امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10972 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

روحانی در همایش سمن‌های سلامت اعلام کرد؛

اراده حاکم در اداره جامعه از اراده انسانها و جامعه نشأت می گیرد/هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید پیام زیبای توافق این بود/ما نیز تنها مجری خواست مردم باشیم/دولت در امر سلامت قدم بزرگی را برداشت

خبرایران: رئیس جمهور با بیان اینکه پیام توافق برجام پایان دوران معامله برد- باخت و همچنین تحریم و استفاده از زور بود گفت: پیام زیبای توافق اخیر این بود که هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنید.
اراده حاکم در اداره جامعه از اراده انسانها و جامعه نشأت می گیرد/هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید پیام زیبای توافق این بود/ما نیز تنها مجری خواست مردم باشیم/دولت در امر سلامت قدم بزرگی را برداشت

به گزارش خبرایران، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در همایش ملی سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) در حوزه سلامت با بیان اینکه علامت توسعه یک کشور به صنعت آن کشور نیست، اظهار کرد: علامت واقعی رشد و توسعه کشور به این نیست که زندگی و وسایل رفاه لازم در اختیار مردم باشد بلکه اگر جامعه ای تنها به فکر خود نبود و دیگران را نیز مثل خود دید و هر فردش تمام کشور را اعضای خانواده خود دانست این کشور، یک کشور توسعه یافته است و  کشوری که غمخواری، خیرخواهی، تعاون و نیکوکاری در آن باشد آن کشور، کشوری دارای رشد و توسعه است.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت یازدهم در آغاز شروع به کارش بنایش این بود که امور با مشارکت مردم و مشورت متخصصان باشد، هر کاری که مردم می توانند انجام دهند و جزو امور حاکمیتی نیست تصدی آن به مردم واگذار شود و دولت در برابر مردم صرفا پاسخگو باشد چرا که کشور از آن مردم است و پول بیت المال هم برای مردم است.

روحانی افزود: اراده حاکم در اداره جامعه از اراده انسانها و جامعه نشأت می گیرد و اگر ما توانستیم در این مسیر قدم برداریم امیدها باز می گردد و جامعه امیدوار و متحد دارای یک سلامت است. این سلامت تنها سلامت جسم نیست بلکه سلامت جسم، سلامت جان، سلامت اخلاق، سلامت معنویت و سلامت اخلاق حرفه ای در جامعه است که شامل همه ابعاد زندگی می شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این راستا اگر جامعه ای امیدوار و متحد شد همه مشکلات را از پیش پای خودش بر می دارد. سازمانهای مردم نهاد، مردم و عموم جامعه می توانند در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و مسائل علمی و فرهنگی بار مسئولیت را به دوش بگیرند  و دولت نیز در این زمینه باید تصدی این امور را به این نهادها واگذار کند. این مردم هستند که با اراده خود پیچیده ترین معضلات منطقه ای و بین المللی را با انگشت تدبیر می توانند حل کنند.

وی تاکید کرد: همه حرف در روز اول این بود که بگذارید مردم حرف بزنند و بگذارید مردم تصمیم بگیرند و ما نیز تنها مجری خواست مردم باشیم. مردم به خوبی می فهمند که مصلحت آنها در چه راه و مسیری است مردم اگر ببینند مسئولان مجری مطالبات و خاص آنها و پاسخگو در برابر ملت هستند به صحنه می آیند و کنار نمی کشند، اگر یک ملت به صحنه آمد چه قدرتی می تواند در برابر خواست یک ملت متمدن صاحب فرهنگ و شجاع بایستد.

روحانی با طرح این سئوال که مسئله هسته ای چگونه حل شد و چه کسی توانست این گره را باز کند، تصریح کرد: امروز همه نگاه می کنیم تا ببینیم پیام های توافق برجام چیست و همه نگاه می کنیم تا مشاهده کنیم که بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ چیست ولی باید گفت کار مهمتر از این مسائل است و پیام توافق برجام رساتر از این حرفها است؛ کاری که دیپلمات های شما در صحنه بین الملل انجام دادند بالاتر از این حرفها است.پیام توافق این است که خشونت، تهدید، ارعاب و تحریم را کنار بگذارید پیام توافق هسته ای این است که دوران معامله برد – باخت تمام شده است و پیام اصلی این است که پیچیده ترین مسائل بین المللی با مذاکره حل خواهد شد و  پیام توافق این است که راه ما راه اعتدال است و راه ما راه اخلاق، منطق، استدلال، علم، توأم با شهامت است. دیپلمات های شما دانش کافی داشتند و اگر این نبود نمی توانستند این افتخار را کسب کنند.

وی افزود: تنظیم بندهای قطعنامه شورای امنیت که سیاسی و حقوقی است دانش می خواهد و آن کسی که واژه واژه های حقوقی و سیاسی را می فهمد متوجه این مسئله بزرگ خواهد شد. اگر من بگویم در مسائل سیاسی بین الملللی حداقل یکی از افراد انگشت شمار برتر کشورها آقای دکتر ظریف بوده و هست اغراق نکرده ام که اگر بگویم در زمینه مسائل هسته ای و فناوری هسته ای یکی از متخصصین سرآمد کشور آقای دکتر صالحی است باز هم مبالغه ای انجام نداده ام البته از خود گفتن بسیار زشت است اما هنر من این بود که این بهترین ها را انتخاب کنم.

رئیس جمهور ادامه داد: علم و دانش این عزیزان وقتی در کنار شهامت، ایستادگی و دلاوری آنها قرار می گیرد این افتخار بزرگ کسب می شود. در جریان مذاکرات ساعت های سختی بر این عزیزان و بر ما گذشت و آقای ظریف یادش هست که ساعت هایی حداقل دو بار در لوزان به ایشان گفتم که میز مذاکره را ترک کنید و به تهران بازگردید و بارها و بارها در ژنو و وین و در ماههای گذشته و مذاکرات اخیر پیش آمد که ما با هم مشورت کردیم و من گفتم اگر نمی پذیرند میز مذاکره را ترک کنید و همین امشب به تهران برگردید.

وی افزود: شاید گفتن این مسئله امروز آسان باشد اما خدای من گواه است که من ساعت ها فکر می کردم و در پیشگاه خداوند استمداد می طلبیدم که بگویم میز مذاکره را ترک کنید با بگویم ادامه دهید؟ بار سنگینی بر دوش این عزیزان بود آنها با شهامت و دلاوری با علم و دانش خود حماسه ای را آفریدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه فن و هنر این عزیزان مانند عمل جراحی پیچیده و حساس بود گفت: یک جراح زبردست تنها عالم نیست بلکه هنرمند نیست هست و وقتی چاقو جراحی را در دست می گیرد شهامت او نیز به کمکش می آید یعنی هم علم و دانش نیاز است  و هم هنر و شهامت.

روحانی ادامه داد: علت اینکه کار به خوبی تا اینجا پیش رفت این بود که مردم همراهی کردند من در روز اعلام توافق در سخنانم گفتم تاریخ ورق خورد اما یک عده خیال کردند من تنها ۲۳ تیرماه سال ۹۴ را می گویم اما این طور نیست تاریخ در ۲۴ خرداد ۹۲ ورق خورد. مردمی آن تصمیم مهم را اتخاذ کردند که  معتقد بودند هم باید سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ زندگی مردم.این اشتباه است که تمام کشور و تمام زندگی مردم را در چرخش سانتریفیوژ ببینیم. این تصمیم اساسی توسط ملت بزرگ ایران بود این ملت بیش از آنچه که در تصور و مخیله دیگران است ملتی صبور هستند که سالها تحریم و فشار را تحمل کردند. من در دو سال اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صراحت گفتم که تحریم شما نسبت به ایران کار غیر اخلاقی، غیرانسانی و ضد حقوق بشر بود.

وی خاطرنشان کرد: آنها نه تنها تجهیزات را تحریم کردند بلکه دارو را نیز به تحریم در آوردند چرا که دارو و خرید آن به سیستم بانکی و تبادلات مالی احتیاج دارد. آنها تبادلات بانکی را به صورت کامل قفل کردند و ما هیچ چیزی نمی توانستیم خریداری کنیم و با دلالی و این گونه مسائل کارهای خود را انجام می دادیم اما این طور که نمی شود زندگی کرد.آنها همه جا را قفل کرده بودند و یک تحریم کور، غلط، ظالمانه و ضد انسانی را تحمیل کردند.

وی افزود: آیا شما فکر می کنید ایران در مذاکرات هسته ای تنها توفیقی که بدست آورده است استیفای حقوق ملت ایران بوده است؟ و آیا فکر می کنید که سازمان ملل با قطعنامه ۲۲۳۱ ایران را از زیر یک تیتر خطرناک خارج کرده است؟ آنها می گفتند حرکت هسته ای ایران علیه صلح و امنیت جهانی است و ما را تحت فصل هفتم منشور ملل متحد بردند اما تنها این موارد نیست بلکه بالاتر از این حرفها است.

روحانی تصریح کرد: آنها می گویند توفیق شما در این توافق لغو شش قطعنامه سازمان ملل بود و همچین لغو تمام تحریم های بانکی و مالی است اما این موارد هم نیست. این توافق پیامی را به دنیا داشت که سلاح و تهدید را برای همیشه زمین بگذارد. این توافق این پیام را برای دنیا داشت که مشکل ترین و پیچیده ترین مسائل بین المللی راه حلش گفتگو، مذاکره و مفاهمه است.پیام توافق این بود که به جای تقابل، تعامل را برگزینید و این پیام زیبا را هم داشت که هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنید.

روحانی خاطرنشان کرد: این کار بزرگ با اراده ملت و حضور مردم و حمایت های مقام معظم رهبری انجام شد. ما از روز اول هر جا به حمایت و ارشادات احتیاج داشتیم رهبر معظم انقلاب پشتیبانی کردند. ایشان حتی یک بار هم به ما نگفتند وقت ندارم بلکه این موضوع را  به عنوان یک مسئله اهم در نظر داشتند.

وی تاکید کرد: این همدلی و حضور همه شما در کشور به دلیل حمایت ها و پشیبانی های رهبری است و آن نکته ای که ایشان در روز عید فطر به آن توجه کردند باید همه به آن توجه کنیم که نباید موضوع توافق هسته ای تبدیل به دو دستگی در کشور شود. ما ملتی متحد و یکپارچه هستیم. آیا می شود ما مثلا برای یک بازی ورزشی تیم خود را تشویق نکنیم و برایش کف نزنیم؟ و آیا می شود برای تیم طرف مقابل کف زد. اگر ایرانی هست و اگر خون ایرانی در رگ های او است برای تیم خود کف می زند. آیا می شود برای این تیم بزرگ با عظمت یعنی تیم هسته ای کف نزنیم؟ کار بزرگی که حضور ملت ایران در این امر بزرگ و مهم انجام داد ثابت کرد ما در همه امور پیروز هستیم زمانی که تمامی ملت به صحنه بیایند و اگر جایی، ملت در صحنه نباشد ما پیروز نخواهیم شد.

وی با اشاره به مسئله سلامت گفت: دولت در امر سلامت قدم بزرگی را برداشت و ملت نیز متقابلا اقدام کرد. کار سلامت مردم فقط با پزشک و بیمارستان و وزارتخانه و دولت محقق نمی شود بلکه همه مردم باید به صحنه بیایند.ما علاوه بر سلامت جسم و جان نیازمند سلامت عام و جامع شامل همه ابعاد زندگی مردم هستیم.

روحانی افزود: اراده حاکم بر اداره جامعه هم از اراده انسان ها و جمع و جامعه نشأت می گیرد و اگر ما توانستیم در این مسیر و در این راه قدم برداریم به نظر من امیدها برمی‌گردد و جامعه ای امیدوار و  متحد خواهیم داشت و این سلامتی که ما از آن حرف می زنیم فقط سلامت جسم نیست و حتی فقط سلامت جسم و جان هم نیست، بلکه نیازمند سلامت جسم، جان، سلامت اخلاق، معنویت و سلامت اخلاق حرفه ای در جامعه و بلکه نیازمند سلامت عام و جامع در همه ابعاد زندگی مردم هستیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: بهداشت دامنه وسیعی دارد و باید از سازمانهای مردم نهاد شروع شود و  کار سلامت  جسم و روح مردم ، معنویت و اخلاق مردم فقط با پزشک و بیمارستان و وزارتخانه و دولت حل نمی شود و در بهداشت، همه مردم باید به صحنه بیایند.

رئیس جمهور افزود: وقتی ما می گوییم بهداشت، مسئله فقط چگونه سبزی یا میوه شستن نیست  مسئله خیلی مهمتر از اینهاست. از بوق توی خیابان که بی حساب و کتاب زده می شود  از رانندگی بدون احتیاط در جاده ها ، از بداخلاقیهایی که گاهی در برخی روزنامه ها و سایتها می بینیم که حالا انشاء الله در رادیو و تلویزیون نیست ؛ شروع می شود.

رئیس جمهور گفت: بهداشت از رفتار ما در خیابان آغاز می شود همدیگر را عصبانی نکنیم ، سلامت از نشاط شروع می شود.

رئیس جمهور گفت: چرا اسلام می گوید وقتی به هم می رسیم بگوییم سلام علیکم. سلام برای چیست؟ به هر کس می رسیم می گوییم برای تو آرزوی سلامتی می کنیم. آن هم بالاتر باید بگوید، حداقل باید او بگوید سلام علیکم و بالاتر بگوید سلام علیکم و رحمه الله و برکاته. این برای چیست؟ برای اینکه نشاط از اینجا شروع می شود و می گویند انسان از ماده اُنس است، انسان از اَنَس است، انسان یعنی موجودی که با همتای خودش انس می گیرد بدون انس نمی شود زندگی کرد، تنهایی در غار نمی شود زندگی کرد.

وی افزود: این انس اساس نشاط و روحیه است، سلامتی و درمان دردها از اینجا شروع می شود.

رئیس جمهور گفت: پزشکان وقتی همه کارها را انجام می دهند و می بینند نمی توانند علت بیماری را پیدا کنند می گویند قاعدتاً این مربوط به اعصاب است و خودشان را خلاص می کنند و البته درست هم هست.

روحانی  با اشاره به جمله معروف بوعلی سینا «الجسم و الروح یتعاکسان» افزود: جسم و جان به صورت متعاکس روی هم اثر می گذارند جسم روی جان و جان روی جسم اثر می گذارد و بهداشت دامنه وسیعی دارد و از سازمانهای مردم نهاد شروع می شود و  دولت برای احیای امر سلامت مردم به جای تقسیم پول،‌ یارانه بهداشت  و درمان را افزایش داد و دولت به سلامت مردم توجه ویژه دارد و در ادامه اجرای قانون یارانه ها به جای تقسیم پول، یارانه بهداشت و درمان را افزایش داد.

وی ادامه داد ؛ پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی(ع) فرمودند، یک نفر را هم هدایت کنیم به اندازه همه جهان ارزش دارد و امام راحل هم این نکته را در پاریس به بنده گوشزد کردند که با یک نفر خارجی هم که شده تماس بگیرید و بگویید انقلاب اسلامی چه معنایی دارد.

رئیس جمهور با اشاره به نقش سمن ها افزود: اعضای فعال سازمان های مردم نهاد باید مردم را تشویق کنند که نسبت به یکدیگر بی تفاوت نباشند، نمی شود بگوییم یک سازمان مردم نهاد با جمعیت ۶۰ تا ۷۰ میلیونی باید پای کار بیایند بلکه یک نفر خیر هم که بتواند مسائل معیشتی، شیوه زندگی و بهداشت و درمان مردم را به مسیر درست هدایت کند کار بزرگی انجام داده است در زمینه درمان همه باید کمک کنیم، گاهی فکر می کنیم که درمان منحصر به پزشک، بیمارستان و دارو است اما گاهی فقط یک احوال پرسی ساده از بیمار روحیه و اوضاع جسمی وی را تغییر می دهد.

 روحانی ضمن تقدیر از تلاش پزشکان افزود: زبان و بیان پزشک در سلامت بیماران تاثیر ویژه ای دارد و گاهی همین که یک پزشک به بیمار بگوید روند درمانش خوب پیش می رود، نقشی تعیین کننده در بازگشت سلامتی آن فرد دارد و  همه باید تلاش کنیم جامعه را به زندگی عادی برگردانیم و حتی اگر می توانیم گاهی به صورت سرزده به منزل افراد بیمار برویم که این مسئله هم با حمایت و همراهی جمع های مردم نهاد میسر خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: سمن ها برای کمک به افراد درگیر مشکلات بیماری نقش موثری دارند و تلاش این گروه های خیر موجب شده تجهیزات بسیاری از بیمارستان ها متحول شود که شایسته تقدیر است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدمات انجام شده در حوزه سلامت گفت : دولت تصمیم گرفت در ادامه سیاست توزیع یارانه بخشی از یارانه ها را به بخش بهداشت و درمان اختصاص دهد و این بار سنگینی را از دوش مردم برداشت . در کنار اقدامات دولت، این سازمان های مردم نهاد هستند که باید به کمک اقشار نیازمند بشتابند و باید با کمک مردم ،‌دولت و سازمانهای  مردم نهاد وضعیت را در این بخش به نقطه مطلوب برسانیم .

 روحانی با اشاره به  پیگیری های وزیر بهداشت در اداره امور در بخش بهداشت و درمان و اقدامات وی برای تامین اعتبارات گفت : البته دولت امسال با محدویت هایی مواجه بود اما با توجه به زحمات دوستان در وین، شاهد اثرگذاری این اقدامات در تمامی بخش ها و برداشتن گام های بعدی خواهیم بود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب