امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10531 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

بانوی اول آشپزی ایران اعلام کرد؛

مسابقات جهانی گورمند بزرگترين مسابقه کتاب‌های آشپزی جهان است/امیدوارم میراث‌دار خوبی برای فرهنگ ایران باشم/آشپزی یک هنر زیبا است/اهدای هدیه ویژه به علاقه مندان رشته آشپزی و مشترکان کتاب های آشپزی پانیذ

خبرایران: سمیرا جنت دوست سر آشپز و کدبانوی ایرانی و برنده جایزه مسابقات جهانی گورمند گفت: اولویت من ثبت غذاهای ایرانی است و با این اقدام غذاهای فراموش شده را به نسل های آینده آموزش خواهم داد .
مسابقات جهانی گورمند بزرگترين مسابقه کتاب‌های آشپزی جهان است/امیدوارم میراث‌دار خوبی برای فرهنگ ایران باشم/آشپزی یک هنر زیبا است/اهدای هدیه ویژه به علاقه مندان رشته آشپزی و مشترکان کتاب های آشپزی پانیذ

به گزارش خبرنگارخبرایران، مراسم نقد و بررسی کتاب برترمسابقات جهانی گورمند تالیف «سمیرا جنت دوست» شب گذشته با حضورنویسنده کتاب «آشپزی مدرن پانیذ» و اصحاب رسانه و اهالی هنر و قلم در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار و دراین نشست «سمیرا جنت دوست» نویسنده کتاب «آشپزی مدرن پانیذ»اظهارداشت: کتاب آشپزی مدرن پانیذ درمسابقات بین المللی گورمند 2015 در رقابت با 26 هزار عنوان کتاب از 205 کشور شرکت کننده رتبه اول را به دست آورد.

جنت دوست تصریح کرد: بانوان ایرانی علاقه، تبحر و پشتکار خوبی در زمینه های هنری و آشپزی دارند، ضمن اینکه علاقه و پشتکار بانوان ایرانی در حوزه آشپزی می تواند دلیل موفقیت های بین المللی باشد، هنر زنان ایرانی را نیز به دنیا معرفی می کند.

وی خاطرنشان کرد: مسابقات جهانی گورمند با بیش از 15 سال سابقه، به عنوان بزرگترين مسابقه کتاب‌های آشپزی هر سال در کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و  چین برگزار می‌شود.

این نویسنده درادامه عنوان داشت: ادوارد کوين‌ترو پايه‌گذار مسابقات جهانی گورمند در سال 1995 است و گورمند مسابقه‌ای با رقابت آزاد است که همه ناشران کشور های مختلف با هر زبانی می توانند در آن شرکت کنند.

این محقق و مدرس آشپزی ادامه داد: برندگان مسابقات جهانی گورمند در ماه آوریل هر سال معرفی می شوند و برای انتخاب بهترين کتاب آشپزی صدها ناشر، نويسنده، سرآشپز و ژورناليست در اين رقابت شرکت می کنند. به همین دلیل اين مسابقه با به چالش کشيدن فرهنگ‌های مختلف غذايی، معيارهايی نظير ايده‌های نو در ارائه دستورهای غذايی، طراحی خلاقانه، کيفيت توليد و ترجمه آثار به زبانهای دیگر را مورد ارزیابی قرار داده و به آن امتیاز می دهند.

وی یادآورشد: به عنوان نماینده کشورم ایران که چندین باردر مجامع بین‌المللی حضورداشتم، امیدوارم بتوانم میراث‌دار خوبی برای فرهنگ ایران باشم و آن را به نسلهای آینده منتقل کنم. تا بتوانند از دست آوردهای کتابهایم دیگران و به خصوص بانوان ایرانی هم استفاده کنند.

این سر آشپز و کدبانوی ایرانی ابرازداشت: آشپزی یک هنر زیبا است که می تواند بنیان خانواده را نیز تقویت کند. به همین دلیل کتاب های نفیس آشپزی می تواند فرهنگ صحیح آشپزی را جایگزین تغذیه نامناسب بسیاری از ایرانی‌ها کند و غذای ایرانی می‌تواند جایگاه خود را در سفره‌های مردم ایران و جهان تثبیت نماید.

جنت دوست درخصوص فعالیت های خود اضافه کرد: زمانی که نخستین آموزشگاه فنی‌حرفه‌ای آشپزی و شیرینی‌پزی را در شهر تبریز راه‌اندازی کردم، متوجه علاقه‌مندی بانوان و دختران جوان به انواع دسرها، شیرینی‌ها و غذاهای غیر ایرانی شدم. به همین دلیل تصمیم گرفتم نمایشگاهی از غذاها و دسر‌های ایرانی به شیوه ابتکاری و تازه برگزار و آنها را با این فن آشنا کنم.

وی ادامه داد: این نمایشگاه بسیار مورد استقبال قرار گرفت و پس از آن تصمیم گرفتم دستاورد‌ها وابتکار‌هایی را که در کلاس‌های آشپزی‌ داشتم در قالب کتب منتشر کنم. ضمن اینکه اولویت من ثبت غذاهای ایرانی است. با این اقدام غذاهای فراموش شده را به نسل های آینده آموزش خواهم داد و در این راستا سفره‌های سنتی، مذهبی و مجلسی ایرانی می تواند اصالت فرهنگی خود را حفظ کند.

جنت دوست به انتقال تجربه هایش از طریق آثار مکتوب خود تاکید و گفت: من ناشر، مولف و مدیر هنری کتاب های آشپزی خود هستم و هر آنچه که در کتاب هایم مشهود است، با مدیریت و نظارت خودم شکل گرفته است.

وی به انتقال 20 سال از تجربه اش در حوزه آشپزی مدرن و سنتی اشاره کرد و افزود: همه تجارب و ایده های نو در این حوزه را با تمام فوت و فن های آشپزی، خالصانه به هنرجویان و مخاطبان ارائه داده ام، لذا رمز موفقیت و رسیدن به این جایگاه بین المللی همین صداقت کاری و انتقال تجربیات است.

جنت دوست تاکید کرد: مخاطبان کتاب هایم برای من اهمیت دارند و برای من به عنوان یک مربی آشپزی، بیش از هر رتبه ای در جشنواره های داخلی و خارجی رضایت مخاطبان اهمیت دارد. چون تشکر و قدردانی مخاطبان همیشه دلگرمی دوچندان در کار به من می دهد. به طوری که پس از اعلام نتایج مسابقه گورمند پیغام های صمیمانه و خوشحالی مشترکان کتاب ها بیش از خود جایزه باعث خوشحالی من شد.

وی در پایان گفت: من همیشه قدردان محبت مخاطبان کتاب هایم هستم چون باعث انرژی مضاعفی در من می شود. به همین دلیل هدیه ویژه ای برای علاقه مندان رشته آشپزی و مخاطبان کتاب هایم  درنظر گرفتم که پس از ماه مبارک رمضان طی مراسمی برای 20 هزار مشترک کتاب های آشپزی پانیذ و علاقه مندان هنر آشپزی اهدا خواهدشد و هدف از برگزاری این مراسم نیزمعرفی هرچه بهتر غذاهای ایرانی و سهیم کردن علاقه مندان در شادی کسب مقام اول کتاب آشپزی جهان است. چرا که دوست دارم همه در این شادی سهیم باشند.

 بنابراین گزارش، سمیرا جنت‌دوست از سال 1372 فعالیت خود را شروع کرده اند. وی بنیانگذار موسسه بین‌المللی علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پانیذ مهر ایرانیان، فعال در زمینه هنرهای آیینی، سنتی و دستی است.جنت دوست  پژوهشگر و مولف بین‌المللی مجموعه کتاب‌های آموزشی در زمینه صنایع غذایی - مدیر و موسُس آموزشگاه های صنایع غذایی پانیذ - داور و کارشناس برگزیده مسابقات ملی مهارت در رشته صنایع غذایی بود ه و توانسته تاکنون جوایز داخلی و بین المللی را دریافت کند.

جوایز:

1 - دریافت تندیس نخستین جشنواره ملی کارآفرینان و استعدادهای برتر مهارتی.

2 - دریافت تندیس برتر چهارمین اجلاس جهانی نشان منتخب.

3 - ناشر نمونه کشوری و منتخب جشنواره کتاب‌های نفیس هنری.

4 - دارنده تندیس زرین جشنواره کتاب‌های نفیس هنری.

5 - منتخب مسابقه جهانی کتاب در لایپزیک آلمان در سال 2013 میلادی.

6 - کسب مقام اول جهان در مسابقه ((Gourmand Awards  در سال 2015.

بنابراین گزارش، در آخرین مسابقات جهانی گورمند که در شهر یانتای چین برگزار شد، سمیرا جنت دوست  با تالیف کتاب آشپزی مدرن از میان 205 کشور شرکت کننده، رتبه نخست را در حوزه آشپزی مدرن به خود اختصاص داد. جنت‌دوست سر آشپز بین المللی، مربی آشپزی، شیرینی‌پزی و مولف مجموعه کتاب‌های نفیس و آموزشی صنایع‌غذایی است. نخستین کتاب وی در سال 1386 منتشر شد و آثاری چون: «دسرهای سنتی و مدرن »،«آشپزی ایرانی»،«شیرینی های خشک سنتی»،«سفره‌آرایی و میوه آرایی و تزئینات»،«آشپزی مدرن »،«کتاب کیک و شیرینی تر» را منتشر کرده است. 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب