیق‌گران استانی برای تأمین سلایق مختلف استانها می‌رسد و پس از آن در مرحله پایانی تصدیق‌گران ملی آن را داوری می‌کنند و به جشنواره ارسال می‌شود.

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان با بیان اینکه داوری‌ها تا پایان شهریورماه تمام می‌شود گفت: جشنواره در آذرماه آغاز می‌شود و در آن صاحبان اثر و داوران حضور پیدا می‌کنند و اثرات را نقد می‌کنند و نمره می‌دهند.

دبیر رصدنمای عین تعداد محصولات شناسایی شده و خروجی‌های ارزیابی‌ها را اینگونه ذکر کرد: هم‌اکنون 24 هزار و 774 محصول شناسایی شده که 5 هزار و 751 محصول به مرحله اول ارزیابی رسیده است و 1971 محصول به پایان مرحله اول رسیده و از این تعداد 770 محصول در مرحله دوم ارزیابی شده که در مجموع 217 محصول تائیدیه حضور در جشنواره را گرفته است.

وی ادامه داد: در کل 1206 کتاب، 1233 پژوهش، 703 فضای مجازی، 8500 شعر، 700 گرافیک، 4850 فیلم، 26 پوشش اسلامی-تفکیک گونه، 3856 آموزش و تبلیغ، 2200 عکس، 1200 محصولات فرهنگی و رسانه‌های دیجیتال، صفر داستان و 300 مطبوعات و نشریات در حوزه عفاف و حجاب شناسایی شدند و تاکنون 18 کتاب، 30 پژوهش، 30 فضای مجازی، 50 گرافیک، 26 پوشش اسلامی و 63 عکس به جشنواره راه یافته است.

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ما مسئله حجاب و عفاف را یک مساله کامل نمی‌دانیم، گفت: حجاب و عفاف جزئی از یک مسئله است و این جزء ظاهری و سایه یک حقیقت است. اگر به زیرساختهای فعالیتهایی که مستقیماً در این حوزه انجام می‌شود توجه نکنیم قطعاً به نتیجه نمی‌رسیم.

دبیر رصدنمای عین اظهارداشت: حیا یکی از زیرساختهای مسئله حجاب و عفاف است و زیرساخت حیا یک بعد معرفتی است. منظومه‌ای که حجاب و عفاف جزئی از آن است شامل روابط زن و مرد، مسائل اقتصادی، ازدواج، فضای مجازی و ... است که نمی‌شود به صورت تفکیک شده آنها را بررسی کرد و پشتوانه رصدنمای عین جبهه مردمی عفاف و حجاب است که از 170 تشکل تشکیل شده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب