امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1049 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

محمدعلی نجفی مطرح کرد؛

بازار صنایع دستی ایران در دست هند و چین است/ درآمد ما از 1100 میلیارد دلاری گردشگری جهان هیچ بوده

خبرایران: محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در مقاله ای که در روزنامه لوس آنجلس تایمز منتشر شده است ایران به عنوان یکی از 20 مقصد گردشگری توریست‌ها در سال 2014 معرفی شده است.
بازار صنایع دستی ایران در دست هند و چین است/ درآمد ما از 1100 میلیارد دلاری گردشگری جهان هیچ بوده

به گزارش خبرایران؛ محمدعلی نجفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شب گذشته در اولین گردهمایی استانداران دولت تدبیر و امید، با اشاره به اینکه دولت یازدهم کار دشواری را پیش‌رو دارد، گفت: استانداران به عنوان اصلی‌ترین کارگزاران دولت مسئولیت مهمی در پیشبرد اهداف و حل معضلات دارند.

وی مهمترین اثر انتخابات 24 خرداد سال جاری را زنده شدن دوباره روح امید در جامعه دانست و افزود: حرکت مدیریت کشور باید به سمت بهبود اوضاع جامعه و ارتقای سطح زندگی افراد باشد، دولت وظیفه دارد امید به وجود آمده را حفظ و افزایش دهد و فضای آرامش فردی را در جامعه توسعه ایجاد کند.

معاون رئیس جمهور گفت: ایجاد شرایط زندگی شاد برای مردم، مسیر دشواری است که با تشریک مساعی، همکاری و همراهی همه دستگاه‌ها را می‌طلبد، ما به عنوان افرادی که مسئولیت‌هایی را در دولت پذیرفته‌ایم باید با از خود گذشتگی در مسیر بارورکردن امیدها گام برداریم.

نجفی در ادامه سازمان تحت اختیار خود را دارای سه حوزه ماموریتی دانست و گفت: در نگاه اول ممکن است اینگونه به نظر برسد که سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارتباط کمی با هم دارند اما با نگاهی عمیق متوجه این نکته می‌شویم که جنس هر سه بخش و کمربندی که این حوزه‌ها را به هم متصل می‌کند، فرهنگ است. تلاش ما بر این است که کارشناسان و مدیران کل ستادی حرکت‌ها و اقدامات را از زاویه فرهنگی مورد توجه قرار دهند.

 

ایران یکی از ابرقدرت های میراث فرهنگی دنیا

 

او از میراث فرهنگی به عنوان اساسی‌ترین نشانه تعالی ملت‌ها یاد کرد و گفت: تمدن بخش متبلور شده میراث فرهنگی هر ملتی است، میراث فرهنگی شناسنامه و ژن فرهنگی جوامع به شمار می رود که خصوصیات و سوابق فرهنگی ملت‌ها را در خود جای داده است. دولت و مردم در کنار یکدیگر برای شناسایی، حفظ و معرفی میراث فرهنگی مسئولیت دارند و سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند به تنهایی عهده‌دار این سه مسئولیت مهم باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران جزء ابرقدرت‌ها جهان در عرصه میراث فرهنگی محسوب می‌شود، گفت: رویکرد سازمان میراث فرهنگی برای شناسایی، پژوهش و کاوش، حفظ، مرمت و سایر اجزای نگهداری و معرفی این مواریث ارزشمند، استفاده از توانایی‌های مردمی در بخش خصوصی و در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد است.

وی ادامه داد: باید با ایجاد یک عقبه اجتماعی در میراث فرهنگی مردم را که مالکان و حافظان اصلی میراث فرهنگی هستند را نسبت به این آثار حساس کنیم، ایجاد این عقبه اجتماعی و تبدیل آن به سرمایه اجتماعی می‌تواند در تمامی زمینه‌های فعالیت دولت مورد استفاده قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی به دنبال ایجاد سرمایه اجتماعی در جامعه است، ما از استانداران می‌خواهیم بپرهیزند و بپزهیزانند، مسئولان استانی را از اجرای طرح‌های ضربتی زودگذر که به ارزش‌های معنوی و ارزشی ضربه می‌زنند.

 

صنایع دستی هندی و چنی در بازار ایران است

نجفی گفت: آنچه به عنوان هنر ایرانی، اسلامی در دنیا شناخته می‌شود در صنایع دستی تبلور یافته است، بنا بر تعریفی که یونسکو ارائه کرده ، صنایع دستی کشورها مهمترین عامل گفتمان آن کشور است.

معاون رئیس جمهور، صنایع دستی را دارای چند وجه قابل توجه دانست و گفت: صنایع دستی از لحاظ کاربردی و بررسی لایه های فرهنگی قابل بررسی است به طوری که سازمان بین‌المللی گردشگری نیز در تعریف این هنرصنعت از آن به عنوان صنعتی که بیشترین تاثیر را در جذب گردشگر و رونق اقتصادی محلی و ملی دارد یاد می‌کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی توجه به حمایت و توسعه صنایع دستی از یکی از رویکردهای این سازمان دانست و افزود: در سال‌های گذشته صنایع دستی مورد بی توجهی قرار گرفته و بازار داخلی کشور نیز به عرصه فروش صنایع دستی بی کیفیت هندی و چینی تبدیل شده است.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: صنایع دستی هم از جنبه فرهنگی و هم از نظر ایجاد اشتغال بومی حائز اهمیت است، حوزه صنایع دستی این توانایی و ظرفیت را دارد که در حل مشکلات و معضلات کشور راه گشا باشد.

نجفی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی اقدمات زیربنایی را در رابطه با توسعه صنایع دستی و حمایت از هنرمند ان و صنعتگران این حوزه آغاز کرده است که این روند در آینده تکامل پیدا خواهد کرد.

 

ایران یکی از 20 مقصد گردشگری 2014

 

وی همچنین در حوزه گردشگری، جمهوری اسلامی ایران را جزء پرپتانسیل‌ترین کشورها از نظر اقلیمی، فرهنگی، طبیعی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: با توجه به این منابع عظیم ما می‌توانیم با توسعه گردشگری ثروت قابل توجهی تولید کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی سهم فعلی کشور از گردشگری بین‌المللی را ناچیز برشمرد و گفت: بنا بر آمار موجود در سال 2013، یک میلیارد و 100 هزار نفر گردشگر در دنیا مبلغ هزار و 100 میلیارد دلار صرف گردشگری کرده‌اند که سهم کشور ما از این اعداد و ارقام بسیار کم است.

 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: با توجه به تغییر فضای بین‌المللی به نفع کشور ما و برطرف شده بسیاری از مشکلات این امیدواری وجود دارد که در آیند نزدیک صنعت گردشگری به منبع عظیم تولید ثروت و رونق اقتصادی و اجتماعی تبدیل شود.

نجفی با اشاره به نشانه‌هایی از تغییر فضای بین‌المللی نسبت به ایران، ادامه داد: مقاله‌هایی که در روزنامه‌های معتبر آمریکایی و اروپایی در رابطه با گردشگری کشورمان منتشر شده است و برنامه‌های مستندی که با رویکرد مثبت از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی ایران از برخی شبکه‌های خارجی پخش شده از مهمترین نشانه‌های تغییر فضای بین‌المللی است.

وی افزود: در یکی از این مقالات که در روزنامه لوس آنجلس تایمز منتشر شده است ایران به عنوان یکی از 20 مقصد گردشگری توریست‌ها در سال 2014 معرفی شده است.

 

روحانیون موافق توسعه گردشگری است

 

معاون رئیس جمهور دیدگاه موافق روحانیون و نمایندگان مجلس نسبت به توسعه گردشگری را مثبت و راه گشا ارزیابی کرد و گفت: مدیریت گردشگری، مدیریت هماهنگی است و باید یک نظام یکپارچه مدیریت بر جریان تعیین وظایف در رابطه با گردشگری ایجاد شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران را دارای تمامی امکانات مورد نیاز برای انواع گردشگری اعم از گردشگری ورزشی، سلامت، فرهنگی و طبیعی معرفی کرد و افزود: ما در رابطه با گردشگری اجتماعی که به عنوان یکی از جدیدترین انواع گردشگری شناخته می‌شود و بیان کننده جریان اجتماعی بین میزبان و میهمان است، پتانسیل جذب گردشگران خارجی را داریم.

نجفی با اشاره به تشکیل کمیته‌های تخصصی با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط، برای حل مشکلات مربوط به گردشگری، اظهار داشت: استانداران می‌توانند در هر سه مقوله کاری سازمان نقش تعیین کننده داشته باشند.

 

بودجه نداریم

 

وی همکاری استانداران با حوزه‌های فعالیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را موجب توسعه ملی و توسعه استانی دانست و تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی برای سیاست‌ها و برنامه‌های مورد نظر 5 رویکرد اصلی را مدنظر دارد که مسئله تعامل و جلب مشارکت‌ مردم، دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد از مهمترین این رویکردهاست.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: مردم و ارگان‌های دولتی و به ویژه استانداران می توانند با اختصاص زمانی به سه مقوله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این سازمان را در پیشبرد اهداف تعیین شده یاری کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها گفت: این کارگروه در برخی استان‌ها فعال بوده و اقدامات خوبی داشته است اما عدم تشکیل این کارگروه در برخی استان‌ها عواقب ناخوشایندی در این بخش‌ها را به دنبال داشته است.

وی از استانداران خواست کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان‌ها را تشکیل دهند تا شرایط پیگیری اقدامات این سازمان در سطح کشور فراهم شود: براساس برنامه‌ریزی‌ها استان‌ها باید ظرف مدت 4 ماه آینده سند جامع توسعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را تهیه کنند. استانداران می‌توانند با اعلام نظرات و پیشنهادات خود در تهیه و تنظیم این سند توسعه همکاری داشته باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی بنا بر نظر بسیاری از نمایندگان مجلس یکی از بی‌برنامه‌ترین سازمان‌ها در گذشته بوده است یادآور شد: تهیه و تنظیم سند توسعه استان‌ها در این سه حوزه برنامه آتی سازمان مشخص و حرکت‌ها را هدف دار می‌کند.

معاون رئیس جمهور شرایط بودجه‌ای سازمان میراث فرهنگی را نامساعد ارزیابی کرد و گفت: فشار بودجه‌ای در این سازمان شرایط را برای اجرای اقدامات دشوار کرده است و ما امیدواریم با توجه به تنظیم بودجه سال 93 اوضاع برای سال آینده مناسب تر شود.

نجفی عدم وجود نیروی انسانی متخصص در سازمان میراث فرهنگی را یکی دیگر از معضلات این دستگاه دانست و اظهار داشت: با همکاری و هماهنگی استانداران، سازمان میراث فرهنگی در مسیر اجرای اقدامات موفق‌تر خواهد بود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب