امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11146 تاریخ انتشار: جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۸:۵۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مینو خانی؛عدم وجود منتقد از كمبودهای هنر ایران است / آثار چلیپا، خسروجردی، قدیریان در یک كتاب

خبرایران: مولف كتاب «رنگ جنگ ایران - عراق» گفت: در این كتاب به آثار یازده هنرمند نقاش پرداخته شده است.
مینو خانی؛عدم وجود منتقد از كمبودهای هنر ایران است / آثار چلیپا، خسروجردی، قدیریان در یک كتاب

مینو خانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره چگونگی شكل گیری ایده كتاب رنگ جنگ ایران - عراق گفت: شناخت استاد فرهیخته­ ای همچون آقای دكتر كریستف بالایی از ایران، خصوصا در زمینه فرهنگ، هنر و ادبیات آن باعث شد تا سوژه این رساله برای ثبت و انجام در دانشگاه اینالكوی پاریس به ایشان پیشنهاد شود. نگاه مثبت او به موضوع، امكان انجام این كار را محقق كرد و رساله ­ای تحت عنوان «بازتاب های جنگ در نقاشی ایران بعد از 1981» به انجام رسید. البته باید ذكر كنم كه این پروژه بدون همكاری و راهنمایی­ های بی­ دریغ دكتر مصطفی گودرزی، به عنوان استاد راهنمای بین ­المللی كه خودشان از نقاشان دفاع مقدس و اساتید هنر در دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران هستند، به سرانجام نمی رسید.

مینو خانی همچنین درباره سختی های تالیف این كتاب افزود: یكی از كمبودهای جدی در هنر خصوصا هنر معاصر ایران، عدم وجود منتقدان و نویسندگان هنری است تا به واسطه فعالیت آن ها و انتشار كتب یا مقالات در نشریات، وارد شدن به این حوزه و انجام تحقیق سهل تر شود. هیچ مركز و نهادی تا آن روز حتی اقدام به جمع آوری گفت و گوها، گزارش ها و مقالات منتشره در مطبوعات نكرده بود.

وی ادامه داد: مهم ترین مركز برای دستیابی به آرشیو مطبوعات، كتابخانه ملی ایران است كه آن نیز با محدودیت های خاصی همراه بود؛ از جمله اینكه هر روز امكان بازبینی حداكثر 6 عنوان نشریه هست و این محدودیت، تعداد روزهای مراجعه به كتابخانه ملی را خیلی بیش از برآورد اولیه كرد. البته انتشار دفتر چهارم فصلنامه خیال شرقی با موضوع هنر دفاع مقدس كمی به حل این مشكل كمك كرد.

این مدرس دانشگاه بیان كرد: قدم اول در انجام این پروژه، انجام تحقیقات میدانی برای جمع آوری تصاویر نقاشی كه بازتاب جنگ در آن ها دیده می شد و البته گفت و گو با هنرمندان و متخصصان این هنر بود. تصاویر جمع آوری و بر اساس اهمیت طبقه بندی شد. از بین بیش از 200 اثر نقاشی از 23 هنرمندی كه به نوعی بازتاب دفاع مقدس در آن ها دیده می شد، آثار هنرمندانی مد نظر قرار گرفت كه  در شكل گیری نقاشی انقلاب سهم عمده ای داشتند، تعداد نقاشی های قابل توجهی خلق كرده بودند و فعالیتشان در این شاخه هنری استمرار داشت. درنهایت آثار 11 هنرمند (آقایان كاظم چلیپا، حبیب الله صادقی، حسین خسروجردی، ایرج اسكندری، ناصر پلنگی، نصرت الله مسلمیان، حمید قدیریان، غلامعلی طاهری، مصطفی گودرزی، علی وزیریان ثانی و مرتضی اسدی) مورد بررسی قرار گرفت.

وی تاكید كرد: البته در مورد دو هنرمند كمی اغماض شد؛ حسین خسروجردی كه تعداد تابلوهای قابل توجهی با موضوع دفاع مقدس نداشت اما چون از پایه گذاران نقاشی انقلاب بود، به بررسی همان چند اثر پرداختیم و دیگر، آقای علی وزیریان ثانی كه با ورود به عرصه سینما، استمرار فعالیت در نقاشی خصوصا با موضوع دفاع مقدس در روند كاری وی مشاهده نشد.

گفتنی است كه «رنگ جنگ ایران - عراق» محور اصلی رساله دكترای مینو خانی، تحت عنوان «بازتاب‌های جنگ در نقاشی ایرانی بعد از 1981» است. این كتاب اردیبهشت ماه سال جاری از سوی انتشارات ارمتان فرانسه منتشر شده و روی پیشخوان كتابفروشی‌های این كشور اروپایی و دیگر كشورهای فرانسه‌زبان قرار گرفت.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب