امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10343 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۹:۵۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد؛

دولت بودجه و اعتبارات لازم را به شهرداری تهران تخصیص دهد / بدون ورود بخش خصوصی نوسازی بافت‌های فرسوده راه به جایی نمی‌برند

خبرایران: عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت ورود جدی بخش خصوصی به نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: بدون ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این زمینه تلاش دولت و شهرداری به تنهایی راه به جایی نخواهند برد.
دولت بودجه و اعتبارات لازم را به شهرداری تهران تخصیص دهد / بدون ورود بخش خصوصی نوسازی بافت‌های فرسوده راه به جایی نمی‌برند

به گزارش خبرایران از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، محمدسالاری با بیان این مطلب که بافت‌های فرسوده نه تنها در تهران بلکه در کل کشور جزو موضوعات بسیار مهم وحیاتی است، خاطرنشان کرد: پرداختن به این موضوع باید یکی از اولویت‌های نظام باشد.

وی با اشاره به این که باید با کمک همه سازمان‌ها و نهادهای مسئول در نوسازی بافت‌های فرسوده مشکلات موجود در این زمینه حل و فصل شود، خاطرنشان کرد: مشکلی که شهر تهران را به شدت تهدید می‌کند مساله بافت‌های فرسوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه گستردگی بافت‌های فرسوده در تهران بسیار زیاد است، افزود: بیش 3 هزارو750 هکتار بافت فرسوده در کنار 7 هزار500 هکتار بافت ناپایدار در شهر تهران وجود دارد.

سالاری با اشاره به وجود نهادها و دستگاه‌های اجرایی، حاکمیتی و امنیتی در شهر تهران گفت: با توجه به گسل‌های فراوان زلزله در تهران، اگر چنانچه حادثه ای رخ دهد ما دچار مشکل جدی و بحران بسیار عظیمی در شهر تهران خواهیم بود.

وی ادامه داد: این مساله نه تنها برای شهروندان تهران بلکه برای کل حاکمیت خطرآفرین است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه متولیان نسبت به مقاوم‌سازی در شهر اقدامات لازم را انجام نداده‌اند، تصریح کرد: ما در حوزه احداث شبکه‌های خدماتی از جمله شبکه برق، آب و گاز با مشکلات جدی مواجه هستیم و این به دلیل عدم شکل‌گیری  مدیریت یکپارچه شهری است و لازم است مسئولیت به شهرداری‌ها واگذار شود.

سالاری با بیان این مطلب که  متولیان نیز در این خصوص کارنامه قابل قبولی ندارند، بیان داشت: اگر چنانچه مشکلی در تهران رخ داده و زلزله‌ای به وقوع بپوندند شبکه‌ها و لوله‌های گازرسانی و کابل‌های برق که به صورت غیرفنی و غیرحرفه‌ای احداث شده اند خود عامل تهدید و مشکل جدی برای شهروندان و مدیریت بحران کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به ضرورت تقویت و ارتقا جایگاه مدیریت بحران و ایمنی افزود: باید نسبت به تقویت این مساله اقدامات لازم صورت گیرد.

سالاری با اشاره به اقدام شورای شهر مبنی بر مکلف کردن شهرداری تهران به  تخفیف عوارض در نوسازی بافت‌های فرسوده بیان داشت: بسته تشویقی شهرداری تهران بسته بسیار خوبی است اما میزان تخفیف عوارض صدور پروانه در مقایسه با قیمت تمام شده ساختمان ناچیز است .

وی به ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها در نوسازی  بافت‌های فرسوده گفت: متاسفانه این اقدام که از سوی وزارت راه‌وشهرسازی دنبال می‌شد به دلیل کاهش قیمت نفت به جایی نرسیده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه تهدید بافت‌های فرسوده به یک باره اتفاق می‌افتد نه تدریجی، تصریح کرد: مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک  قابل لمس و مشاهده هستند اما مشکل بافت‌های فرسوده تا زمانی که زلزله‌ای رخ ندهد قابل درک نیست.

سالاری تأکید کرد: بنابراین باید نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده فعالیت های بین بخشی و فرابخشی را در قالب ستاد احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده که از سوی وزارت راه‌وشهرسازی راه‌اندازی شده، پیگیری کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده باید در سطح بلوک و محله باشد نه پارسل و گذر باشد؛ افزود: باید پروژه‌های محرک توسعه ایجاد کرده و شهرداری بسته‌های تشویقی بسیاری جدی به بخش خصوصی ارائه کند.

وی با اشاره به استفاده از تجربیات کشورهای موفق در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: تسریع در نوسازی بافت های فرسوده نیازمند عمل بانک‌ها به تعهدات خود در این زمینه است.

سالاری با اشاره به اقدام خوب دوره چهارم  شورای اسلامی شهر تهران در راه‌اندازی کمیسیون مشترک با عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری و توسعه شهری بیان داشت: اعضای این کمیسیون فرابخشی و بین بخشی هستند و در جلسات آن  افرادی از کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران، استانداری و وزارت راه و شهرسازی حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم شهرداری تهران مسئولیت ستاد احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده تهران را بپذیرد، گفت: ما ضمن آنکه اعتقاد داریم شهرداری باید این مسوولیت را بپذیرد در عین حال معتقدیم دولت تنها به واگذار کردن مسئولیت نپردازد بلکه اختیارات و بودجه‌های لازم را در این خصوص به شهرداری تخصیص دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری باور واقعی و عمومی در سطح ملی نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: متاسفانه در تمامی سطوح اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها شاهد صحبت های قابل توجه مسئولان نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده هستیم اما در زمان عمل و تخصیص اعتبارات این امر چندان جدی گرفته نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشحالیم وزارت راه‌ و شهرسازی نسبت به ایجاد ستاد احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده  نه تنها در تهران بلکه کل استان‌ها اقدام کرده است، گفت: وزارت راه‌ و شهرسازی مسئولیت این ستاد را در شهر تهران به شهرداری واگذاری کرده است، اما شهرداری تهران این موضوع را نپذیرفته است چراکه معتقد است، این صرفا مسئولیت است و زمانی که بودجه و اعتبارات ارائه نشود راه به جایی نخواهد برد.

سالاری  با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید در نوسازی بافت‌های فرسوده سرمایه‌گذاری کنند بیان داشت: نوسازی بافت‌های فرسوده اقدامی نیست که از عهده دولت و شهرداری برآید.

سالاری ادامه داد: شبکه‌های برق آب و گاز به دلیل عدم مدیریت یکپارچه استانداردهای لازم را رعایت نکردند به طوری که اگر زلزله‌ای رخ دهد این شبکه‌های خود تاثیری مضاعف بر تهدید بافت‌های فرسوده و زلزله خواهند داشت.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب