امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9848 تاریخ انتشار: دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۳:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت ایرتویا اعلام کرد؛

تعداد معوقات ایرتویا کمتر از 50 دستگاه است/25 درصد واردات خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی صورت می‌گیرد/ عوارض نوسازی ناوگان آمبولانس سال گذشته به عوارض واردات خودرو افزوده شد/75 تا 80 درصد بازار در اختیار وارد‌کنندگان غیررسمی است

خبرایران: عبدالرضا فهیمی مدیرعامل شرکت ایرتویا نماینده فروش و خدمات پس از فروش تویوتا در ایران گفت: در حال حاضرحداکثر 25 درصد واردات خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی صورت می‌گیرد و 75 تا 80 درصد بازار در اختیار وارد‌کنندگان غیررسمی است.
تعداد معوقات ایرتویا کمتر از 50 دستگاه است/25 درصد واردات خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی صورت می‌گیرد/ عوارض نوسازی ناوگان آمبولانس سال گذشته به عوارض واردات خودرو افزوده شد/75 تا 80 درصد بازار در اختیار وارد‌کنندگان غیررسمی است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «شرکت ایرتویا نماینده فروش و خدمات پس از فروش تویوتا در ایران» امروز4 خرداد ماه با حضور«عبدالرضا فهیمی» مدیرعامل شرکت ایرتویا و عضو انجمن واردکنندگان خودرو و اصحاب رسانه  برگزار و دراین نشست خبری «عبدالرضا فهیمی» مدیرعامل شرکت ایرتویا اظهارداشت: تعداد معوقات ایرتویا کمتر از 50 دستگاه است و در سال گذشته 99 درصد تعهدات تحویل داده شده، البته در زمینه‌ی شماره‌گذاری برخی از خودروهای تحویل شده به مشتریان مشکلاتی وجود داشت که حل شد.

 

بابت تاخیرهای به وجود آمده در خصوص تحول خودرواز مردم پوزش می‌طلبیم

 

فهیمی تصریح کرد: در مواردی مانند تغییر مدیریت در راهنمایی و رانندگی، تعطیلات رسمی و تغییر قوانین فرآیند شماره‌گذاری به تاخیر می‌افتد که در این زمینه شرکت ایرتویا نیز ملزم به تبعیت از قوانین و طی مراحل جدید است که این امر زمان بیشتری را طلب می‌کند و ما بابت این تاخیرهای به وجود آمده از مردم پوزش می‌طلبیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضرحداکثر 25 درصد واردات خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی صورت می‌گیرد و 75 تا 80 درصد بازار در اختیار وارد‌کنندگان غیررسمی است که با توجه به پرداخت نکردن مابه التفاوت مالیات ارزش افزوده به دولت از سوی واردکنندگان غیر رسمی، عرضه کنندگان بازار خاکستری از مزایا و سود بیشتری برخوردار هستند و برخی واردکنندگان متفرقه منتظر هستند برایشان مجوز واردات و ثبت سفارش صادر شود تا بدون داشتن پروانه فروش، برای واردات خودرو و عرضه آن با استفاده از خدمات پس از فروش توسط نمایندگان رسمی اقدام کنند.

 

واردکنندگان متفرقه غیرشفاف وبا استفاده از کارت‌های بازرگانی خودرو وارد می‌کنند

 

مدیرعامل شرکت ایرتویا ابرازداشت:‌ این واردکنندگان متفرقه به صورت غیرشفاف و با استفاده از کارت‌های بازرگانی افراد دیگر نسبت به واردات خودرو اقدام می‌کنند و در دریافت مالیات بر ارزش افزوده مانند ما با آنها برخورد نمی‌شود و طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، در زمان واردات خودرو توسط نمایندگان رسمی، مالیات بر ارزش افزوده در گمرک بر مبنای ارز مبادله‌ای محاسبه و دریافت می‌شود و پس از فروش خودرو نیز مابه‌التفاوت ارزش خودروی وارد شده و خودروی فروخته شده در کشور محاسبه و دریافت می‌شود، اما این اتفاق در مورد واردکنندگان متفرقه صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل،‌ طرح ساماندهی واردات خودرو در وزارت صنعت شکل گرفت و فشارهای زیادی ازسوی شورای رقابت مبنی بر انحصاری بودن واردات خودرو توسط واردکنندگان رسمی مطرح شد و طبق این طرح، نمایندگان رسمی باید خدمات پس از فروش خودروهای واردشده توسط واردکنندگان متفرقه را بر عهده بگیرند و نمایندگان رسمی باید اصالت خودروی واردشده را تأیید کنند، در حالی که مشخص نیست آیا خودروی واردشده توسط افراد متفرقه واقعاً از شرکت مادر خریداری شده یا خیر و در چنین شرایطی، پذیرفتن خدمات پس از فروش این نوع خودروها برای نمایندگی‌های رسمی هزینه‌بر خواهد بود.

 

 100 میلیون دلارسال گذشته با واردات خودرو در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت

 

مدیرعامل شرکت ایرتویا درخصوص نحوه اجرای دستورا‌لعمل واردات خودرو و مشکلات آن تاکید کرد: اگر واردکنندگان متفرقه، خودروی اصیل وارد کنند ما در تأیید آن مشکلی نداریم، اما مسئله مورد بحث، روش تعیین اصالت خودروهای وارداتی است و تضمینی وجود ندارد که خودروی واردشده دچار تغییراتی نشده باشد و اصالت آن حفظ شده باشد و بررسی در این مورد ادامه دارد تا راهکار لازم برای آن مشخص شود.

وی عنوان داشت: عوارض نوسازی ناوگان آمبولانس سال گذشته به عوارض واردات خودرو افزوده شد و 5 درصد ارزش 105 هزار دستگاه خودروی وارداتی در سال گذشته به نوسازی ناوگان آمبولانس کشور اختصاص یافت و با در نظر گرفتن میانگین قیمت 20 هزار دلاری هر دستگاه خودروی وارداتی در سال گذشته بیش از 100 میلیون دلار از این ناحیه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

 

تعرفه خودروهای کمتر از 2000 سی‌سی به 107 درصد و برای خودروهای بین 2000 تا 2500 سی‌سی به 124 درصد می‌رسد

 

فهیمی یادآورشد: در حال حاضر علاوه بر هزینه تعرفه‌ای که از سوی دولت برای واردات خودرو های کمتر از 2000 تا 2500 سی‌سی وضع شده، هزینه عوارض شماره‌گذاری، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه اسقاط و نوسازی ناوگان آمبولانس، هزینه‌های ترخیص نیز به آن اضافه می‌شود و بر همین اساس تعرفه موثر  خودروهای کمتر از 2000 سی‌سی به 107 درصد و برای خودروهای بین 2000 تا 2500 سی‌سی به 124 درصد می‌رسد این در حالی است که مصوبه دولت تعرفه این خودروها به ترتیب 40 و 50 درصد تعیین کرده است.

وی افزود: تحریم‌ها در سال‌های گذشته ارتباط مستقیم نمایندگی‌های رسمی با شرکت‌های تولید‌کننده خودرو در خارج از کشور تقریبا قطع شده است و دلیل آن نیز مشکلات نقل و انتقال پول است و با این حال در صورت رفع مشکلات بین‌المللی و ارتباط مستقیم با شرکت‌های تولید‌کننده بزرگ در جهان نهایتا امکان کاهش 2 تا 3 درصدی خودروهای وارداتی وجود دارد با این حال از آن سو ممکن است در آن شرایط تقاضای انباشته‌شده فعلی به یکباره وارد بازار خودرو شده و از این ناحیه قیمت‌ها بین 10 تا 15 درصد افزایش یابد.

این عضو انجمن واردکنندگان خودرو درپایان اضافه کرد: به صورت کلی برای واردات یک خودروی تیپ 20 هزار دلاری به ترتیب 107 و 124 درصد عواض دریافت می شود و در سال گذشته 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده توسط وارد‌کنندگان خودرو از رده خارج شد و کاهش تعداد خودروهای فرسوده باعث افزایش قیمت این خودروها به 4 تا 5/4 میلیون تومان شده است. در کنار این موضوع سال گذشته 105 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که 5 درصد از ارزش آن به عنوان عوارض نوسازی ناوگان آمبولانس کشور پرداخت شده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب