امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10054 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الاسلام والمسلمین آقایی اعلام کرد؛

باید تکریم مساجد را به داخل مساجد ببریم/ دهه تکریم و غبارروبی مساجد با همکاری ۱۲۰۰ مسجد آغازمی شود/ هر نهادی در مسجد یک اتاق می‌خواهد/ بیشترین صندوق‌های قرض‌الحسنه با کم‌ترین سود در مساجد ما فعال هستند

خبرایران: سخنگو و معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: شعار اصلی ما «آینده را از مسجد بسازیم» است اما نام‌گذاری‌هایی را برای هر سال انجام می‌دهیم و سال جاری را نیز با عنوان «آینده را با جوانان از مسجد بسازیم» انتخاب کرده‌ و در این راستا نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم.
باید تکریم مساجد را به داخل مساجد ببریم/ دهه تکریم و غبارروبی مساجد با همکاری ۱۲۰۰ مسجد  آغازمی شود/ هر نهادی در مسجد یک اتاق می‌خواهد/ بیشترین صندوق‌های قرض‌الحسنه با کم‌ترین سود در مساجد ما فعال هستند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد، امروز یک‌شنبه 17 خرداد ماه با حضور «حجت‌الاسلام والمسلمین حمید آقایی» سخنگو و معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد و اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی محراب برگزار و در این نشست خبری «حجت‌الاسلام والمسلمین حمید آقایی» سخنگو و معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهارداشت: مسجد متعلق به نهاد و سازمان خاصی نیست ، بلکه خانه مردم است از فردا دوشنبه، 18 خرداد ماه مصادف با 20 شعبان المعظم دهه تکریم و غبار روبی مساجد آغاز می‌شود و بیش از دو دهه است که دهه پایانی ماه شعبان به عنوان دهه غبارروبی مساجد نام‌گذاری شده و اهل مسجد، خانه‌های خدا را برای ماه رمضان خانه‌تکانی می‌کنند، اما از سال 90 مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان تکریم را به دهه غبارروبی مساجد اضافه کرد تا تکریم همه ابعاد و کارکردهای مساجد در این دهه مورد توجه قرار گیرد.

سخنگو و معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: ستاد دائمی دهه تکریم و غبارروبی مساجد نیز در مرکز رسیدگی به امور مساجد ایجاد شد و باید تکریم مساجد را به داخل مساجد ببریم و همه مردم در طول زندگی خود از مساجد استفاده می‌کنند اما تاکنون آیا از خود پرسیده‌اند برای مسجد چه کرده‌اند؟ ائمه جماعات و خطبا در مسجد از همه چیز سخن می‌گویند، اما در خصوص خود مسجد چه قدر صحبت‌ کرده و چه کارهایی برای مساجد انجام داده‌اند؟

وی با مطرح کردن این موضوع که آیا می‌توان برای مساجد نیز خادم افتخاری انتخاب کرد و خادمی مساجد را به عنوان فرهنگی خانوادگی تبدیل کرد، افزود: تلاش ما این است که مطالبات مردم از مساجد را افزایش دهیم و این مطالبه را در افکار عمومی مردم نهادینه کنیم. اگر نماز صبح در مساجد مطالبه‌ای عمومی شود، مسئولان مساجد نیز به برگزاری نمازهای صبح جماعت اقدام خواهند کرد.

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه به شعار اصلی این مرکز در خصوص مساجد نیز اشاره و عنوان کرد: شعار اصلی ماه «آینده را از مسجد بسازیم» است اما نام‌گذاری‌هایی را برای هر سال انجام می‌دهیم و سال جاری را نیز با عنوان «آینده را با جوانان از مسجد بسازیم» انتخاب کرده‌ و در این راستا نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی به برنامه‌های سال گذشته مرکز در خصوص برنامه‌ریزی برای حضور کودکان در مساجد اشاره کرد و گفت: متناسب با مخاطبان جوان برای مساجد در سال جاری برنامه داریم و از ائمه جماعات، خادمان و هیئت‌امنایی که به مسئله حضور جوانان در مساجد بیشتر توجه کند تقدیر به عمل خواهد آمد و در سال گذشته از 450 ائمه جماعات «مسجد یاور» تجلیل به عمل آمد و 41 خادم برگزیده نیز در سال جاری راهی عتبات عالیات خواهند شد، در سال جاری نیز از ائمه جماعات جوان یاور تقدر به عمل خواهیم آورد.

آقایی از جمله برنامه‌های این مرکز که در سال جاری مورد توجه و تقویت قرار خواهد گرفت را تقویت شورای فرهنگی مساجد عنوان و اظهار کرد: مهم است که دست‌اندرکاران مساجد فراتر از نام‌ها و آرم‌ها زیر نام مسجد فعالیت کنند.

وی بر لزوم غبارروبی از کالبد ظاهری مساجد نیز تأکید و اظهار کرد: بسیاری از مساجد نیازمند بازسازی و بازآرایی هستند؛ در سال‌های اخیر برخی از مساجد مطابق شئون اسلامی ساخته نشده‌اند و واحدهای تجاری و مغاره‌ها نیز به حدی در اطراف مساجد وجود دارند که فضای معنوی مساجد را تحت تأثیر قرار داد‌ه‌اند بر همین اساس برای توجیه هیئت امنا و خدام مساجد برنامه‌ آموزشی ترتیب داده‌ایم تا چیدمان داخلی مساجد نیز مناسب صورت گیرد و لازم است که استقبال شایسته از ماه رمضان  صورت گیرد و در آستانه ماه رمضان فضای شهرها و مساجد باید عوض شود.

حجت‌الاسلام آقایی اعلام کرد: در سال گذشته برنامه‌های دهه تکریم و غبارروبی مساجد در 800 مسجد تهران برگزار شد اما در سال جاری این برنامه‌ها در هزار و 200 مسجد استان تهران برپا خواهد بود و هدیه مختصری نیز از سوی مرکز به این مساجد اهدا شده و بسته پیشنهادی مرکز نیز برای ائمه جماعات ارسال شده است.

فعالیت گسترده‌تر کرسی‌های تلاوت و برگزاری این کرسی‌ها در 400 مسجد استان تهران، برگزاری تفسیر ترتیبی در 500 مسجد تهران و آموزش تفسیر قرآن بعد از ماه رمضان برای ائمه جماعات 200 مسجد استان تهران از دیگر برنامه‌هایی بود که آقایی از برگزاری آنها خبر داد و افزود: سال گذشته در 960 مسجد استان تهران نماز جماعت صبح برگزار می‌شد و هدفگذاری ما این است که این تعداد طی دو سال آینده به هزار و 500 مسجد برسد و صدای اذان(صرفاً اذان) به شکل ملایم و مطلوب صبح‌ها از مساجد پخش شود.

حجت‌الاسلام آقایی در پاسخ به این سؤال که کارکرد امور خیر و گروه‌های NGO اکنون از مساجد گرفته شده است آیا برنامه‌ای برای بازگردادن این امور به مساجد دارید، گفت: هنوز بیشترین صندوق‌های قرض‌الحسنه با کم‌ترین سود در مساجد ما فعال هستند و حداقل چند صد صندوق قرض‌الحسنه در مساجد استان تهران داریم.

وی ادامه داد: مراکز مشاوره خانواده، مهد‌های کودک و مهد‌های قرآن نیز در مساجد فعال هستند البته مذاکراتی را با سازمان‌ بهزیستی، هلال احمر، کمیته امداد و ... انجام داده و تفاهم‌نامه همکاری نیز در این خصوص امضاء شده است اما مشکل ما این است که هر نهادی که می‌خواهد در مساجد فعالیت کند خواهان داشتن یک اتاق به عنوان دفتر است که این امکان برای همه مساجد فراهم نیست با این همه باید به سمتی حرکت کنیم که از ظرفیت نهادها و سازمان‌ها در مساجد بیشتر استفاده شود.

سخنگو و معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پاسخ به این سؤال که برخی مساجد به شکل‌های نازیبا و با معماری نامناسب ساخته می‌شوند برنامه‌ای برای ممانعت از این اقدام ندارید؟ گفت: دفتر مشاوره عمرانی مساجد در مرکز رسیدگی به امور مساجد ایجاد شده و گروهی از مهندسان در این دفتر فعال هستند و با سرکشی به مساجد توصیه‌های فنی و معماری لازم را به سازندگان مساجد ارائه می‌دهند؛ البته بیشتر تلاش ما در این خصوص در راستای فرهنگ‌سازی است.

وی ادامه داد: مساجد اغلب خیرساز و مردم ساز هستند و گاهی این افراد به مشاوره‌های ما توجه نمی‌کنند. البته جایی که مشکلاتی مانند مقاوم‌سازی وجود داشته باشد ما ایستادگی کرده و مانع می‌شویم به مساجدی نیز که توسط شهرداری‌ها و یا نهادهای مختلف ساخته می‌شود نیز مشاوره ارائه می‌کنیم البته ما دوست داشتیم این مساجد (از جمله مساجدی که در خانه‌های مهر ساخته شده‌اند) بزرگ‌تر ساخته می‌شدند و دارای امکانات بیشتری بودند اما خوشبختانه میزان تجاری‌سازی این مساجد بسیار کم است.

حجت‌الاسلام آقایی در خصوص ارتقای توانمندی ائمه جماعات نیز اعلام کرد: در مناطق 17 گانه مرکز، اعزام استاد برای به روزرسانی و ارتقای توانمندی ائمه جماعات خواهیم داشت.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب