امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10507 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برای اولین بار و در مسابقه جهانی «گورماند»؛

جایزه بهترین کتاب آشپزی جهان به یک ایرانی رسید

خبرایران: کتاب «آشپزی مدرن پانیذ» سمیرا جنت‌دوست مولف و مربی آشپزی ایرانی به عنوان نخست مسابقه جهانی «گورماند» را کسب کرد.
جایزه بهترین کتاب آشپزی جهان  به یک ایرانی رسید

سمیرا جنت‌دوست مولف و مربی آشپزی ایرانی امروز سه‌شنبه ۲۶ خرداد اعلام کرد که کتاب تالیفی او با عنوان «آشپزی مدرن پانیذ» که چندی پیش به مرحله نهایی مسابقات تخصصی جهانی «گورماند» راه یافته بود، به عنوان بهترین اثر انتخاب و عنوان بهترین کتاب آشپزی جهان را از آن خود کرده است.

این موفقیت برای اولین بار است که برای صنعت نشر کتاب در کشورمان حاصل می‌شود.

به گفته جنت‌دوست، این مسابقه از ۱۷ تا ۲۱ خرداد ماه سال جاری در شهر یانتای کشور چین برگزار شد و در نهایت کتاب «آشپزی مدرن پانیذ» در رقابت با ۶ کتاب دیگر از کشورهای برزیل، کانادا، روسیه، چین، پرو و آمریکا در مرحله پایانی مسابقه گورماند، گوی سبقت را از آنها ربود و عنوان اول را کسب کرد.

مسابقه انتخاب بهترین کتاب آشپزی جهان

گورماند بزرگترین مسابقه کتاب‌های آشپزی است که ۱۵ سال قدمت داشته و در کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رویداد در سال ۱۹۹۵ توسط ادوارد کوین‌ترو پایه‌گذاری شد و مسابقه‌ای با رقابت آزاد برای همه ناشران زبان‌های مختلف و همه کشورها است. برندگان در نوامبر هر سال معرفی می‌شوند و برای انتخاب بهترین کتاب آشپزی در جهان رقابت می‌کنند و در آوریل سال بعد برای اهدای جوایز به صرف شام دعوت می‌شوند. صدها ناشر، نویسنده، سرآشپز و ژورنالیست در این مراسم شرکت می‌کنند.

این مسابقه با به چالش کشیدن فرهنگ‌های مختلف غذایی، معیارهایی نظیر ایده‌های نو در ارائه دستورهای غذایی، طراحی خلاقانه، کیفیت تولید و ترجمه آثار به زبان‌های دیگر را برای امتیازدهی مد نظر قرار می‌دهد.

در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار، ایران از بین ۲۰۵ کشور شرکت‌کننده در بخش خارجی، با انتخاب کتاب «آشپزی مدرن پانیذ» جزو ۷ کشور برتر شناخته شده و در لیست انتخاب بهترین کتاب دنیا قرار گرفته است. طبق اظهار برگزارکنندگان این مسابقات، رقابت بسیار سخت بوده و اغلب کتاب‌های شرکت داده شده از کیفیت بالایی برخوردار بوده‌اند.

سمیرا جنت‌دوست در کتاب‌آشپزی مدرن، دستورهای غذایی مربوط به سرزمین‌های گوناگون را به ساده‌ترین شکل خلاقانه و تصاویر کاملاً حرفه‌ای آموزش داده است. این کتاب در قالب آثار نفیس در ۴۱۶ صفحه قطع رحلی با فصل‌بندی سوپ‌ها، سالادها، کباب‌ها، غذاهای مجلسی، غذاهای دریایی، ایتالیایی و آسیایی به چاپ رسیده است. این اثر نشان می‌دهد چگونه می‌توان طعم‌های غذاهای بین‌المللی را به طریقی خلاقانه و مطابق با ذائقه ایرانیان تهیه کرد

 

 
 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب