امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10904 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۳:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد؛

ارتقای دانش مدیریت پروژه برای دستیابی به اهداف توسعه ضروری است

خبرایران: دوره تخصصی بین‌المللی استراتژی و مدیریت پروژه‌های انرژی، با حضور مدیران ارشد وزارت نفت و نماینده دانشگاه گرونوبل فرانسه، امروز به صورت رسمی افتتاح شد.
ارتقای دانش مدیریت پروژه برای دستیابی به اهداف توسعه ضروری است

به گزارش خبرایران از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت (MOP)، دوره تخصصی بین المللی استراتژی و مدیریت پروژه‌های انرژی امروز ( دوشنبه، 29 تیرماه) با حضور سیدکاظم وزیری هامانه، قائم مقام وزیر نفت، رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، عباس شعری مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و گوئل فیلارد، نماینده دانشگاه گرونوبل فرانسه و دانشجویان برگزیده برای گذراندن این دوره تخصصی بین المللی افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم افتتاحیه دوره مذکور با تاکید بر اهمیت دانش مدیریت پروژه گفت: ارتقای دانش مدیریت پروژه برای دستیابی به اهداف توسعه صنعت نفت ضروری است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری موفق این دوره تخصصی آموزشی، افزود: امیدوارم به تدریج شاهد نهادینه شدن مدیریت پروژه بین پیمانکاران به عنوان بازوی دوم اجرای پروژه‌ها باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برگزاری دوره‌های متعدد مدیریت پروژه که برخی از آنها منجر به صدور گواهینامه بین‌المللی شده، درباره این دوره نیز، گفت:‌ در این دوره باید شاهد نهادینه کردن پروژه با ورود به اجزای پروژه باشیم.

جوادی با بیان این‌که به صورت کلاسیک مدیریت پروژه به معنای توجه به کیفیت، زمان و قیمت است، تصریح کرد: با این حال معتقدم باید به پیمانکارانمان یاد بدهیم که با پروژه زندگی کنند یعنی به تمام اجزای پروژه حساس بوده و دغدغه اصلی آنها مولفه‌ها و فرایندهای موثر در اجرای پروژه باشد.

معاون وزیر نفت گفت: به نظر من مدیر پروژه موفق، مدیری است که همیشه اندازه پروژه در ذهن و دستان او باشد و هر زمان که درباره پروژه از او سئوال پرسیده می شود تمام جزییات پروژه از هزینه ها گرفته تا مشکلات و چالشهای آن و پیشرفت کار را بداند.

وی به ذکر خاطره‌ای از بازدیدهای خود در بخش کارفرمایی پرداخت و افزود: در آن زمان هنگامی که از پروژه‌ها بازدید می‌کردم بسیار اتفاق می‌افتاد که ناظر پروژه، تدارکات، طراحی و غیره حدود اختیارات خود را نمی‌دانستند به این معنا که تک تک اجزای پروژه به صورت انفرادی وظایف خود را می‌دانستند اما به صورت یک بخش هوشمند جایگاهشان تعریف نشده بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: این دلایل سبب شده بود که پروژه‌ها به صورت جزایر منفک از هم اجرا شده و اثرگذاری آنها، آن گونه که مدنظر کارفرما بود، چندان مثبت نبود.

جوادی با بیان این‌که کمتر اتفاق می‌افتد در هنگام اجرای پروژه‌ای از همان روز اول استراتژی پروژه را تعریف کنیم، یادآور شد: این در حالی است که مدیر پروژه باید از همان ابتدای کار استراتژی پروژه و تمام جزییات لازم را برای اجرای کار بداند و به پیش بینی مسائل پیش رو و ارائه حل آن بپردازد.

وی گفت: امروز به دلیل وجود نرم افزارهای پیشرفته، پروژه‌ها از نظر ظاهری به خوبی تعریف می‌شوند، اما روابط منطقی بین اجزای پروژه به خوبی تعریف نمی‌شود که این موضوع سبب اشتباهات فراوان در حین اجرای کار می‌شود.

معاون وزیر نفت افزود: امیدوارم در این دوره آموزشی که امروز شروع می‌شود، قبل از این‌که به مدیرانمان تکنیک مدیریت پروژه را بیاموزیم به آنها آموزش دهیم که احساس مدیر پروژه را داشته باشند و یاد دهیم که از مواجهه با مشکل نهراسند و توپ را زمین پیمانکار نیندازند.

بر پایه این گزارش ،این دوره تخصصی ( ESPM) با ارائه دیدگاههای عملی، بر چالشهای موجود در حوزه مدیریت پروژه‌های انرژی و مفاهیم عملیاتی کلیدی تاکید دارد.

دوره استراتژی و مدیریت پروژه‌های انرژی به شرکت کنندگان این امکان را می‌دهد که علاوه بر تقویت مهارتهای مدیریتی خود در حوزه‌های پروژه‌های انرژی، به ویژه پروژه‌های نفت و گاز، دانسته‌های خود را در زمینه تصمیم گیری راهبردی، سیاست‌گذاری انرژی، اقتصاد، رهبری در پروژه و نیز موضوعهای مالی توسعه دهند.

مهمترین هدف از برگزاری این دوره که دوسال طول خواهد کشید و دانشجویان بدون ترک محل کارشان آن را می گذرانند، کمک به درک عمیق جنبه‌های مختلف پروژه، تشریح چالشهای موجود در پروژه‌های بزرگ، گسترش مهارتهای مدیریتی، فنی، اقتصادی و مالی به ویژه در حوزه انرژی، معرفی و ارائه نمونه های مختلف صنعتی و دانش کاربردی به دانشجویان و فراهم آوری سیستم آموزشی مطابق با استانداردهای جهانی است.

از جمله ویژگی‌های دوره ESPM این است که توسط موسسه مطالعات بین المللی انرژی و با مشارکت دانشگاه عالی گرونوبل فرانسه ( GEM) در راستای ارتقای مهارتهای مدیریت پروژه متخصصان شرکت ملی نفت ایران برگزار می‌شود و استادهای برجسته بین المللی این دانشگاه با سوابق علمی و تخصصی بالا به تدریس در آن خواهند پرداخت.

این دوره‌ها به زبان انگلیسی متشکل از دروس پیش نیاز (سه ماه) و دروس اصلی ( 18 ماه) و دروس اختیاری برگزار شده و در انتها به دانشجویان مدرک بین المللی اعطا می شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب