امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11088 تاریخ انتشار: سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

روابط عمومی و خلق محیطی برای ارائه محصولات

خبرایران: نقش روابط عمومی برای فروش محصولات و پشتیبانی بسیار موثر است ، با بررسی دقیق تر به این مهم می رسیم که همواره بزرگترین دستاورد در عرصه روابط عمومی همین نقش مهم برای فروش و پشتیبانی محصولات است .
روابط عمومی و خلق محیطی برای ارائه محصولات

در بسیاری از سازمانها نقش تبلیغی روابط عمومی به خوبی درک شده و از این رو در پشتیبانی ، فروش محصولات و جذب مشتری از کارکرد روابط عمومی به خوبی استفاده می شود و روابط عمومی را جهت ارائه محصول به خدمت می گیرند . البته ممکن است نقش  تبلیغات در روابط عمومی برای فروش ، پشتیبانی و ... به حساب نیاید و جدی گرفته نشود .

بهترین ورود و مشارکت روابط عمومی این است که بتواند فضایی را خلق کند تا برای فروش موقعیت مناسب و تلاشی همراه با موفقیت حاصل شود .

تصور کنید در زندگی روزانه با معرفی بانک یا موسسه ای که شما نسبت به آن شناخت چندانی ندارید، برای جذب سپرده های خود مواجه می شوید ، آیا این معرفی می تواند شما را برای سرمایه گذاری در این مجموعه ترغیب کند ؟ آیا پاسخ شما این نخواهد بود که من نه شما و مجموعه شما را می شناسم و یا حتی درباره مجموعه شما مطلبی نشنیده ام ، حال چگونه انتظار دارید بدون شناخت از مجموعه شما ، سرمایه گذاری کنم ؟

در مقابل مجموعه های اقتصادی دیگری نیز هستند که با تبلیغات و ترغیب افکار عمومی به سمت خود در جذب مشتری و نگاهها می کوشند ، و در اذهان مردم جای خود را باز کرده اند .  آیا شما در مقایسه این دو مجموعه ناخودآگاه به سمت یکی سوق پیدا نمی کنید ؟ آیا می توانید نقش تبلیغات را در فروش و حتی پشتیبانی محصولات کم اهمیت تصور کنید ؟

روابط عمومی می تواند در ارتباطی که با رسانه ها اعم از روزنامه ها، سایتها ، شرکتهای تبلیغاتی و ... دارد ، محصولات جدید مجموعه خود را معرفی می کند  و شخصیت و هویت سازمانی مجموعه را به مرور زمان به شکلی شفاف و مناسب به اقشار مختلف معرفی نماید . ایجاد چنین رویکردی می تواند هدف واقع گرایانه یک روابط عمومی فعال و خلاق باشد و در این صورت مشتری ، بالقوه به مجموعه شما احترام می گذارد و مثلا اینچنین می گوید :                             از رسانه ها تبلیغات شما را زیاد به چشم دیده ام ، تعریف شما را زیاد شنیده ام ، تبلیغات شما در مترو ، بازار و ... دیده ام ، بانک یا موسسه شما را می شناسم و از روش و رویکرد شما خوشم آمد . طرح های شما شناخته شده است و این اعتبار و حسن نظر مردم به شما ستودنی است ، شما باید نیروی انسانی فعال و خلاقی داشته باشید که برای سازمان شما اینگونه کار می کنند .

حال با این تعاریف یک نکته قابل تامل وجود دارد و آن اینکه روابط عمومی قبل از معرفی محصول و طرح سازمان خود ، بهتر با کارکنانش صحبت کند ، نظرات آنها را دریافت و به پیشنهادات و انتقادات آنها ترتیب اثر دهد ، با این کار اعتبار و ارزشی در بین مجموعه کارکنان خود و افرادی که با آنها در ارتباط هستند پیدا می کند .

اگر سازمان شما اعتبار و جایگاهی نداشته باشد ، مسئولین شما در هنگام ارائه طرح ها و محصولات شما با تعداد کمی از مشتریان مواجه خواهند شد چرا که این مدیران فرصت زیادی نیاز دارند تا در بین مردم برای ایجاد اعتبار و برقرای رابطه صرف کنند . یک ساعت صرف وقت مؤثر درباره ارائه طرح یا فروش محصول ممکن است به مفیدی درج یک اگهی ، تیزر تبلیغاتی و ارائه طرح مورد نظر شما در یک رسانه ی پربازدید یا روزنامه کثیرالانتشار نباشد .

پس بهتر است به فکر ارائه طرح ها و محصولات خود در یک نشریه ، روزنامه  و ... ویژه متخصصین مورد نظر خود باشید . به عنوان مثال ممکن است جامعه پزشکان ، ماهنامه و یا روزنامه اختصاصی خود را بیشتر مطالعه کنند و از مطالب مندرج در رسانه ای که با جامعه مهندسی در ارتباط است بی اطلاع باشند و اصلا رجوعی به آن رسانه نداشته باشند .

شرکتها ، سازمانها و ارگان هایی که می کوشند محصولات و طرح های خود را به مجموعه های اقتصادی ارائه دهند ، سعی می کنند مذاکرات و ارتباط خود را با روزنامه نگاران ، کارشناسان سرشناس رسانه های اقتصادی آغاز کنند و تصمیم بگیرند که مواردی ارزشمند مطرح کنند . همین استدلال را می توان درباره مدیران ، اصحاب رسانه ، فروشندگان یه محصول حاص و ... به کار برد .

حال باید روابط عمومی برای خلق محیطی جهت ارائه و فروش محصولات خود تلاش کند تا بتواند بهره لازم را از این محیط ببرد .

 

بهمن علی بخشی کارشناس روابط عمومی و تبلیغات موسسه اعتباری کوثر

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب