امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8833 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۹:۵۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

تصویب قانون تعطیلات اجباری در ژاپن برای مقابله با «مردن از کار زیاد»!

خبر ایران: قرار است مسئولان ژاپنی قانونی تصویب کنند که طی آن استفاده نکردن از تعطیلات در این کشور غیر قانونی باشد.مسئولین کشور ژاپن می گویند این تصمیم از آن جهت گرفته می شود که بسیاری از مردم ژاپن با کار بیش از حد، سلامتی و حتی زندگی خود را به مخاطره انداخته اند.
تصویب قانون تعطیلات اجباری در ژاپن برای مقابله با «مردن از کار زیاد»!

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن عقیده دارد مردم کشورش بیش از حد کار کرده و خودشان را به زحمت می اندازند. واشنگتن پست اخیرا در گزارشی اعلام کرده یک سوم خودکشی ها در ژاپن ناشی از کار بیش از حد رخ داده اند. فرهنگ کار افراطی آنقدر با فرهنگ عامه این کشور شرق آسیا امتزاج یافته که اخیرا واژه Karoshi به معنای «مردن از کار زیاد» وارد فرهنگ لغت ژاپنی شده است.
در زمان رکود اقتصادی دهه ۹۰ و هنگامی که کارخانجات و شرکت ها افراد زیادی را از کار اخراج می کردند، مردم از ترس بیکار شدن، ساعت کارشان را افزایش دادند و اکنون نخست وزیر ژاپن قصد دارد به این فرهنگ غلط پایان دهد. او می خواهد سیاستی را در پیش بگیرد که طی آن کارگران مجبور شوند در سال به ۵ روز مرخصی اضافی تن دهند! طی تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۳ توسط واشنگتن پست نشان داده شد که بطور میانگین کارگران ژاپنی تنها از ۹ روز مرخصی در سال استفاده می کنند در حالی که حق استفاده از ۱۸ و نیم روز مرخصی را دارند. ضمنا به طرز تعجب آوری، یک نفر از هر ۶ کارگر ژاپنی، در سال از هیچگونه مرخصی استفاده نمی کند!
پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ توسط موسسه تحقیقاتی اقتصاد و سیاست (CEPR) انجام شده، ژاپن و امریکا را در رتبه آخر مزایای مرخصی و تعطیلی برای کارگران قرار داد. مدیر روابط عمومی این موسسه می گوید: «سایر کشورهایی که استاندارد زندگی آن ها در حد ژاپن و امریکاست، نرم ۲۰ تا ۲۵ روز را برای روزهای مرخصی کارگران دارند. بخشی از این قضیه حتما فرهنگی است و ممکن است مردم برخی کشورها اصلا از تعطیلی و بیکاری استقبال نکنند اما آنچه که داده ها به ما می گویند این است که این شرایط با سپردن تصمیم گیری به کارگران تغییر نخواهد کردنخست وزیر ژاپن تنها کسی نیست که فهمیده اگر قرار به انتخاب کارگران باشد، شرایط کار بهبود نخواهند یافت؛ مسئولان دیگر ژاپنی نیز در حال تغییر عقیده در این جهت اند. سال گذشته، وزارت بهداشت ژاپن دریافت که کارگران بطور میانگین تنها ۶ ساعت و ۲۲ دقیقه در شب هایی که قرار است فردا به سر کار بروند، می خوابند. این وزارت کارگران را تشویق کرده که بعد از ظهرها و در بین ساعات کاری به مدت نیم ساعت چرت بزنند. سازمان ها و ادارات کشور ژاپن به علت تاکید و اهتمام دولت این کشور به استراحت در بین ساعات کاری، شرایطی را در این جهت برای کارکنان خود محیا می کنند. برای مثال، یک شرکت فناوری اطلاعات به نام Gmo internet، سالنی را پر از مبل های راحتی کرده تا کارکنان بتوانند ساعتی روی آن ها بیارامند و از زیر فشار و استرس سنگین کاری بیرون بیایند.

 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب