امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11182 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشورخبرداد؛

پیش بینی رشد ۳۰ درصدی مالیات برای 1394/ اجرا نشدن قانون مالیات توسط سنگ بریها/ پیش ثبت نام 5/3 میلیون مودی مالیات/ پیاده‌سازی سازی طرح جامع مالیاتی توسط 17 استان/ وصول 8500 میلیارد تومان مالیات در تیر ماه امسال

خبرایران :علی عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشورگفت: در تیر ماه 8500 میلیارد تومان وصولی درآمد وجود داشته و این درآمد معادل وصولی هر ماه در سال قبل بوده است.
پیش بینی رشد ۳۰ درصدی مالیات برای 1394/ اجرا نشدن قانون مالیات توسط سنگ بریها/ پیش ثبت نام 5/3 میلیون مودی مالیات/ پیاده‌سازی سازی طرح جامع مالیاتی توسط 17 استان/ وصول 8500 میلیارد تومان مالیات در تیر ماه امسال

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری سازمان امور مالیاتی کشور صبح امروز با حضور«علی عسکری»رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشورواصحاب رسانه در سازمان امورمالیاتی کشوربرگزارودراین نشست خبری«علی عسکری»رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشوراظهارداشت: 45 درصد مالیات ایران از 1500 شرکت گرفته می‌شود و قطعاً میان بانک و شرکت ایران خودرو با یک مغازه تفاوت مالیاتی وجود دارد و در تهران 55 درصد مالیات‌های ایران را می‌گیریم و 45 درصد این مالیات در یک اداره با 230 کارمند وصول می‌شود و کل سازمان 35 هزار کارمند دارد و 70 تا 80 درصد مالیات‌های کشور در استان‌های خوزستان، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی گرفته می‌شود.

عسگری تصریح کرد: مالیات در نظام مالیاتی به قیمت جاری اخذ می‌شود و تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری به همراه تورم 15 درصدی با رشد اقتصادی سه درصد اگر محاسبه شود کف رشد مالیاتی 18 درصد خواهد بود و اینکه گفته می‌شود مالیات اضافه اخذ می‌شود فضاسازی است و مالیات بر اساس درآمد خواهد بود و مؤدیان بر اساس درآمد واقعی مالیات نمی‌دهند و مراعاتشان را می‌کنیم.

وی ادامه داد: در کشور فرار مالیاتی قبول داریم که وجود دارد و برخی از پرداخت‌ مالیات اجتناب می‌کنند در کشور شرکت‌های واردات خودرو هستند که ممکن است مالیات واقعی ندهند که به پرونده آنها رسیدگی می‌شود، اگر جایی گمان کنیم کتمان درآمد وجود دارد، از همه اطلاعات برای رسیدگی به آن استفاده خواهد شد و حتماً در اجرای قانون سخت‌گیری خواهیم کرد و برخی قانون را اجرا می‌کنند و تسهیلات نیز دریافت خواهند کرد.

 رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشوربا بیان اینکه مشاغل بند «الف» گفته‌اند 19 درصد فروشتان رشد داشته اما آنچه ابراز کردند 13 درصد کمتر از پارسال بوده است، گفت: همچنین مشاغل بند «الف» نیز رشد فروش را 21 درصد عنوان کرده اما نسبت به سال گذشته ابرازی‌شان منفی 16 درصد نسبت به پارسال بوده است همچنین مشاغل بند «ج» رشد فروش 18 درصدی داشتیم و در اظهارنامه‌ها نیز 14 درصد بیشتر ابراز کردند که همه این مشاغل و رسیدگی‌ها تکلیفشان مشخص می‌شود.

وی در مورد لایحه صندوق فروش اظهار داشت: لایحه این موضوع در دولت نهایی شده و به زودی به مجلس می‌رود که در اجرای قانونی مالیات ارزش افزوده رشد وجود خواهد یافت و در تیر ماه 8500 میلیارد تومان وصولی درآمد وجود داشته و این درآمد معادل وصولی هر ماه در سال قبل بوده است. تفاوت آن با سال قبل این بوده که در ارزیابی اظهارنامه‌ها هزار شرکت بزرگ ابرازی پارسال‌شان 11 هزار میلیارد بوده که امسال 5200 میلیارد تومان ابراز شده که نصف وضعیت سال گذشته است.

عسگری عنوان داشت: وقتی این موضوع آنالیز شد تعدادی از شرکت‌ها زیان‌ده بوده و برخی نیز زیان‌ده نبوده اما ابرازی کمتری داشته‌اند به همین جهت لیست این شرکت‌ها استخراج شد تا هر چه سریع‌تر اظهارنامه اصلاحی در وقت مقرر ارائه داده و پرداخت داشته باشند اگر شرکت‌ها درست مالیات خود را ابراز می‌کردند معادل 10 هزار میلیارد تومان باید وصولی در تیر ماه می‌داشتیم و اگر بدهی شرکت نفت و پالایش پخش در مورد مالیات ارزش افزوده به آن اضافه می‌شد، مالیات گفته شده به دست می‌آمد.

وی با اشاره به اینکه در 4 ماهه امسال 21 هزار و 300 میلیارد تومان وصولی داشته 86 درصد درآمد پیش‌‌‌بینی شده محقق شده است و رشد درآمد آن نسبت به سال قبل 14 درصد بوده که نسبتاً پایین است و برآورد رشد مالیاتی برای کل سال 30 درصد است و در این ماه 4 میلیون و 800 هزار مؤدی اظهارنامه داده‌اند ونسبت به سال قبل اظهارنامه کمتری ارائه شده و دلیل آن این بوده که مشاغل خودرو که تعدادشان هم زیاد است الزام به ارائه اظهارنامه در تیر ماه ندارند و می‌توانند در ماه‌های دیگر ارائه دهند و در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد.

 معاون وزیر اقتصاد افزود: رشد اظهارنامه‌های اشخاص حقوقی 4 درصد، مشاغل بند «الف» 2 درصد، مشاغل بند «ب» 6 درصد و مشاغل بند «ج» نیز 6 درصد و مشاغل املاک 9 درصد بوده است و رشد اظهارنامه‌های مشاغل خودرو منفی 13 درصد بوده است به دلایل کاهش اظهارنامه‌ها در تیر ماه سال جاری پرداخت ودر سال‌های پیش از هر خودرو یک اظهارنامه دریافت می‌شد و اگر فردی 10 خودرو داشت مکلف به ارائه 10 اظهارنامه بود و امسال این موضوع متمرکز شده و هر فرد بابت هر تعداد خودرو یک اظهارنامه ارائه می‌دهد و می‌توانند از معافیت آن نیز بهره‌مند شوند برای مشاغل دیگر هم اظهارنامه متمرکز شده و شرکا در یک مغازه می‌توانند یک اظهارنامه ارائه کنند که این موضوع از کم اظهاری جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: 5/3 میلیون مؤدی پیش‌ ثبت‌نام را کامل کرده و مرحله دوم نیز 2 میلیون و 600 هزار نفر اطلاعات خود را تطبیق کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون ثبت‌نام در تیر ماه کامل شد و سازمان مالیاتی ضرب‌الاجل چند ماهه برای تکمیل ثبت‌نام مؤدیان خواهد داشت و در اجرای طرح جامع امضای الکترونیک در اظهارنامه‌ها پیش‌بینی شده و یک درصد مؤدیان از این امکان استفاده کرده و حدود یک میلیون و 106 هزار قبض پرداخت مالیات الکترونیک وجود داشته که درآمد آن 225 میلیارد تومان است، اما هنوز خیلی از مردم به پرداخت الکترونیکی مالیات اعتماد ندارند.

عسکری به موضوع طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و بیان داشت: 17 استان تاکنون نرم‌افزار طرح جامع مالیاتی را پیاده‌سازی کرده و 10 استان دیگر شروع می‌شود و در نیمسال باقیمانده تمامی استان‌ها به این طرح خواهند پیوست و به تدریج پرونده‌های مالیاتی زیر بار طرح خواهند رفت به این صورت که هر بخش یک مأمور خواهد داشت و هیچ پرونده‌ای دست یک ممیز نخواهد بود و هر مرحله را یک ممیز مالیاتی انجام می‌دهد.

وی به موضوع مالیات اتباع بیگانه پرداخت و تصریح کرد: افراد خارجی که در شرکت‌های پیمانکاری مشغول فعالیت هستند، مالیات حقوق خود را می‌دهند مثلاً یک کارگر چینی مالیات نداده بود و به همین دلیل ممنوع‌الخروج شد، کارگران افاغنه نیز مؤدی مالیاتی محسوب نمی‌شوند و اگر در یک شرکت پیمانکاری فعالیت کنند، مشمول خواهند و مالیات از آنها اخذ می‌شود. در بحث گردشگری نیز فرار مالیاتی نداریم و قرار نیست مالیات از آنها گرفته شود و ارزشی برای ما ندارد، حتی آژانس‌هایی که به جذب گردشگر کمک می‌کنند.

رئیس امورسازمان مالیاتی عنوان داشت: به نسبت از معافیت مالیاتی برخوردارند، اما کالاها و خدماتی که در هتل‌ها از آنها بهره‌مند می‌شوند، مشمول مالیات ارزش افزوده است و دریافت می‌شود و تاکنون خارجی‌هایی که از ایران کالا خریداری می‌کنند، به دنبال استرداد مالیات خود نبوده‌اند، چون کالا در ایران ارزان بوده و در عین حال مالیات بر مصرف کالا در کشور ترکیه 18 درصد است.

وی در مورد مالیات ارزش افزوده رستوران‌ها و نصب صندوق‌ فروش برای اخذ مالیات حقه و جبران نگرانی مردم از وصول شدن این نوع مالیات تأکید کرد: بیش از 90 درصدی که مردم برای مصرف دریافت می‌کنند، سازمان دریافت کرده، اما به نظر می‌رسد مؤدیان کمتر آن را ابراز می‌کنند اکثر رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها صندوق فروش دارند و اگر مالیات ابراز نشود هم در رسیدگی‌ها دریافت خواهد شد، مثلاً مؤدی در این زمینه 45 میلیون در اظهارنامه مالیات ابراز کرده بود که در رسیدگی‌ها مشخص شد بالای 200 میلیون تومان باید مالیات بدهد.

رئیس سازمان مالیاتی با تأکید بر اینکه 20 تا 25 درصد مؤدیان پرریسک را رسیدگی می‌کنیم، یادآور شد: برخی مؤدیان اظهارنامه و مالیات نمی‌دهند و برخی دیگر مالیات نمی‌گیرند، اما قانون می‌گوید که باید مالیات آن را بدهند. فراریان مالیات امروز در گوشه و کنار نسبت به قانون اعتراض می‌کنند.

وی در مورد اعتراض‌های اصناف به توافق مالیاتی به ویژه در بخش مصالح ساختمانی عنوان کرد: در سال‌های اخیر برخی مأموران سازمان که می‌توانستند به حق مالیات بیشتری بگیرند، اما به دلیل اخذ مبالغی این کار را انجام ندادند، لذا با آنها برخورد شده صورت گرفته اما در عین حال عمده کارمندان سازمان پاک دست هستند.

عسگری مصالح‌فروشان را به دو دسته خرده‌فروش و عمده‌فروش تقسیم کرد و گفت: خرده‌فروشان مشمول مالیات ارزش افزوده نیستند، اما عمده فروشان مشمول بوده که باید مالیات آن را گرفته و پرداخت کنند، اما فاکتور صادر نمی‌کنند که جریمه دارد و مالیات نگرفتن و پرداخت نکردن آن نیز دارای جریمه است و طبق قانون با آن برخورد می‌کنیم که به همین علت این صنف اعتراض کرده به ویژه مشکلات با سنگ‌بری‌ها زیادتر است، زیرا قانون را به درستی اجرا نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه این صنف 6 هزار مؤدی دارد و 2 هزار نفر آن ثبت‌نام کرده‌اند و از این میزان 70 درصد اظهارنامه دادند، تصریح کرد: هنوز بسیاری از آنها ثبت‌نام نکرده، اما می‌گویند سازمان مالیاتی سخت‌گیری می‌کند، دنبال جدا کردن خودشان از قانون هستند و اخیراً نیز در اصفهان برای عدم اجرای قانون اعتصاب کردند، چه کمکی می‌توانیم بکنیم به مؤدیانی که هنوز ثبت‌نام نکردند و نمی‌خواهند قانون را اجرا کنند. 70 درصد خرید و فروش در سنگ‌بری‌های به صورت عمده رخ می‌دهد و چون نمی‌خواهند ماهیت فعالیت‌شان شفاف شود، ما را به سنگ‌فروشی‌های خرد حواله می‌کنند.

 رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سؤال که آیا اطلاعاتی از سازمان برای حذف غیرنیازمندان یارانه‌بگیر خواسته شده است، عنوان کرد: اینکه دولت و حاکمیت برای انجام یک وظیفه نیاز به اطلاعات داشته باشد، تکلیف قانونی است حتی می‌توانند طبق قانون غیرنیازمندان جریمه شوند، زیرا یارانه به نیازمندان تعلق دارد و تا الان اطلاعاتی از ما نخواستند، اما اگر ضرورتی پیدا کند اطلاعات خواهیم داد و این بدان معنا نیست که اطلاعات مؤدیان افشا می‌شود، بلکه در اختیار حاکمیت قرار می‌گیرد.

به گفته وی، اخیراً‌ تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی امضا شده و در قانون جدید مالیات‌های مستقیم نیز بازرس ویژه مالیاتی تشکیل می‌شود که وظیفه آن بررسی موارد پولشویی، فرار مالیاتی و شناسایی افراد جدید مالیاتی است و اکنون با همکاری پلیس روی کدفروشان و کسانی که فاکتورهای صوری ارائه می‌دهند، متمرکز شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تولید ناخالص ایران یک هزار تریلیون ریال است که 20 درصد تولید ناخالص داخلی زیر چتر مالیات نیست بیان داشت: این رقم 200 هزار میلیارد تومان است، اما هزار هزار میلیارد تومان شاخص مؤثر 7.1 میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود، از 76 هزار میلیارد تومان قانون بودجه 70 هزار میلیارد تومان آن محقق شود و رقم فرار مالیاتی صد هزار میلیارد تا 125 هزار میلیارد تومان نیست، بلکه 14 هزار میلیارد تومان است.

وی در مورد مؤسسات غیرمجاز بانکی و مالی و اعتباری بیان داشت: بیش از 3 سال است به بانک مرکزی می‌گوییم که این مؤسسات غیرمجاز به نظم دعوت شود، زیرا نظم پولی و اقتصادی را به هم می‌ریزد و در قانون مالیاتی در این مؤسسات سود تسهیلات یا سود سپرده آنچه گرفته و اخذ می‌شود، مشمول قانون مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده است و واردات کالا در مناطق آزاد قانونی است و خروج آن از محل گمرک حقوق و عوارض آن کامل دریافت می‌شود، اما اگر از محل‌های دیگری به داخل مرزها برود به آن فرار مالیاتی گفته می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال فارس که وضعیت ممنوع‌الخروجی‌ها و معوقات مالیاتی چگونه است، بیان داشت: ممنوع‌الخروجی‌ها کاهش یافته و سه برابر پارسال کاهش یافته است که این نشان می‌دهد افراد مالیات خود را پرداخت می‌کنند و ورودی به ممنوع‌الخروجی‌ها نیز کم شده است، در حال حاضر معوقات مالیاتی بالای صد میلیون تومان بیش از 12 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که 65 درصد آن جریمه و بقیه مربوط به اصل مالیات است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب